Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Customer Experience Specialist

Kundupplevelsen i fokus
YH-program | 84 veckor | Heltid
Helhetsperspektiv på kundresan
Ökad konkurrensfaktor för företag
YH-utbildning inkl LIA/praktik
Vill du arbeta med att hjälpa företag och organisationer integrera kundupplevelsen i alla processer, stärka varumärket och behålla sina befintliga kunder? Customer Experience Specialist ger dig en kombination av kompetenser som bygger på tekniska, kommunikativa, analytiska och strategiska kunskaper kopplade till flöden i kundupplevelsen.

Om utbildningen

Som Customer Experience Specialist får du en holistisk syn på alla kundresans touchpoints – fysiska, digitala och kommunikativa. Du lär dig arbeta strategiskt och operativt utifrån tolkning och analys av data samt hantera Marketing Technologies, organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor.

Varför välja YH på IHM?

När du väljer en YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och göra ett jobb som betyder något - för dig och för andra. Du kommer sticka ut från mängden.

Utbildningsmål

Utbildningen ger dig efterfrågad specialistkompetens inom tekniska system och digitala plattformar kopplade till kundupplevelse, lär dig hantera och använda marknadsteknologier, digital analys, AI, Machine Learning och konvertering. Du får förståelse för organisationsprocesser och lär dig att operativt hantera automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen

  • Customer Experience Specialist
  • Customer Experience Solutions Operator
  • Marketing Technology Specialist
  • Marketing Automation Specialist
  • Growth Technology Specialist
  • CX & Marketing Operator

Kurser

15 poäng

Kursen syfte är att ge den studerande introduktion till att identifiera och analysera affärsmöjligheter, förstå och tillämpa affärsekonomiska principer samt utforma och implementera affärsmodeller som skapar värde för både organisationen och kunden.

35 poäng

Kursen syftar till att ge den studerande fördjupade kunskaper i maskinlärning och artificiell intelligens och deras roll i att utveckla och förbättra customer experience.

20 poäng

Kursen syftar till att ge den studerande djupgående färdigheter i att hantera arbets- och kundrelaterade processer inom kundrelationshantering (CRM). Studerande lär sig att navigera och använda CRM-system för att optimera kundrelationer och affärsprocesser.

35 poäng

Kursen syfte är att ge den studerande färdigheter i analys- och insiktsarbete av uppfattningar, intentioner och beteenden hos befintliga och potentiella kundgrupper.

20 poäng

Syfte med kursen är att ge studerande kunskaper inom kundupplevelser (CX) och att utveckla deras kunskaper och färdigheter i kartläggning av kundresor, med ett särskilt fokus på att förstå grundläggande kundbehov och beteenden, vilket integreras i organisationers arbete för att skapa affärsvärde genom förbättrad kundnöjdhet och lojalitet.

20 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper inom de regelverk och lagar som berör kundhantering, kundrelation, kundupplevelse och datahantering både nationellt som internationellt.

20 poäng

Kursen syftar till att ge studerande fördjupade kunskaper i Service Design och Business Design för att strategiskt utveckla och förbättra organisationers tjänster och interna processer kopplade till kundupplevelsearbete (CX). Studerande kommer att lära sig att använda designmetoder, system och verktyg för att skapa innovativa kundcentrerade tjänster och produkter.

35 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper i att utforma högkvalitativa kundmöten genom att utveckla färdigheter och strategier för exceptionell kundservice både i digitala och fysiska miljöer.

35 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande orientering och kunskaper inom martech-landskapet och dess ekosystem.

Målet med kursen är att den studerande ska kunna orientera sig i system och plattformar inom marknadsföring och försäljning.

25 poäng

Kursen syftar till att stärka studerandes kunskaper i projektledning med fokus på kunddrivna initiativ. Studerande introduceras till en rad olika projektledningsmetoder som förbereder dem för att hantera och leda projekt effektivt från planering till avslut.

LIA 1 - 60 poäng

LIA 2 - 70 poäng

Under praktikperioden deltar du aktivt i det vardagliga arbetet på ett företag och tillämpar dina nya kunskaper där. I samband med praktikperioden får du också uppgifter från skolan att lösa.

30 poäng

Kursens syfte är att den studerande ska fördjupa förvärvad kompetens inom utbildningens områden samt utveckla praktiska färdigheter inom utveckling, implementering och optimering av kundupplevelserelaterade metoder och processer.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla yrkespraktisk kompetens i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.

Vill du veta mer?

Yrkesguide: Vad gör en Customer Experience Manager?

Läs yrkesguiden här

Plats & Startdatum

Stockholm
18 augusti 2025

Omfattning

Platsbunden 84 v heltid inkl. 26 v praktik (LiA)

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

Examen

Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 420 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.

Ansökan

För att din ansökan ska kunnas bedömas behöver du ladda upp och bifoga gymnasiebetyg (eller motsvarande).

Läs mer om ansökan och antagning här.

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Samt godkänt betyg i Matematik 2, eller motsvarande.

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Sagt om Customer Experience Specialist

Sabrina Sidmalm

Customer Experience Manager, ICA Banken

– Customer Experience Specialist är en utbildning som möter framtidens behov och den kompetens som kommer att vara eftertraktad. En högst aktuell och relevant utbildning som kopplar ihop affärsvärde och vikten av den emotionella upplevelsen, såväl som AI och analytics.

Linda Öhling

Head of Customer Experience, Trygg-Hansa

– Utbildningen ligger så rätt i tiden då allt fler bolag önskar stärka sitt fokus på och sin förmåga att leverera en riktigt bra kundupplevelse. Kurserna spänner över ett flertal centrala områden så som exempelvis kundresemetodik, juridik, teknik, data samt analys och därmed får deltagarna en bred grund för att kunna verka inom olika Customer Experience-roller. Utbildningen passar dig som söker en framtida roll där du får möjlighet att bidraga med att leverera både kund- och affärsvärde.

Vanliga frågor om Customer Experience Specialist

Samtliga YH-utbildningar på IHM Business School är CSN-berättigade.

En av grundidéerna med YH-utbildning är att kombinera teori och praktik under hela studietiden. Inom Yrkeshögskolan kallas den praktiska delen för LIA - lärande i arbete, och är ett av de mest populära momenten inom YH-utbildningen. Under praktiken utvecklas både din praktiska och teoretiska kompetens och du får möjlighet att knyta viktiga kontakter inför en framtida karriär och en eventuell rekrytering.

Utbildningen har 35 platser, utöver det brukar vi göra ett överintag på ca 8-10 personer.

Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.

Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.

Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.

Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under mitten av november. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.

När du får ditt antagningsbesked behöver du bekräfta att du önskar behålla din studieplats eller tacka nej. Observera att du endast kan tacka ja till en utbildning, och att du behåller din reservplats på utbildningar som du eventuellt har prioriterat högre. Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på IHM.

I samarbete med näringslivet

YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LIA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag. 

Partnerföretag

Warner Bros. Discovery | EnlightMe | House of CX | Merkle Outfox | Infunnel AB | SVT | SF Anytime | Tekniska verken | Leadfront

ANSÖKAN ÄR ÖPPEN

Ansök senast May 7
1. Registrera dig på YH-antagning2. Säkerställ behörighet3. Bifoga gymnasiebetyg4. Lämna in din ansökan