Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Customer Experience Management

Om utbildningen

Vill du jobba strategiskt och operativt med att förbättra kundupplevelsen? Kursen Customer Experience Management ger dig kompetens att utveckla, implementera och optimera flöden för en integrerad kundupplevelse genom hela kundresan.

Customer Experience Management (CXM) bygger på att mervärden och emotionella upplevelser är nyckeln till kundernas hjärtan och framtida köpbeslut – och är idag ett av företagens främsta framgångsfaktor. Företaget måste möta och överträffa kundernas förväntningar för att inte framstå som ett i mängden och tappa i konkurrenskraft.

Denna utbildning vänder sig till dig i en arbetsledande position inom marknadsföring, försäljning, och Digital Management/IT och som behöver kompetenspåfyllnad för att kunna implementera och arbeta utifrån CXM i verksamheten.

Fokus ligger på arbets- och projektmetodik och strategiska processer utifrån ett agilt förhållningssätt likväl som de organisatoriska aspekterna av CXM. CXM handlar om att förstå kundens upplevelser på djupet vilket innebär att kundupplevelsen måste vara integrerad i hela organisationens processer och verksamhet. Framgång beror likväl på medarbetarnas förhållningsätt och organisationens arbetsmetodik.


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, exempelvis om du har studerat en utbildning eller arbetat inom samma område. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda sin kompetens för att ta nya steg i karriären.

Efter utbildningen

Denna utbildning ger dig som ledare en yrkeskompetens att förädla kundupplevelsen kopplat till utvecklad arbetsmetodik och ansvarsfördelning. En framgångsrik CX-strategi kräver löpande arbets- och metodikutveckling tillsammans med tvärorganisatoriska processer – ett behov som denna utbildning effektivt möter.
 
Genom din nya kompetens kan du utveckla organisationens arbets- och projektmetodik inom kundupplevelseintegrering samt kundupplevelsehantering. Utbildningen rustar dig även för att axla tvärfunktionella roller inom CX.

Ansökan

Ansökan är stängd.

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter. Ansökan öppnar i höst.

Skicka intresseanmälan

Ort och startdatum

Distans

  • December 2022 (Preliminär)

Omfattning

Distans, halvfart.

Utbildningen ger 30 YH-poäng.

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Kurser

Customer Experience Managment, 30 YH-poäng

  • Customer (experience) journey mapping – kundpersonas, kundhändelser/kundinteraktioner, touchpoints, kundupplevelse, nyckeltal/KPI, affärsmål, teamansvar, etc.
  • Tekniker och strategier – kund- och marknadssegmentering, innehållsproduktion, personalisering, kundlojalitetsprogram, kundinteraktioner, kunddataanalys, etc.
  • Strategiskt och operativt arbete inom Customer Experience Management - undersök & kartlägg, beskriv & definiera, koncept & beslut, utveckla & implementera, följ upp & analysera, testa & optimera.
  • System och plattformar – CRM, marketing automation, ehandel, kundtjänst, CMS, etc.
  • Kundrelaterade processer och resurser internt och externt inom en organisation.
  • Arbets- och projektmetodik inom Customer Experience Management som agilt och tvärfunktionellt teamarbete. 
  • Organisationsprocesser kopplade till Customer Experience Management.
  • Design thinking/service design/tjänstedesignmetodik – iterativa arbetsprocesser, prototyping, användarcentrering, etc.

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Behörighet

  • Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
  • Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) av en arbetsledande roll inom marknadsföring, försäljning eller Digital Management/IT. 


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Relaterade utbildningar

Martech & Inbound Marketing

Kurser
  |  Deltid / Parallellt med jobb

Customer Experience Specialist

84 veckor  |  Heltid

Digital Marketing Specialist

80 veckor  |  Heltid