Delkvalifikation 1 - Affärsvärde och förstudie
I den här delen får du som deltagare lära dig att behärska de inledande faserna av ett projekt. De faserna har som mål att uppskatta omfattningen av det arbete som ingår i projektet och värdet av de effekter som uppstår när projektet når sitt mål. Du behöver bl. a undersöka om den nytta som projektet kan leverera överstiger kostnaden för att genomföra det. Förstudien är ett viktigt underlag för dig som ledare när du ska kommunicera projektets syfte till alla involverade och göra det meningsfullt att medverka i och bidra till projektets framgång.
- Genomföra en teambuilding
- Projekt och affärsvärde
- Business Case
- Intressenter och omvärld
- Projektets omfattning
- Beställare och beslutsunderlag
Delkvalifikation 2 – Projektstyrning och genomförande
I den här delen av programmet kommer du att få utveckla din förmåga att planera, styra och leda genomförandet av ett projekt. Du kommer att möta praktiska sammanhang där du måste kunna bedöma arbetets omfattning och de krav som ställs på projektet, men också kunna förutse vilka problem som projektet kan tänkas ställas inför. En annan stor utmaning i rollen som projektledare är att hantera människor med olika intressen, prioriteringar och drivkrafter inom och utanför projektet. Ett projekt ställs alltid inför olika mål- och intressekonflikter och din roll som projektledare är att kunna hantera dessa.
- Planeringsprocess
- Tids- och resursplanering
- Projektekonomi och kommunikation
- Riskanalys och uppföljning
- Simuleringar av ett projektgenomförande i traditionell och agil tappning
Delkvalifikation 3 – Planering av ett verksamhetsprojekt
I den här avslutande delen av utbildningen så kommer du tillsammans med en grupp av deltagare få möjlighet att utforma och planera ett affärs- eller verksamhetsprojekt. Projektarbetet genomförs för en extern uppdragsgivare som har ett aktuellt uppdrag vars syfte är att uppnå en önskvärd affärsnytta inom någon del av verksamheten.
- Formulera projektets syfte och mål
- Nulägesanalys av projektets inre och yttre förutsättningar
- WBS
- Tids- och resursplanering
- Kommunikationsplanering
- Riskanalys och uppföljning
- Kritisk granskning av valda metoder och arbetssätt