Hoppa till innehåll
hero1
Alla utbildningar/

Customer Experience Management

Om utbildningen

Vill du jobba strategiskt och operativt med att förbättra kundupplevelsen? Kursen Customer Experience Management ger dig kompetens att utveckla, implementera och optimera flöden för en integrerad kundupplevelse genom hela kundresan.

Customer Experience Management (CXM) bygger på att emotionella upplevelser är nyckeln till kundernas hjärtan och framtida köpbeslut – och är idag ett av företagens främsta framgångsfaktor. Företaget måste möta och överträffa kundernas förväntningar för att inte tappa i konkurrenskraft.

Denna utbildning vänder sig till dig i en arbetsledande position inom marknadsföring, försäljning och Digital Management/IT som behöver kompetenspåfyllnad för att kunna implementera och arbeta utifrån CXM i verksamheten.

Fokus ligger på arbets- och projektmetodik och strategiska processer utifrån ett agilt förhållningssätt likväl som de organisatoriska aspekterna av CXM. CXM handlar om att förstå kundens upplevelser på djupet och måste därför vara integrerad i hela organisationens processer och verksamhet. 

Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.

Du kanske även är intresserad av utbildningarna Martech & Inbound Marketing eller Customer Experience Specialist


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, exempelvis om du har studerat en utbildning eller arbetat inom samma område. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda sin kompetens för att ta nya steg i karriären.


Efter utbildningen

Kursen ger dig som ledare en yrkeskompetens att förädla kundupplevelsen kopplat till utvecklad arbetsmetodik och ansvarsfördelning. En framgångsrik CX-strategi kräver löpande arbets- och metodikutveckling tillsammans med tvärorganisatoriska processer – ett behov som denna utbildning effektivt möter.
 
Genom din nya kompetens kan du utveckla organisationens arbets- och projektmetodik inom kundupplevelseintegrering samt kundupplevelsehantering. Utbildningen rustar dig även för att axla tvärfunktionella roller inom CX.

Ansökan

Ansökan är stängd.

Ansökan öppnar 4 januari, 2023

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter.

Skicka intresseanmälan

Ort och startdatum

Distans

  • 6 mars 2023
  • 12 december 2022
  • Oktober 2023 (Preliminär)

Omfattning

Distans, halvfart, 12 veckor.

Utbildningen ger 30 YH-poäng.

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstöd?

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kursen och kommande starter.

Anmäl ditt intresse här

Kurser

Customer Experience Managment, 30 YH-poäng

  • Customer (Experience) Journey Mapping
    • Kundpersonas, kundinteraktioner, touchpoints, nyckeltal/KPI och affärsmål.
  • Tekniker och strategier
    • Kund- och marknadssegmentering, innehållsproduktion, personalisering, kundlojalitetsprogram, kundinteraktioner, kunddataanalys, etc.
  • Strategiskt och operativt arbete inom Customer Experience Management
    • Undersök & kartlägg, beskriv & definiera, koncept & beslut, utveckla & implementera, följ upp & analysera, testa & optimera.
  • System och plattformar
    • CRM, Marketing Automation, e-handel, kundtjänst, CMS, etc.
  • Kundrelaterade processer och resurser
  • Arbets- och projektmetodik 
    • Fokus på agilt och tvärfunktionellt teamarbete. 
  • Organisationsprocesser
  • Design thinking/service design/tjänstedesignmetodik
    • Iterativa arbetsprocesser, prototyping, användarcentrering, etc.

Kursupplägg

Flexibelt upplägg 

  • Inspelade teorilektioner
  • Digitala workshops med lärare
  • Interaktion och dialog med andra deltagare
  • Handledning av lärare
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Fördjupningsmaterial
  • Quiz för att säkra din utveckling
  • Möjlighet till individuell studietakt

Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Exempel:

961e962f-f3cd-4694-a6cc-8652c1d1610f.jpg

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Behörighet

  • Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
  • Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) av en arbetsledande roll inom marknadsföring, försäljning eller Digital Management/IT. 


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Ansökan

Dokument och filer som behövs i din ansökan:

Tips inför din ansökan

  • Notera att du måste använda IHMs bilaga för beskrivning av yrkeserfarenhet för att din ansökan ska bedömas som komplett - den ökar dina chanser att komma in och är gjord för att ge dig en rätt och riktig bedömning.
  • Hittar du inte dina gymnasiebetyg? Kontakta din gymnasieskola, se om de finns på Antagning.se eller ansök med Reell kompetens.
  • Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.
  • Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Sagts om

Kontaktuppgifter till Anders Salander

Roll: Experience Innovation Manager, Electrolux

”Customer Experience är ett område som kommer bli allt viktigare för företag framöver. Att bygga, vårda och fördjupa kundrelationen kommer vara otroligt viktigt för att skapa återkommande och lojala kunder. Fler behöver tänka helhet kring Customer Experience och den här utbildningen är en bra inkörsport.”

Vanliga frågor & svar

Jag har äldre/utländska betyg från gymnasiet?

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Jag saknar behörighet/hittar inte mina gymnasiebetyg?

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Hur mycket tid behöver jag lägga på utbildningen?

Utbildningen går på halvfart, det vill säga du får räkna med att kunna lägga ner 20 timmar på studier per vecka. Utbildningen varvas med inspelade föreläsningar som du kan se när det passar dig, live-föreläsningar där du förväntas aktivt delta i diskussioner och övningar samt grupparbeten och självstudier.

Hur styrker jag min arbetslivserfarenhet?

Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i bilagan för yrkeserfarenhet (bilagan hittas under Ansökan på utbildningssidan) med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel och arbetsbeskrivning skall finnas med.

Vad är urvalstest?

Urvalstestet är inte obligatoriskt men ökar dina chanser för att komma in då du får ett högre poängvärde vid sidan av din arbetslivserfarenhet alternativt studier. Resultatet från urvalstestet adderas med poängvärdet du fått genom din arbetslivserfarenhet alternativt studier vilket ger en urvalspoäng. Ju högre urvalspoäng du har desto större chans är det att bli antagen till utbildningen.

Urvalstestet består av flervalsfrågor främst inom de särskilda förkunskaper som krävs för att bli behörig till respektive utbildning. Tiden för att genomföra urvalstestet är 45-60 minuter.

Jag har en examen som Marknadsekonom DIHM, är jag behörig att söka?

Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

Relaterade utbildningar

Martech & Inbound Marketing

Kurser
14 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb

Customer Experience Specialist

84 veckor  |  Heltid

Digital Marketing Specialist

80 veckor  |  Heltid