Hoppa till innehåll
None None 08/31/2023, 09:12 c6c16304-9c48-4779-a52c-77ac23e838cc
hero1
Alla utbildningar/

Social Commerce

Om utbildningen

Social Commerce är den del av e-handeln som kretsar kring försäljning via sociala medier och innebär att konsumenter utan att lämna plattformen kan göra sina inköp via t ex live-shopping. Det har blivit en effektiv möjlighet för företag att skapa en känsla av gemenskap med sina kunder och samtidigt erbjuda en personlig och engagerande köpupplevelse. Social Commerce har med andra ord öppnat upp för ett helt nytt sätt att göra affärer på och spås växa tre gånger så snabbt som traditionell e-handel de närmsta åren.

Mycket pekar på att användningen av sociala kanaler för marknadsföring och försäljning kommer att segla upp och bli den viktigaste strategin för att förvärva och behålla kunder framöver. Många företag saknar dock kompetens för att navigera rätt i detta komplexa, digitala ekosystem där varumärken, kreatörer, influencers och konsumenter samskapar en helhetsupplevelse. Varumärken som förstår innebörden av detta och har förmågan att i realtid interagera med kunden på ett personligt och transparent sätt kan uppnå långsiktiga konkurrensfördelar.

Kundupplevelsen inom social handel är central eftersom den representerar ditt varumärke. Den här utbildningen tillgodoser behovet kring alla de delar som krävs för att professionellt och framgångsrikt kommunicera med kund, bygga förtroende, inspirera till köp samt skapa lojalitet i sociala kanaler. 

Utbildningen Social Commerce stärker din yrkeskompetens inom digital marknadsföring och försäljning och ger fördjupad kompetens inom influencer marketing och social shopping.

Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig. 


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via behörighetsgivande studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.


Efter utbildningen

Genom denna utbildning får du en stabil grund för att framgångsrikt – genom sociala medier, influencer marketing och innehållsmarknadsföring – bedriva Social Commerce. 

Utbildningen ger dig kompetens kring plattformsval, digital marknadsföring, influencer marketing, live shopping, unified commerce etc och hur det kan tillämpas för att bedriva social handel.

Efter utbildningen kan du planera för och genomföra effektiva, målinriktade marknadsförings- och försäljningsaktiviteter inom digital och social handel.

Ansökan

Ansökan är stängd.

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter.

Skicka intresseanmälan

Omfattning

Distans, 75% studietakt, 12 veckor.

Utbildningen ger 45 YH-poäng.

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstöd?

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kursen och kommande starter.

Anmäl ditt intresse här

Kurser

Social media shopping & live shopping, 25 YH-poäng

  • Det digitala handelssystemet – e-handelsplattform, digitala och sociala kanaler, affärssystem, betalningssystem, etc.
  • Omnichannel social & e-commerce - kanalers samverkan för ökad försäljning och kundupplevelse
  • Customer journey social & e-ommerce - enhetlig kundresa och upplevelse – enhetlighet upplevelse och flöde genom olika kanaler i realtid
  • Social shopping plattformar – som t.ex. Taggshop, Instagram, Pinterest Pins, Facebook shops, TikTok, Snapchat, Meesho, etc.
  • Social shopping - gruppköp, meddelanden, interaktivt innehåll, upptäckt till engagemang till faktiskt köp
  • Social shopping marknadsföring – annonsera inspirera dela och gilla, berika köpupplevelsen, personalisering, användarexpertis och användarautenticitet
  • Live shopping
    • effektiv kommunikation – påverkansmöjligheter för köp
    • försäljningsstrategi – realtidspåverkan
    • produktkunskap – produktkännedom inifrån och ut vid interaktion
    • interpersonalitet – relationsbyggande och kundinteraktion
    • anpassning och adaption – högt tempo och improviserade beslut
    • teknik och kvalitet – livestreaming, videokonferens, bild- och ljudkvalitet

Social media & influencer marketing, 20 YH-poäng

  • Branding vs perfomance marketing, ägd-förtjänad-köpt kommunikation, reklam, medieval och medieplanering
  • Sociala medielandskapet
  • Digital och social creative
  • Contentplan, distributionsplan och spridningsplan
  • Ägd/förtjänad kommunikation vs köpt annonsering/spridning
  • Målgrupper i sociala medier
  • Annonsering i sociala medier – plattformar, möjligheter och funktionalitet
  • Influencer marketing - landskapet, kvalitetssäkring, certifiering, format och betalningsmodeller
  • Micro/macro/premium/celebrity influencers
  • Influencer marketing - system och plattformar, strategi, estimat, mätning, annonsmärkning

Kursupplägg

Flexibelt upplägg 

  • Förinspelade teorilektioner
  • Digitala workshops och handledning med lärare
  • Interaktion och dialog med andra deltagare
  • Handledning av lärare
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Fördjupningsmaterial
  • Quiz för att testa dina kunskaper
  • Möjlighet till individuell studietakt

Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Exempel:

961e962f-f3cd-4694-a6cc-8652c1d1610f.jpg

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Behörighet

  • Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

  • Minst två års arbetslivserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom marknadsföring, försäljning och/eller kommunikation inom handel.


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Ansökan

Dokument och filer som behövs i din ansökan:

Tips inför din ansökan

  • Notera att du måste använda IHMs bilaga för beskrivning av yrkeserfarenhet för att din ansökan ska bedömas som komplett - den ökar dina chanser att komma in och är gjord för att ge dig en rätt och riktig bedömning.
  • Hittar du inte dina gymnasiebetyg? Kontakta din gymnasieskola, se om de finns på Antagning.se eller ansök med Reell kompetens.
  • Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.
  • Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Strategisk Digital Marknadsföring

Kurser
Både på distans och på din IHM-ort  |  Deltid / Parallellt med jobb

Martech & Inbound Marketing

Kurser
14 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb