Hoppa till innehåll
None None 08/30/2023, 08:19 cc6d7c9f-1897-4f44-887e-9d4ab38eb2f6
hero1
Alla utbildningar/

Digital & Social Selling

Om utbildningen

Utbildningen Digital & Social Selling är för dig som vill fördjupa dina kunskaper inom personlig, digital och hållbar försäljning. Lär dig mer om digitala kanaler och hur du genomför bättre kundmöten.

Distansutbildningen Digital & Social Selling ger dig kompetens att arbeta målinriktat och effektivt med personlig, digital försäljning i syfte att korta säljprocessen och därmed nå snabbare avslut. Hållbarhet löper som en röd tråd i utbildningen och ger dig den kompetens som krävs för att implementera hållbarhetsfokus i ditt säljarbete och göra detta till en konkurrensfördel.

Jobbar du som säljare och behöver bli vassare på datadriven, personlig och hållbar försäljning för att hänga med i dagens och morgondagens affärsmiljö? Lär dig mer om hur du bygger varumärke och förtroende i digitala kanaler (fokus LinkedIn) och hur du ökar genomslagskraften i mötet med kunder som befinner sig i slutet av sin digitala köpresa.

Utbildningen sker på distans, vilket gör det möjligt att studera utbildningen var du än bor eller befinner dig.

Nyhet! Uppdragsutbildning

Vill du erbjuda en eller flera av dina anställda uppgraderad kompetens? Via IHM:s Uppdragsutbildningar har företag nu möjlighet att köpa studieplatser till utbildningen Digital & Social Selling.


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via behörighetsgivande studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.


Efter utbildningen

Du utvecklar dina kunskaper och färdigheter inom personlig, digital och hållbar försäljning. Du får lära dig att planera, genomföra och utvärdera förtroendeskapande och hållbarhetsanpassad säljaktiviteter i digitala kanaler/sociala medier som stöd för B2B-försäljningen. Utbildningen gör dig också bättre rustad att i mötet med kund agera agilt och tillämpa adekvata säljansatser i syfte att få större genomslag och bygga långsiktiga, lönsamma och hållbarhetsgrundande affärsrelationer.

Digitaliseringen har på kort tid ändrat förutsättningarna för såväl marknadsförare som säljare. I takt med att e-handeln växer – även inom B2B-försäljning – så ändras våra köpbeteenden. Dagens B2B-säljare måste behärska samtliga steg i den digitala köpprocessen: från leadsgenerering till att – via sociala och digitala kanaler – påverka och bygga förtroendekapital. En snabb omställning till en mer datadriven, kundcentrerad och agil B2B-försäljning är en kritisk överlevnadsfaktor för de bolag som vill konkurrera i den digitala affärsvärld som idag präglar såväl svenskt som internationellt näringsliv.

Efter utbildningen kommer du kunna jobba professionellt med personlig, digital försäljning i din roll som B2B-säljare. Du får även kompetens att genomföra hållbarhetsgrundande säljprocesser; viktig kompetens i dagens och morgondagens säljarbete.

Du kanske även är intresserad av utbildningarna Account Manager B2B eller Account Manager Digital Solutions.

Ansökan

Ansökan är öppen!

Kursen är öppen för sen anmälan vilket innebär att vi tar emot ansökningar till reservplatser. Ansökningarna behandlas i turordning och när alla platser är fyllda stänger ansökan.

Ansök nu

Ort och startdatum

Distans

  • 16 oktober 2023

Omfattning

Distans, halvfart, 16 veckor.

Utbildningen ger 40 YH-poäng.

Uppdragsutbildning

Vill du erbjuda en eller flera av dina anställda uppgraderad kompetens?

Via IHM:s Uppdragsutbildningar har företag nu möjlighet att köpa studieplatser till utbildningen Digital & Social Selling.

Läs mer om formatet här

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstöd?

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kursen och kommande starter.

Anmäl ditt intresse här

Kurser

Digital Selling, 15 YHP

  • Introduktion till Digtial Sales Funnels (digitala säljtratten).
  • Så får du hjärnan att vilja köpa- biologisk försäljning.
  • Hur man designer en pragmatisk Sales Funnel.
  • Hur man skapar och uppnår kuration i innehåll.
  • Hur man förbereder och planerar ett webbinarie.
  • Hur man använder automation för att bygga djupare relationer som skapar hållbar försäljning.

 

Social Selling, 25 YHP

  • Introduktion till Social Selling och spelplanen för digital försäljning och marknadsföring.
  • Nyttan med att bli en Social Seller?
  • Sociala medier vid B2B-försäljning
  • Hållbart företagande - CSR (Corporate Social Responsibility)
  • FN:s vägledande principer för företag – Agenda 2030
  • Mindset – personlig och varumärkesspecifik kommunikation i sociala kanaler
  • Den digitala köpresan
  • Segmentering – ta reda på den ideala kundprofilen
  • Buyer personas
  • Affärsnytta – bemöta den ideala kunden?
  • Content – relevant, transparent, värde- och relationsskapande kundresa.
  • Sociala kanaler utifrån kundsegment
  • LinkedIn, Sales Navigator och andra sociala plattformar
  • Verktyg för konsekvent arbetsmetodik i de sociala kanalerna.
  • Account Based Marketing – arbetssättet för nyckelkunderna.
  • Hybrid Smart – integration mellan social selling och traditionella säljmetoder
  • Registrera och följa upp rätt nyckeltal
  • Kundvärderingar

Kursupplägg

Flexibelt upplägg 

  • Förinspelade teorilektioner
  • Digitala workshops och handledning med lärare
  • Interaktion och dialog med andra deltagare
  • Handledning av lärare
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Fördjupningsmaterial
  • Quiz för att testa dina kunskaper
  • Möjlighet till individuell studietakt

Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Exempel:

961e962f-f3cd-4694-a6cc-8652c1d1610f.jpg

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Behörighet

  • Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

  • Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom B2B-försäljning; exempelvis som Account Manager, Key Account Manager eller säljchef. Endast tjänstgöring som omfattar halvtid eller mer inräknas som yrkeserfarenhet.


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Ansökan

Dokument och filer som behövs i din ansökan:

Tips inför din ansökan

  • Notera att du måste använda IHMs bilaga för beskrivning av yrkeserfarenhet för att din ansökan ska bedömas som komplett - den ökar dina chanser att komma in och är gjord för att ge dig en rätt och riktig bedömning.
  • Hittar du inte dina gymnasiebetyg? Kontakta din gymnasieskola, se om de finns på Antagning.se eller ansök med Reell kompetens.
  • Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.
  • Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Sagt om

Kontaktuppgifter till Alice Orbelin

Roll: Lärare på Digital & Social Selling

– Digital & Social Selling är en utbildning som kombinerar hur man använder sig av Social Selling (främst på LinkedIn) genom att synka sitt personliga IRL-varumärke med sitt online-varumärke för att bygga relationer med nya och befintliga kunder. Tillsammans med Dynamic Sales för att lära sig hur man ställer om sitt eget medvetande och arbetssätt till en hybrid värld för att möta det nya köpbeteende som infunnit sig.

Vanliga frågor & svar

Hur mycket tid behöver jag lägga på utbildningen?

Utbildningen går på halvfart, det vill säga du får räkna med att kunna lägga ner 20 timmar på studier per vecka. Utbildningen varvas med inspelade föreläsningar som du kan se när det passar dig, live-föreläsningar där du förväntas aktivt delta i diskussioner och övningar samt grupparbeten och självstudier.

Jag har äldre/utländska betyg från gymnasiet?

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Jag saknar behörighet/hittar inte mina gymnasiebetyg?

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Hur styrker jag min arbetslivserfarenhet?

Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i bilagan för yrkeserfarenhet (bilagan hittas under Ansökan på utbildningssidan) med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel och arbetsbeskrivning skall finnas med.

Vad är urvalstest?

Urvalstestet är inte obligatoriskt men ökar dina chanser för att komma in då du får ett högre poängvärde vid sidan av din arbetslivserfarenhet alternativt studier. Resultatet från urvalstestet adderas med poängvärdet du fått genom din arbetslivserfarenhet alternativt studier vilket ger en urvalspoäng. Ju högre urvalspoäng du har desto större chans är det att bli antagen till utbildningen.

Urvalstestet består av flervalsfrågor främst inom de särskilda förkunskaper som krävs för att bli behörig till respektive utbildning. Tiden för att genomföra urvalstestet är 45-60 minuter.

Jag har en examen som Marknadsekonom DIHM, är jag behörig att söka?

Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

Relaterade utbildningar

Account Manager B2B

80 veckor  |  Heltid

Account Manager Digital Solutions

80 veckor  |  Heltid

Public Bid Manager

80 veckor  |  Heltid