Customer Experience Management

Förstå CX på djupet
YH-kurs | 12 veckor | Deltid / Parallellt med jobb
Länka kommunikation och analys
Kundupplevelse i alla kanaler
Kort YH-kurs på distans
Kursen Customer Experience Management ger dig kompetens att utveckla, implementera och optimera flöden för en integrerad kundupplevelse genom hela kundresan.

Om utbildningen

Vill du jobba strategiskt och operativt med att förbättra kundupplevelsen? Kursen Customer Experience Management ger dig kompetens att utveckla, implementera och optimera flöden för en integrerad kundupplevelse genom hela kundresan.

Det här är en kort YH-kurs

IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.

Efter utbildningen

Kursen ger dig som ledare en yrkeskompetens att förädla kundupplevelsen kopplat till utvecklad arbetsmetodik och ansvarsfördelning. En framgångsrik CX-strategi kräver löpande arbets- och metodikutveckling tillsammans med tvärorganisatoriska processer – ett behov som denna utbildning effektivt möter.
 
Genom din nya kompetens kan du utveckla organisationens arbets- och projektmetodik inom kundupplevelseintegrering samt kundupplevelsehantering. Utbildningen rustar dig även för att axla tvärfunktionella roller inom CX.

För företag: Köp en plats!

Låt företaget finansiera studierna: Att genomföra en uppdragsutbildning är det samma som om du blir antagen till en befintlig YH-kurs i form, upplägg, resultat och examination. Skillnaden är att studieplatsen betalas av din arbetsgivare/ditt företag - och därav krävs inte en individuell ansökningsprocess till utbildningen.

Kurser

30 YH-poäng

  • Customer (Experience) Journey Mapping
    • Kundpersonas, kundinteraktioner, touchpoints, nyckeltal/KPI och affärsmål.
  • Tekniker och strategier
    • Kund- och marknadssegmentering, innehållsproduktion, personalisering, kundlojalitetsprogram, kundinteraktioner, kunddataanalys, etc.
  • Strategiskt och operativt arbete inom Customer Experience Management
    • Undersök & kartlägg, beskriv & definiera, koncept & beslut, utveckla & implementera, följ upp & analysera, testa & optimera.
  • System och plattformar
    • CRM, Marketing Automation, e-handel, kundtjänst, CMS, etc.
  • Kundrelaterade processer och resurser
  • Arbets- och projektmetodik
    • Fokus på agilt och tvärfunktionellt teamarbete.
  • Organisationsprocesser
  • Design thinking/service design/tjänstedesignmetodik
    • Iterativa arbetsprocesser, prototyping, användarcentrering, etc.

Kursupplägg

  • Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
  • Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
  • Digitalt studiematerial
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
  • Eventuellt tillkommer kurslitteratur

Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Sagt om

Anders Salander

Experience Innovation Manager, Electrolux

”Customer Experience är ett område som kommer bli allt viktigare för företag framöver. Att bygga, vårda och fördjupa kundrelationen kommer vara otroligt viktigt för att skapa återkommande och lojala kunder. Fler behöver tänka helhet kring Customer Experience och den här utbildningen är en bra inkörsport.”

Plats & Startdatum

Distans
8 september 2025

Omfattning

12 veckor på halvfart (50%)

Kursen ger 30 YH-poäng.

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Ansökan

För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet..

Läs mer om ansökan och antagning här.

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Minst två års yrkeserfarenhet på heltid av en arbetsledande roll inom marknadsföring, försäljning, kundservice eller Digital Management/IT

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Vanliga frågor och svar

Om utbildningen

Om utbildningen är på halvfart, så innebär det i snitt ca 20 timmars studier per vecka. Meddela gärna din arbetsgivare att du ska studera, för att kunna komma loss på workshops under dagtid.

Workshops är inte obligatoriska, men vi rekommenderar att man är med på dessa för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Det är där som diskussioner och utbyte mellan lärare och medstuderande sker. Workshops spelas inte in så dessa går inte att ta del av om du inte är med live. Vi lägger samtliga workshops och handledningstillfällen på dagtid mellan 09.00-16.00, för det är då vi har tillgång till våra lärarkonsulter.

Du får gärna ansöka till flera kurser men vi rekommenderar dig att endast läsa en kurs åt gången för att hinna med, då våra kurser riktar sig till dig som vill studera vid sidan av ditt arbete.

Alla våra kurser har individuella inlämningar som sker digitalt.

Ja, du får ett utbildningsbevis.

Om ansökan

Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i IHM:s bilaga för yrkeserfarenhet med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel, arbetsbeskrivning samt omfattning skall finnas med för respektive tjänst. När du blivit behörig till utbildningen kommer du även få inbjudan till ett urvalsprov där du testas i dina kunskaper inom ämnet.

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

Relaterade utbildningar

Bygg starka kundrelationer

Skapa meningsfull marknadsföring

Kort YH-kurs på distans

YH-program84 veckorHeltid

Helhetsperspektiv på kundresan

Ökad konkurrensfaktor för företag

YH-utbildning inkl LIA/praktik

Öppen för ansökan
Kurs4-6 dagarDeltid / Parallellt med jobb

Implementera hållbara processer

Rätt innehåll till rätt målgrupp

Skapa friktionsfri marknadsföring

Anmäl nu

ANSÖKAN ÄR ÖPPEN

Ansök senast July 29
1. Registrera dig på YH-antagning2. Säkerställ behörighet3. Bifoga gymnasiebetyg4. Lämna in din ansökan