Strategisk Digital Marknadsföring

Säkerställ strukturerad och genomtänkt marknadsföring online
4-6 dagar | Deltid / Parallellt med jobb
Implementera hållbara processer
Rätt innehåll till rätt målgrupp
Skapa friktionsfri marknadsföring
IHM Strategisk Digital Marknadsföring ger dig konkreta verktyg och metodik som hjälper dig ta företagets digitala närvaro och kommunikation hela vägen från strategi till konvertering och optimering.

Optimera er marknadsföring

I den digitala affärsvärlden skapas värde från kontinuerlig analys och uppföljning av kundernas beteende i era olika kanaler - det innefattar hemsida och design, social media, email marketing, sökmotorannonsering, sökmotoroptimering och mycket, mycket mer.

Med utbildningen Strategisk Digital Marknadsföring får du en djupare förståelse för hur alla insatser samverkar för att skapa den mest effektiva digitala kundresan.

FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?

Utbildningen passar dig som sitter på en strategisk roll och vill få fördjupad kunskap och strategisk förståelse för digital marknadsföring. Efter utbildningen kommer du förstå både bredden och djupet av dina insatser och kunna sätta mål på ett strategiskt plan för att utföra, beställa och kravställa rätt - vare sig du är chef, säljare, marknadsansvarig eller egenföretagare.

Resultat efter utbildningen

  • Förståelse för det digitala ekosystemet och insikt i hur olika arbetsmoment, verktyg, kanaler och plattformar samverkar
  • Analysförmåga för att kunna mäta och förstå dina kunders beteende på era digitala plattformar och kanaler
  • Förståelse för de vanligaste systemen och verktygen som hjälper dig att utveckla er digitala närvaro
  • Kunskap kring agil arbetsmetodik och hur det kan påverka arbetsprocesser, budget och resultat.
  • Förmåga att identifiera alla steg i kundresan och utifrån dem servera rätt målgrupp med rätt innehåll vid rätt tidpunkt
  • Förståelse för målgruppsanalyser, personas och vikten av att anpassa materialet utifrån målgrupp
  • Strategisk kunskap i hur du skapar och upprätthåller en digital affärsstrategi
  • Förståelse för hur du arbetar med kravställning och utvärdering av externa digitala leverantörer

Kursmoment

Du får en genomgång av digital marknadsföring och dess komponenter på ett strategiskt plan. Du lär dig vilka delar det digitala ekosystemet innehåller, hur de hänger ihop och vilka synergieffekter som kanalerna kan generera. Vi går igenom vikten av att jobba med ett agilt arbetssätt och vilka effekter det har på arbetsprocessen, budget och resultat.

  • Det digitala ekosystemet
  • Mål & mätning
  • Resurser
  • Agilt förhållningssätt
  • Strategisk plan (ROI)
  • Kanalstrategier (CCM)
  • Kundresan
  • Målgruppsstrategi och Personas

Du lär dig arbeta konkret och strategiskt med det digitala landskapet och dess centrala aktiviteter. Du lär dig hur sociala medier kan användas för att driva konvertering och hur du på ett strategiskt sätt planerar, genomför och optimerar relevanta aktiviteter i respektive kanal.

  • Annonsering i sociala medier
  • Facebook & Instagram
  • Linkedin
  • Övriga sociala kanaler
    • Pinterest
    • Twitter
    • Snapchat
    • TikTok
  • YouTube
  • Influencer Marketing
  • Remarketing

Du får förståelse för vikten av att arbeta med såväl de organiska som betalda kanalerna inom Search Marketing. Du lär dig relevanta komponenter och verktyg som finns inom SEO och SEM och skapar dig en djupare förståelse för strategiskt planering såväl som praktisk kunskap inom de olika delarna.

  • Sökmotoroptimering (SEO), övning
  • Sökmotorannonsering (SEM)
  • Display
  • Remarketing

Under utbildningsdagarna varvar vi teoretiska genomgångar med praktiska övningar och case. Detta gör att du kommer få en djupare förståelse för digital marknadsföring och ett mer strategiskt synsätt på de olika beståndsdelarna. Du som deltagare kommer vara en aktiv del i erfarenhetsutbytet och kunskapsbyggandet.

Plats & Startdatum

Stockholm
2 maj 2024
20 november 2024
Göteborg
29 maj 2024
25 september 2024
Distans
14 oktober 2024

Avgift

34 900 kr exkl. moms
43 625 kr inkl. moms

Omfattning

Kursstarterna i Göteborg, Malmö och Stockholm genomförs under 4 heldagar, kl. 09.00-16.30

Kursstarterna på distans genomförs under 6 halvdagar, kl. 08.30-12.30

Kontakta mig för mer information
Kontakta mig för mer information

Elisabet Ek

Direkt: 040-601 23 08
Växel: 020-024 00 24
Mail: elisabet.ek@ihm.se

Huvudlärare

Alesso Lion

Lärare i digital marknadsföring

Jag kommer från en bakgrund inom det grafiska och det kreativa, under många år drev jag eget företag inom contentproduktion, webbutveckling och marknadsföring. Min bakgrund som egenföretagare har gett mig en helhetsbild inom hur digitalt skapande, grafisk sammansättning och webbutveckling samspelar med marknadsföring. På Topvisible arbetar jag framförallt inom Paid Social, Webbdesign och Contentproduktion. Jag hjälper företag att förmedla sina produkter, sin historia och sin vision med hjälp av digital marknadsföring. Utöver detta så utbildar jag även inom digital marknadsföring och contentproduktion för såväl sociala medier som för webben.

https://www.ihm.se/globalassets/i-fokus/blogg/2021-vt/210413-ellinor-satterqvist/some-marketing.jpg

10 saker en marknadsförare ska känna till

Kontrollera så att du har koll på tio punkter som är avgörande för ert marknadsarbete

Till tipsen

Sagt om

Elin Vigre Steineck

Marketing Manager, KåKå AB

Tidigare har jag mest gått på information från Mediebyråer, utan att jag egentligen har förstått hur mycket information man kan söka själv. Men nu förstår jag den digitala kartan lite mer ingående, vilket gör att jag kan söka information på egen hand, vilket förhoppningsvis kommer att leda till ett mer effektivt digitalt arbetet framöver.

Pernilla Zahn

Kommunikationsspecialist på PostNord

Jag valde att gå denna kurs för jag behövde en bättre digital plattform att stå på i min nuvarande arbetsroll. En insikt jag tar med mig från utbildningen är att alltid vara intresserad utav den nya utvecklingen och våga testa sig framåt, för att nå det bästa resultatet. Sätt upp mål, testa och analysera, vad som passar bäst för dina kunder och ditt företag. Utbildningen var en bra mix av teori och praktiska övningar med många bra diskussioner, på en nivå som passade alla elever beroende på tidigare kunskapsnivå. Så efter avslutad utbildning kände jag själv att jag fick en bredare kunskap och förståelse av de digitala kommunikationskanalerna.

Sandra Fjällström

Marknadschef Grand Parfymeri

I en tid där ”allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras” är det väldigt viktigt att hänga med på det senaste. Jag lärde mig väldigt mycket under den här kursen, men en av de viktigaste sakerna vi pratade om var den iterativa processen där digital marknadsföring ger möjligheter till en större flexibilitet genom att justera och redigera under kampanjens gång, exempelvis daglig mätning i Google Analytics och justera kampanjen beroende på vilka kanaler eller sökord som levererar bäst resultat. Detta är något jag gärna vill lära mig mer om!

Jennie Mikaelsson

Marknadskoordinator, Segers Fabriker AB

Jag är jättenöjd med kursen. Kursen var mycket intensiv men samtidigt väldigt givande och har gett mig de kunskaper jag behövde för att sätta igång och använda mig av digital marknadsföring i min vardag. Jag har redan nu tagit med mig massor av insikter kring hur man ska tänka och agera. Många av standardprogrammen, som exempelvis Google Analytics, kan vara överväldigande när man inte har arbetat i dom sedan innan. Kursen har gett mig en bra start när jag nu har satt igång.

|
34 900 SEKexkl moms