Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Digital & Social Selling

Om utbildningen

Utbildningen Digital & Social Selling är för dig som vill fördjupa dina kunskaper inom personlig, digital försäljning. Lär dig mer om digitala kanaler och hur du genomför bättre kundmöten.

Distansutbildningen Digital & Social Selling ger dig kompetens att arbeta målinriktat och effektivt med personlig, digital försäljning i syfte att korta säljprocessen och därmed nå snabbare avslut.

Jobbar du som säljare och behöver bli vassare på datadriven försäljning för att hänga med i dagens digitala affärsmiljö? Lär dig mer om hur du bygger varumärke och förtroende i digitala kanaler (fokus Linkedin) och hur du ökar genomslagskraften i mötet med kunder som befinner sig i slutet av sin digitala köpresa.

Utbildningen sker på distans, vilket gör det möjligt att studera utbildningen var du än bor eller befinner dig.


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, exempelvis om du har studerat en utbildning eller arbetat inom samma område. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda sin kompetens för att ta nya steg i karriären.

ihm-dig-soc-sell-960x480.jpg

Efter utbildningen

Du utvecklar dina kunskaper och färdigheter inom personlig, digital försäljning. Du får lära dig att planera, genomföra och utvärdera förtroendeskapande säljaktiviteter i digitala kanaler/sociala medier som stöd för B2B-försäljningen. Utbildningen gör dig också bättre rustad att i mötet med kund agera agilt och tillämpa adekvata säljansatser i syfte att få större genomslag och bygga långsiktiga, lönsamma affärsrelationer.

Digitaliseringen har på kort tid ändrat förutsättningarna för såväl marknadsförare som säljare. I takt med att e-handeln växer – även inom B2B-försäljning – så ändras våra köpbeteenden. Dagens B2B-säljare måste behärska samtliga steg i den digitala köpprocessen: från leadsgenerering till att – via sociala och digitala kanaler – påverka och bygga förtroendekapital. En snabb omställning till en mer datadriven, kundcentrerad och agil B2B-försäljning är en kritisk överlevnadsfaktor för de bolag som vill konkurrera i den digitala affärsvärld som idag präglar såväl svenskt som internationellt näringsliv.

Efter utbildningen kommer du kunna jobba professionellt med personlig, digital försäljning i din roll som B2B-säljare.

Ansökan

Ansökan är stängd.

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter. Ansökan öppnar i augusti 2022.

Skicka intresseanmälan

Ort och startdatum

Distans

  • 24 oktober 2022

Omfattning

Distans, halvfart, 14 veckor.

Workshops: onsdagar kl. 13.00-15.00.

Utbildningen ger 35 YH-poäng.

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Kurser

  • Social Selling (20 poäng)
    • Introduktion till Social Selling metodiken.
    • Nyttan med att bli en Social Seller som stöd för din B2B-försäljning.
    • Varför LinkedIn för din B2B-försäljning och spelreglerna.
    • Hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn.
    • Den digitala köpresan och kundupplevelsen.
    • Segmenteringens betydelse för att lyckas på sociala medier.
    • Att skapa buyer personas för att bli relevant.
    • Affärsnyttan – problemlösning för idealkunden.
    • Att skapa relevant, värde- och relationsskapande innehåll.
    • Hur du gör superspecifika sökningar på  LinkedIn och Sales Navigator.
    • Verktyg för en konsekvent arbetsmetodik på LinkedIn och andra sociala medier.
    • Att sätta din social selling strategi för att nätverka, bygga relationer och fler affärer.
    • Hur du blir datasmart med rätt mätetal och uppföljning.
  • Dynamic Sales (15 poäng)
    • Varför Dynamic Sales
    • Hur hjärnan responderar på olika typer av kommunikation
    • Hur vi utmanar kunden, bemöter och blockerar invändningar
    • Retorik - Ethos, Pathos och Logos
    • Storytelling – berättelsens betydelse för påverkan
    • KIMABAS – Dynamic sales metodiker sju delar

Kursupplägg

Workshop (ca 2 timmar per vecka):

  • Schemabundet diskussionsforum och övningsgenomgång live i Teams.

Övrig tid självstudier/grupparbete (ca 15 timmar per vecka):

  • Filmer från ansvariga lärare på kursen
  • Videokurser och annat onlinematerial
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter - individuellt och i grupp

Examinationer sker på distans för respektive delkurs.

Se exempel på IHMs distansupplägg

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Behörighet

  • Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

  • En av följande:
    • Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom B2B-försäljning; exempelvis som Account Manager, Key Account Manager eller säljchef. Endast tjänstgöring som omfattar halvtid eller mer inräknas som yrkeserfarenhet.
    • Examen från tvåårig yrkeshögskoleutbildning inriktad mot B2B-försäljning eller motsvarande.


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Ansökan

Dokument och filer som behövs i din ansökan:

Tips inför din ansökan

  • Notera att du måste använda IHMs bilaga för beskrivning av yrkeserfarenhet för att din ansökan ska bedömas som komplett - den ökar dina chanser att komma in och är gjord för att ge dig en rätt och riktig bedömning.
  • Hittar du inte dina gymnasiebetyg? Kontakta din gymnasieskola, se om de finns på Antagning.se eller ansök med Reell kompetens.
  • Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.
  • Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Sagt om

Kontaktuppgifter till Alice Orbelin

Roll: Lärare på Digital & Social Selling

– Digital & Social Selling är en utbildning som kombinerar hur man använder sig av Social Selling (främst på LinkedIn) genom att synka sitt personliga IRL-varumärke med sitt online-varumärke för att bygga relationer med nya och befintliga kunder. Tillsammans med Dynamic Sales för att lära sig hur man ställer om sitt eget medvetande och arbetssätt till en hybrid värld för att möta det nya köpbeteende som infunnit sig.

Vanliga frågor & svar

Hur mycket tid behöver jag lägga på utbildningen?

Utbildningen går på halvfart, det vill säga du får räkna med att kunna lägga ner 20 timmar på studier per vecka. Utbildningen varvas med inspelade föreläsningar som du kan se när det passar dig, live-föreläsningar där du förväntas aktivt delta i diskussioner och övningar samt grupparbeten och självstudier.

Jag har äldre/utländska betyg från gymnasiet?

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Jag saknar behörighet/hittar inte mina gymnasiebetyg?

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Hur styrker jag min arbetslivserfarenhet?

Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i bilagan för yrkeserfarenhet (bilagan hittas under Ansökan på utbildningssidan) med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel och arbetsbeskrivning skall finnas med.

Vad är urvalstest?

Urvalstestet är inte obligatoriskt men ökar dina chanser för att komma in då du får ett högre poängvärde vid sidan av din arbetslivserfarenhet alternativt studier. Resultatet från urvalstestet adderas med poängvärdet du fått genom din arbetslivserfarenhet alternativt studier vilket ger en urvalspoäng. Ju högre urvalspoäng du har desto större chans är det att bli antagen till utbildningen.

Urvalstestet består av flervalsfrågor främst inom de särskilda förkunskaper som krävs för att bli behörig till respektive utbildning. Tiden för att genomföra urvalstestet är 45-60 minuter.

Jag har en examen som Marknadsekonom DIHM, är jag behörig att söka?

Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

Relaterade utbildningar

Account Manager B2B

80 veckor  |  Heltid

Account Manager Digital Solutions

80 veckor  |  Heltid

Public Bid Manager

80 veckor  |  Heltid