EFFEKTIV PÅVERKAN I EN MULTIKANALVÄRLD
Många företag brottas idag med utmaningen att skapa en fungerande och kostnadseffektiv helhet i arbetet med marknadskommunikation och försäljning via både offline- och onlinemedier, samt olika försäljningskanaler. Komplexiteten i dagens digitala medielandskap och målgruppernas förändrade köpbeteende medför att kraven på att sälj- och marknadsavdelningarna höjs.
Gränsen mellan de olika avdelningarnas ansvar och arbete blir alltmer flytande i takt med den ökande komplexiteten. Teknikutvecklingen har dock möjliggjort att målgruppernas digitala köpbeteenden kan följas på detaljnivå. Påverkansinsatserna kan därför i högre grad personaliseras, automatiseras och följas upp mer effektivt.
SAMVERKAN MELLAN SÄLJ OCH MARKNAD – ”SMARKETING”
De förändrade förutsättningarna innebär att marknads- och säljavdelningarna nu inte längre kan agera som separata silos. Dessa avdelningar behöver i stället kunna samordna helheten och skapa ett koordinerat flöde av påverkansinsatser som förflyttar målgrupperna närmare ett köp. Företagets arbete med marknadskommunikation och försäljning måste nu hänga ihop på ett helt annat sätt än tidigare för att skapa effektivitet - ett synsätt som kallas för ”Smarketing”.
Smarketing handlar om att finna en samstämmig och balanserad mix av påverkansinsatser i de olika medie- och försäljningskanaler som företaget använder sig av för att bygga varumärke och driva försäljning. För att lyckas måste marknads- och säljfunktionens arbete bli mer sofistikerat och mer datadrivet.
PROGRAMMETS INRIKTNING
Programmet ett managementorienterat program för dig som har, eller är på väg mot, ett ledaruppdrag inom sälj- och marknadsfunktionen i ett företag. IHM Sales & Marketing Management är inriktat mot sälj- och marknadsfunktionens gemensamma uppdrag att takta försäljning och marginal mot uppsatta mål.
Programmet ger dig en helhetssyn på ledning och styrning av företagets arbete med marknadskommunikation och försäljning i ett taktiskt och operativt perspektiv. Programmets innehåll är väl förankrat i modern påverkansteori och aktuell praxis i näringslivet.
RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN
- Helhetssyn på det arbete, inom både B2C och B2B, som krävs inom marknads- och försäljningsfunktionen för att takta försäljningen mot uppsatta mål från period till period under verksamhetsåret.
- Djup kunskap om de teorier och tekniker för mänsklig påverkan som är grunden för de kommunikations- och försäljningseffekter som marknads- och säljfunktionen kan åstadkomma.
- Kunskap om logiken i de medie- och försäljningskanaler som marknads- och försäljningsfunktionen kan använda sig av för att genomföra varumärkesbyggande och säljaktiverande åtgärder.
- Förmåga att datadrivet kunna leda och styra verksamhetsprocessen som genererar efterfrågan på företagets utbud från period till period och snabbt kunna hantera avvikelser i förhållande till förväntad prestation.
- Färdighet att identifiera, analysera och utvärdera de taktiska beslut kring påverkansinsatser som periodvis behöver fattas inom ramen för de uppdrag, resurser och mål som företagsledningen tilldelat marknads- och försäljningsfunktionen.
- Kunskap om de juridiska och etiska överväganden som är nödvändiga i arbetet med mänsklig påverkan.
SÅ GÅR DET TILL
Vi tror att yrkesverksamma vuxna lär sig mest när de sätts i olika praktiska situationer där de får anledning att utmana och ompröva sin nuvarande förståelse. Undervisningen utgår därför alltid från ett praktiskt sammanhang i vilket du får upptäcka hur ny kunskap kan öka din förståelse kring olika organisatoriska utmaningar och lära dig hantera dem.
De praktiska sammanhangen är valda för att skildra verkligheten i olika typer av varu- och tjänsteproducerande företag och branscher, både B2B och B2C. Återkommande sätts också din egen verksamhet i fokus.
Din läranderesa genom programmet ser ut på följande sätt. Inför varje lektionstillfälle får du först göra egna iakttagelser kring en praktisk situationen i en verksamhet utifrån dina tidigare kunskaper och erfarenheter. Du delar sedan dina iakttagelser med övriga deltagare och läraren. Du kan då jämföra dina iakttagelser och slutsatser med övriga deltagares svar. Vad har de sett som du inte har sett? Och vad har du sett som de inte har sett? Därefter utforskar du tillsammans med läraren hur ny kunskap kan tillämpas i samma situation för att bättre synliggöra vad som är orsak och vad som är verkan i det aktuella fallet samt vilka handlingsalternativ som har bäst förutsättningar att leda till en högre prestation.
I olika workshops kring praktiska beslutsfrågor får du en successiv möjlighet att utveckla dina färdigheter och att pröva din kompetens. Vi tror att det medvetna och uppmärksamma praktiska handlandet utvecklar din kompetens, d v s din förmåga att komma fram till en relevant handling i varje situation.
Efter varje lektionstillfälle kan du repetera och förstärka din förståelse av den nya kunskapen via olika digitala kanaler som sammanfattar de centrala kunskapsmomenten i videos och text. Via digitala kanaler får du också svara på kunskapsfrågor som ökar din förståelse och förstärker ditt minne av innehållet. Vidare får du möjlighet att i hemuppgifter och projektarbeten tillämpa dina nyvunna insikter i din egen verksamhet.
Undervisningen sker alltså i både digitala kanaler och IHM:s lokaler. Väljer du ett distansalternativ genomförs de flesta undervisningsformerna i digitala kanaler. IHM:s pedagogik bygger på över 50 års erfarenhet av att utbilda yrkesverksamma i näringslivet. Pedagogiken är utformad för att underlätta för dig så att du, trots heltidsarbete och familj, kan nå läranderesultat på högskolenivå.