Hoppa till innehåll
hero1

Account Managern Cajsa: Jag har alltid jobbat med service

Förra året examinerades Cajsa Andersson som Account Manager B2B i Malmö och nu är det full fart och fullt upp på konsultbolaget Consid. Trots ett späckat schema fick vi chansen att intervjua Cajsa över Teams för att höra hur hon tog sig dit hon är - och varför rollen som Account Manager passar henne så väl.

Cajsa Andersson SPRIDNING.jpg

Cajsa Andersson är Account Manager vid Consid sedan januari i år

– Jag är en glad tjej från Båstad från början. Jag har alltid varit ambitiös och började jobba väldigt tidigt och då framförallt inom service, så jag hade många sommarjobb på restauranger och olika events. Det var nog startskottet på det jag fortfarande gör idag, att jobba med relationer och kommunikation mellan människor.

Vad har du för studiebakgrund?

– Efter att jag tog studenten 2012 flyttade jag till San Diego, lite som en kontrast mot lilla Båstad. Det var större utmaningar och ett annat begrepp om hur världen faktiskt ser ut, så jag pluggade ett par år på San Diego State University innan jag flyttade hem igen. Därefter fortsatte jag inom restaurangbranschen och blev sedan flygvärdinna på SAS, där var jag kvar i tre år.


ÄR DIN NÄSTA ROLL ACCOUNT MANAGER B2B?

Nå dit med yrkeshögskolan och IHM!


Hur var livet som flygvärdinna?

– Det var jättekul att komma ut i världen och träffa nya människor. Jag flög long haul, främst USA och Asien. En fantastisk livsstil på många sätt men själva jobbet i sig var inte jätteutvecklande. Jag minns att jag efter ett par år ofta satt på nattflighter uttråkad och bara ville komma hem och jag kände mig ganska syfteslös liksom. Då växte idén om vidare utbildning.

Varför IHM?

– Jag vill plugga mer, men var inte alls intresserad av att hoppa på en utbildning i exempelvis Lund och känna att jag började om. IHM kändes mycket mer lättillgängligt. Det är två års utbildning, det är väldigt praktiskt, man kan bygga vidare på sitt kontaktnät parallellt med sin utbildning. Så det blev IHM.

Varför landade valet på utbildningen Account Manager B2B?

– Den hette Säljare B2B då, jag utvärderade två utbildningar mot varandra och insåg att Säljare B2B verkligen är det jag tycker är roligt. Personliga relationer och komplex försäljning baserat på rådgivning snarare än “krängande”.

Hur upplevde du utbildningen

– Jag trivdes riktigt bra på IHM, vilket jag tror alla inblandade under tiden kan skriva under på. Vi var en väldigt väldigt bra klass med extremt bra sammanhållning och bra kompetenta lärare som inte heller uppfattades som lärare... Utan snarare att här kommer en person som ska överföra kompetens och som samtidigt är mottaglig för diskussion och ifrågasättande. Man blev hela tiden pushad till att ifrågasätta och få nycklar till hur man tar reda på svaren.

"Det är inte massor blaha blaha med högar av kurslitteratur och fiktiva uppsatser, utan man utbildar sig för ett faktiskt behov."

Hur upplevde du yrkeshögskolans praktiska form?

– Vad jag lärt mig genom åren är att man aldrig kan lära sig för mycket, men att man blir bättre på att inse vad som är relevant för en själv ju äldre man blir. Därav prisar jag verkligen yrkeshögskolor för du får något konkret, något som är relevant för marknaden och något det finns behov av i samhället. Det är inte massor blaha blaha med högar av kurslitteratur och fiktiva uppsatser, utan man utbildar sig för ett faktiskt behov. Vid kurserna så bjuder man in företag från näringslivet som kommer med case som de själva står inför idag och som sedan frågar: Hur hade ni tagit er an detta?

Hur var det att komma ut på LIA:

– LIA:n var kanske det bästa med hela utbildningen, jag var på ProAd. Det är en digital marknadsföringsbyrå och jag jobbade inom deras affärsområde Influencer Marketing. Jag valde det bolaget mycket på grund av att de hade en tydligt uppsatt struktur för hur de tar hand om sina LIA-praktikanter och man blev behandlad som anställd från dag ett med egna aktivitetsmål och budget. Jag investerar mycket i att göra bra ifrån mig och då ville jag veta att bolaget även skulle investera mycket i mig. Jag var även kvar på ProAd parallellt med resten av utbildningen och genomförde även min andra LIA-period där och fick på så sätt ett växande ansvar. Utan ProAd hade jag nog inte fått chansen att komma till Consid, där jag befinner mig idag.

Vad för typ av bolag är Consid?

– Consid är ett av Sveriges snabbast växande konsultbolag inom IT, management och kommunikation. Förenklat är vi en digital fullservice-partner som har en portfölj av olika affärsområden för att skapa ett heltäckande erbjudande inom allt som rör digitalisering.

Vad gör du på Consid idag?

– Min roll är account manager. Jag jobbar främst inom vårt affärsområde Communication och hjälper kunder med allt från strategisk varumärkesutveckling, implementation och optimering. Det innebär att jag tar lite olika roller beroende på projekt och behov. Ibland pratar man med ledningsgrupper för att se hur deras varumärke ska kunna fyllas med budskap som kan driva hela bolaget framåt. Ibland tillför man rätt kompetens till produktionen av en reklamfilm.

Vilken är din viktigaste uppgift?

– Mitt arbete rör sig från större strategiska varumärkesprocesser till mindre kampanjer och digital synlighet. Men den största uppgiften är att lyssna in och förstå kundens utmaningar och därefter hitta rätt kompetens/konsult hos Consid som löser utmaningen. Under projektets gång gäller det även att behålla och utveckla relationen till kunden för att vidareutveckla och kunna föreslå ett nästa steg.

Hur skulle du beskriva en vanlig dag på jobbet?

– Om vi tar imorgon till exempel. Då kommer jag först möta en kollega som är digital strateg och vi kommer cykla ut till en kund och ha ett fysiskt säljmöte på cirka två timmar. Där är min roll att ansvara för själva mötet, göra en bra behovsanalys och säkerställa att vi har tillräckligt underlag när vi går därifrån för att kunna återkomma med en offert för uppdraget. Därefter har jag veckoavstämningsmöte med en annan kund. Sedan cyklar jag tillbaka till kontoret där vi har månadsmöte för regionen och sedan sitter jag i interna avstämningar resten av eftermiddagen. I dessa pratar jag om pågående projekt samt jobbar med offerter mot nya kunder. Även om schemat ibland är fullt försöker jag att förhålla mig till min prospekteringslista och boka nya möten löpande.

Vad gör ditt arbete roligt?

– Självklart är det relationen med mina kunder och kollegor, att jag känner att jag underlättar och hjälper till i deras jobb och matchar rätt. Man blir en partner till kunderna. Att skapa förtroende är det jag tycker är roligt och det är väl det som kommer tillbaka till det jag alltid gjort - att jobba med service.


Utbildningar på distans eller i klassrum? Korta eller långa utbildningar?

Missa inte framtidsmöjligheterna när IHM:s yrkeshögskola expanderar

;