Data är bränslet i allt arbete som syftar till att förbättra kundupplevelsen. Kundrelaterade data är väldigt viktigt för företag för att ta reda på hur man kan förbättra sin kundupplevelse. Samtidigt ökar antalet datakällor hela tiden och behovet av att kunna kombinera olika datakällor för olika ändamål blir affärskritiskt.
Att ha tillgång till, och kunna anpassa och personifiera data, blir allt viktigare för företag som vill förbli konkurrenskraftiga på marknaden.
Utbildningen passar dig som gillar problemlösning, analys, teknik och siffror - Fredrik Landström, CTO på Invise berättar mer om rollen i videon nedan.
Möt läraren Fredrik Landström, CTO på Invise
Detta har gjort att allt fler företag behöver personer som kan använda programmering, databaskommunikation, API:er och integrationsteknik för att strukturera, analysera och förfina data och datastrukturer för att göra datan användbar och mer värdefulla för företaget.
Som Customer Data Developer kommer du att använda teknik för att omvandla och kombinera kunddata som hjälper företagets verksamhet. Med hjälp av datalager, kunddataplattformar och molntjänster kommer du att titta på data för att se beteendemönster och arbeta för att göra kundupplevelsen bättre.
Utbildningen Customer Data Developer ger dig färdigheter som inte många andra har. Kombinationen av teknik/IT och programmering/kodutveckling tillsammans med marknadsföring och affärsutveckling är något som företagen behöver. De behöver personer som vet hur man utför det tekniska arbetet i kombination med förståelse för affärsverksamheten – vilket du lär dig på denna utbildning.
För att bli behörig till Customer Data Developer behöver du ha studerat Programmering 1 eller om du har motsvarande kunskaper som du har tillgodogjort via arbetslivserfarenhet eller studier. Om du har tillgodogjort dig motsvarande kunskaper som Programmering 1 ansöker du med reell kompetens. Eller så går du IHMs preparandkurs i Programmering 1 som du gör digitalt i din egen takt hemma vid din dator. Läs mer om preparandkursen här.
Du kanske även är intresserad av utbildningen Customer Experience Specialist
Varför välja YH på IHM?
På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.
IHM ÄR FÖR DIG SOM VILL UTMANAS
Här förbereds du inför din karriär men också för att göra avtryck och skillnad.
Om du ska lyckas med det behöver du lära dig mer än teorier och modeller – här vill vi att du tänker kreativt, ifrågasätter, analyserar, diskuterar och inspirerar.
Det kräver engagemang. Engagemang kan synas på olika sätt. Det märks på din delaktighet under lektionen. Som när du vågar fråga om det du inte vet. Eller delar med dig av det du vet.
Det märks på all din tid du investerar i att närvara. Men också när du tar dig tiden du behöver för att komma förberedd. Oavsett utmaning.
För IHM är för dig som vill utmanas. Och då är frågan: Är IHM rätt för dig?
Utbildningsmål
Utbildningen ger dig efterfrågad specialistkompetens inom dataanalys, datahantering, AI, programmering, tekniska system men även förståelse för marknadsförings- och försäljningsprocessen inom kundhantering. Med denna hybridkompetens kommer du att kunna fungera som en brygga mellan olika avdelningar och vara kopplingen mellan verksamhet och teknik.
Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:
- Teknisk och operativ insamling, strukturering och användning av kunddata i tekniska utvecklingsmiljöer och plattformar såsom CDP-system (Customer Data Platform) och CRM-system (Customer Relationship Management) samt systemutveckling inom infrastrukturen Customer Data i yrkesrollen som Customer Data Developer.
- Angränsade yrkes- och kompetensområden som programmering, frontend-utveckling, growth, projekt- och produktledningsprocesser, business intelligence och digital analys.
- Arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom teknisk och operativ insamling, strukturering och användning av kunddata i tekniska utvecklingsmiljöer och plattformar såsom CDPsystem (Customer Data Platform) och CRM-system (Customer Relationship Management) samt systemutveckling inom infrastrukturen Customer Data i yrkesrollen som Customer Data Developer.
Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:
- Planera, utföra och identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom hantering och utveckling av kunddata samt systemhantering och systemutveckling inom Customer Data i yrkesrollen som Customer Data Developer.
- Lösa sammansatta problem inom hantering och utveckling av kunddata samt systemhantering och systemutveckling inom Customer Data i yrkesrollen som Customer Data Developer.
- Kommunicera åtaganden och lösningar inom hantering och utveckling av kunddata samt systemhantering och systemutveckling inom Customer Data på såväl svenska som engelska i yrkesrollen som Customer Data Developer.
Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser för att:
- Självständigt behandla teknisk och operativ insamling, strukturering och användning av kunddata i tekniska utvecklingsmiljöer och plattformar såsom CDP-system (Customer Data Platform) och CRM-system (Customer Relationship Management) samt systemutveckling inom infrastrukturen Customer Data på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Customer Data Developer.
- Övervaka hantering och utveckling av kunddata samt systemhantering och systemutveckling inom Customer Data samt slutföra förelagda projekt i yrkesrollen som Customer Data Developer.
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:
- Customer Data Developer
- Customer Data Solution Architect
- Marketing Technology Developer
- CRM-utvecklare
- Data Analytics Developer