Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Public Bid Manager

Om utbildningen

Distansutbildningen Public Bid Manager gör dig till specialist inom affärer med offentlig sektor genom att lära dig ett affärsmässigt helhetsperspektiv på upphandlingsprocessen.

All försäljning till stat, kommun och landsting sker via upphandling och står för en sjättedel av Sveriges BNP. Som Public Bid Manager blir du specialist på anbudsarbete och försäljning till offentlig sektor – ett ansvarsfullt arbete med affärsmässigt helhetsansvar.

Public Bid Manager kan kortfattat beskrivas som företagens motsvarighet till yrkesrollen offentlig upphandlare – men istället för att agera beställare har du ett affärsmässigt uppdrag från leverantörssidan.

Utbildningen ger dig övergripande förståelse för anbudsprocessen, förhandlingsarbetet, själva affären och uppföljningen som följer. Och lär dig dessutom att bedöma de ekonomiska konsekvenserna av processens alla steg.

Utbildningen sker på distans, vilket gör den tillgänglig oavsett var i Sverige du bor.


Varför välja YH på IHM?

På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.

Hur är det att studera på distans?

  • Utbildningarna är upplagd efter en flipped classroom modell som innebär att du ser på undervisningsfilmer och tar del av instuderingsmaterial de tidpunkter i veckan som passar dig bäst.
  • Varje vecka har klassen stående liveforum där du förväntas delta i diskussioner, övningar och workshops. Vi tror att lärandet sker bäst när du löpande får applicera och använda de nya kunskaperna du tar till dig kontinuerligt genom utbildningen.
  • Utbildningen innehåller en hel del grupparbeten. Public Bid Manager är en heltidsutbildning som genomförs på dagtid. Utbildningen rekommenderas därför inte att bedrivas parallellt med arbete.

Vill du veta mer om hur det är att läsa en distansutbildning på IHM?


Utbildningsmål

Utbildningen Public Bid Manager ger dig eftertraktad kompetens för en karriär inom försäljnings- och anbudsarbete mot offentlig sektor. Här utvecklar du både strategiska och operativa färdigheter inom kvalificerat försäljnings- och anbudsarbete, beräkning och budgetering. anbudsprocessen, förhandling med offentlig kund, med mera.

Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:

  • Specialiserade kunskaper inom teoretiskt och praktiskt försäljnings- och anbudsarbete mot offentlig sektor i yrkesrollen som Public Bid Manager.
  • Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom affärsmannaskap, kommunikation och upphandlingsjuridik.
  • Kunskaper om arbetsprocesser med kvalitetskriterier inom teoretiskt och praktiskt försäljnings- och anbudsarbete mot offentlig sektor i yrkesrollen som Public Bid Manager.

Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:

  • Planera, utföra och identifiera resurser för att utföra, specialiserade arbetsuppgifter inom försäljnings- och anbudsarbetet mot offentlig sektor i yrkesrollen som Public Bid Manager.
  • Lösa sammansatta problem inom försäljnings- och anbudsarbete i yrkesrollen som Public Bid Manager.
  • Kommunicera åtaganden och lösningar på engelska inom försäljnings- och anbudsarbete mot offentlig sektor i yrkesrollen som Public Bid Manager.

Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser för att:

  • Självständigt behandla teoretisk och praktisk försäljning samt teoretiskt och praktiskt anbudsarbete på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Public Bid Manager.
  • Övervaka försäljnings- och anbudsarbetet mot offentlig sektor samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen som Public Bid Manager.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:

  • Public Bid Manager
  • Anbudsansvarig
  • Anbudsläggare
  • Säljare offentliga affärer

Ansökan

Ansökan är stängd.

Ansökan till hösten 2021 är stängd. Gör en intresseanmälan så håller vid dig uppdaterad!

Skicka intresseanmälan

Ort och startdatum

Göteborg

  • 29 augusti 2022

Ansökan

Ansökan till hösten 2021 är stängd. Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter.

Nyhet! Kort YH Public Bid Manager (påbyggnad). Läs mer och ansök!

Omfattning

Distans, heltid 80 v inkl. 24 v praktik (LiA) 2 fysiska träffar per termin - datum kommer under sommaren.

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Examen

Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 400 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.

Kurser

  • Affärsekonomi (25 poäng)
  • Affärsmannaskap (30 poäng)
  • Anbudskommunikation (20 poäng)
  • Anbudsprocessen (40 poäng)
  • Försäljning B2G (15 poäng)
  • Inköp/upphandling (25 poäng)
  • Juridik (25 poäng)
  • Key Account Management (20 poäng)
  • Offentlig förvaltning (20 poäng)
  • Projektledning (20 poäng)
  • Lärande i arbete 1 (50 poäng)
  • Lärande i arbete 2 (70 poäng)
  • Examensarbete (40 poäng)

Ladda ner Utbildning- och kursinformation

image

Drömmer om Public Bid Manager i Ghana

Melodie von Sass har provat både ekonomi och filmindustrin - nu gör hon ytterligare ett spårbyte via YH på IHM. Läs om varför valet föll på just offentliga upphandlingar

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Behörighet

Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Betyg E/Godkänt i kurserna:

  • Svenska 3 (Svenska C)
  • Engelska 6 (Engelska B)


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:

  • Fullständigt gymnasiebetyg

Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning. Tips! Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.

Har du frågor till IHM Yrkeshögskola?

Du kan skicka en fråga till oss, ringa oss, chatta med oss, boka rådgivning och läsa svaren på vanliga frågor.

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Sagt om

Kontaktuppgifter till Charlotte Andersson

Roll: Regional upphandlingsstrateg, Atea

“Med tanke på den enormt stora mängd pengar som offentlig upphandling omsätter i Sverige årligen och avsaknaden av en heltäckande utbildning för anbudsgivare så anser jag denna utbildning vara både nödvändig och viktig.”

Kontaktuppgifter till Pär Åström

Roll: Key Account Manager, EFG

“Offentlig verksamhet köper varor och tjänster för 600–900 miljarder per år. Detta gör att företagen som vill agera på denna marknad behöver fler kompetenta medarbetare.”

Kontaktuppgifter till Sören Fritzner

Roll: Affärsutvecklare, Chas Visual Management

”Det finns definitivt brist på kompetens inom Public Bid i Sverige, och de som kan yrket är eftertraktade på arbetsmarknaden. Gillar man att arbeta med väldigt stora kunder och att vinna, så är det här ett riktigt, riktigt roligt jobb.”

Kontaktuppgifter till Tobias Wernius

Roll: grundare SpeakUp

Hur viktig är kunskap inom offentlig verksamhet och offentlig upphandling för ett företag som ditt? – Det är jätteviktigt att veta hur allting fungerar, och många företag har massor nya idéer som offentlig verksamhet borde kunna ta del av. Det är många start-up bolag som arbetar med sociala innovationer där kunderna finns inom offentligheten. Det finns olika gränser för när det ska bli offentlig upphandling beroende på vad man säljer för någonting, så det är viktigt att känna till reglerna och vem man ska kontakta. Företagen själva kanske inte har den kunskap om hur det fungerar med offentlig upphandling, men man behöver den kompetensen. Annars kanske man inte törs kontakta kommunerna utan satsar istället på vanlig företagsamhet som man redan känner till.

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Nyheter, reportage, specialerbjudanden och mycket mycket annat

Vanliga frågor & svar

Vilken Public Bid Manager-utbildning ska jag välja?

Vilka roller ger utbildningen?

Tänkbara roller efter avslutad utbildning är; Public Bid Manager, Anbudsansvarig, Anbudsläggare, Säljare Offentliga Affärer.

Vad innebär grundläggande behörighet?

Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.

Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.

Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.

Är utbildningen csn-berättigad?

Samtliga YH-utbildningar på IHM Business School är CSN-berättigade.

När skickas antagningsbeskedet ut?

Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under andra veckan av december. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.

image

Jobbet för den som vill vinna stort

IHM bryter ny mark och presenterar den första Public Bid Manager-utbildningen någonsin inom svensk yrkeshögskola. Inte en dag för tidigt, enligt Sören Fritzner, som ingår i upphandlingsteamet vid IT-koncernen Chas Visual Management. Men vad gör en Public Bid Manager? Vad krävs för att lyckas i rollen? Vilken typ av kunder jobbar man med?

Relaterade utbildningar

Public Bid Manager

Kurser
24 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb

Account Manager Digital Solutions

80 veckor  |  Heltid

Account Manager B2B

80 veckor  |  Heltid