Hoppa till innehåll
None None 08/28/2023, 06:26 0b58b69f-a770-4609-a8cb-615b26b350da
hero1
Alla utbildningar/

Customer Insights & Engagement

Om utbildningen

Ta steget till att bli en auktoritet inom kundinsiktsarbete och var med att skapa framtidens kundupplevelser! Med denna upskill inom digital marknads- och kundinsiktsanalys får du fördjupa dig i insamling och tolkning av data. Du kommer att dyka djupt in i både kvalitativa och kvantitativa metoder, vilket möjliggör att du genererar exceptionella kundinsikter som kan förändra spelplanen i din organisation.

För att kunna förstå och anpassa sig till det ständigt föränderliga affärsklimatet, ligga i framkant och leverera överlägsna produkter och tjänster är djupgående kundinsikter och förståelse för marknadstrender kritiska faktorer. Under denna utbildning lär du dig att navigera i konsumentbeteenden, tolka nyckeltrender och forma en anpassningsbar, kundcentrerad affärsmodell. Bidra aktivt till din organisations utveckling samtidigt som du breddar ditt professionella perspektiv och bli en drivande kraft för förnyelse och förstklassig kundservice.

Customer Insights & Engagement är utformad för dig som är yrkesverksam inom kundinriktat arbete och vill fördjupa din kompetens. Genom att förstå, förfina och anpassa produkt- eller tjänsteerbjudanden baserat på förändringar i kundbeteende, kan du bidra till organisationens långsiktiga framgång och hållbarhet i en alltmer konkurrensutsatt och snabbföränderlig marknad.

Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via behörighetsgivande studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.


Efter utbildningen

Genom denna utbildning kommer du lära du dig att analysera konsumentbeteenden, tolka nyckeltrender och utveckla kundcentrerade strategier och arbetsmetoder. Med dessa kompetenser hjälper du organisationen i riktning mot en affärskultur som är kunddriven och kundfokuserad.

Utbildningen ger dig verktyg och arbetsmetod i digital analys. Du utvecklar färdigheter i att spåra, samla in och mäta effektiviteten av olika kampanjer och strategier, tolka data på kundbehov och beteenden samt genomföra kund- och marknadsundersökningar.

Efter utbildningen kan du analyserar data för att hitta mönster, trender och insikter som hjälper dig att planera och genomföra strategier för ökat kundengagemang och lojalitet.

Ansökan

Ansökan är stängd.

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter.

Skicka intresseanmälan

Omfattning

Distans, 75% studietakt, 13 veckor.

Utbildningen ger 50 YH-poäng.

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstöd?

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kursen och kommande starter.

Anmäl ditt intresse här

Kurser

Customer Insights Digital Analytics, 20 YH-poäng

  • Begrepp och terminologi - digital analys vs dataanalys, dataanalys vs data science, rapportering vs datavisualisering vs business intelligence
  • Webb- och appanalys
  • Analys inom digitala trender och beteende
  •  Marknadsföringsdata, som t.ex. sökmarknadsföring och sociala medier
  •  Mät- och implementationsplan
  • Konverteringsanalys
  •  Testning- och optimeringsanalys
  • Juridik och GDPR relaterat till digital analys

Customer Insights Fundamentals, 15 YH-poäng

  • Undersökning & analys vs insiktsarbete – vad som händer vs varför det händer 
  • Kvantitativa vs kvalitativa data – metodik och målsättning  
  • Datakällor för kundinsiktsarbete webb & appanalyssystem, enkäter och undersökningar, djupintervjuer och fokusgrupper, omvärldsbevakningsverktyg, ehandel och betalsystem, CRMsystem, affärssystem, andra källor och resurser.
  •  Kundinsikter B2C vs B2B – kundinsiktsarbete utifrån organisation, kundgrupp och produkt/tjänst
  • Tillvägagångsätt för att insamling av data
  • Metodik
  •  Kundrelation
  •  Juridik och GDPR relaterat till kundinsiktsarbete

Customer Insights Surveys, 15 YH-poäng

  • Kvantitativa undersökningar vs. kvalitativa undersökningar i vilken utsträckning något förekommer vs. hur något upplevs
  •  Validitet och reliabilitet – att mäta det som är tänkt att mäta och att formen av mätning fungerar för detta
  • Enkäter och undersökningar
  •  Enkät och undersökningsanalys
  • Juridik och GDPR relaterat till enkätundersökningar

Kursupplägg

Flexibelt upplägg 

  • Förinspelade teorilektioner
  • Digitala workshops och handledning med lärare
  • Interaktion och dialog med andra deltagare
  • Handledning av lärare
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Fördjupningsmaterial
  • Quiz för att testa dina kunskaper
  • Möjlighet till individuell studietakt

Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Exempel:

961e962f-f3cd-4694-a6cc-8652c1d1610f.jpg

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Behörighet

  • Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

  • Minst två års yrkeserfarenhet inom kundrelaterat fokus, till exempel kundsupport, kundservice, kundupplevelse, kund- och kontoansvar, försäljning, etc. Deltid omvandlas till heltid.


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Ansökan

Dokument och filer som behövs i din ansökan:

TIPS INFÖR DIN ANSÖKAN

  • Notera att du måste använda IHMs bilaga för beskrivning av yrkeserfarenhet för att din ansökan ska bedömas som komplett - den ökar dina chanser att komma in och är gjord för att ge dig en rätt och riktig bedömning.
  • Hittar du inte dina gymnasiebetyg? Kontakta din gymnasieskola, se om de finns på Antagning.se eller ansök med Reell kompetens.
  • Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.
  • Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Relaterade utbildningar

Martech & Inbound Marketing

Kurser
14 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb

Customer Experience Management

Kurser
12 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb

Data Storytelling & Visualization

Kurser
16 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb