Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Customer Experience Specialist

Om utbildningen

Vill du arbeta med att hjälpa företag och organisationer integrera kundupplevelsen i alla processer, stärka varumärket och behålla sina befintliga kunder? Customer Experience Specialist ger dig en kombination av kompetenser som bygger på tekniska, kommunikativa, analytiska och strategiska kunskaper kopplade till flöden i kundupplevelsen.

Kundresan förflyttas allt mer från mänskliga möten till digitala kontaktytor och genomsyras av krav på en sömlös upplevelse. Tillit till, och upplevelsen av, varumärket har stor påverkan på köpbeslut. Företag och organisationer konkurrerar i allt större utsträckning på kundupplevelsen vilket har bidragit till att efterfrågan på specialiserad kompetens inom Customer Experience har ökat kraftigt. De företag som medverkar i utbildningen uttrycker ett stort anställningsbehov av Customer Experience Specialists.

Som Customer Experience Specialist får du en holistisk syn på alla kundresans touchpoints – fysiska, digitala och kommunikativa. Du lär dig arbeta strategiskt och operativt utifrån tolkning och analys av data samt hantera Marketing Technologies, organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor.

Utbildningen passar dig som har ett analytiskt tankesätt, är intresserad av kundbeteenden och nyfiken på att lära dig hantera nya teknologier. Som Customer Experience Specialist kan du arbeta strategiskt, analysera flöden och processer och hantera data för olika kontextberoende ändamål.


Varför välja YH på IHM?

På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.


Utbildningsmål

Utbildningen ger dig efterfrågad specialistkompetens inom tekniska system och digitala plattformar kopplade till kundupplevelse, lär dig hantera och använda marknadsteknologier, digital analys, AI, Machine Learning och konvertering. Du får förståelse för organisationsprocesser och lär dig att operativt hantera automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor.

Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:

  • Teoretisk och praktisk kundupplevelsehantering - hantering av tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt strategisk och operativ hantering av organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
  • Angränsande yrkes- och kompetensområden såsom machine learning/AI, data science och organisationsutveckling.
  • Arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom teoretisk och praktisk
    kundupplevelsehantering - hantering av tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt strategisk och operativ hantering av organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.

Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:

  • Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom kundupplevelsehanteringsarbete - tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
  • Lösa sammansatta problem inom kundupplevelsehanteringsarbete; tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
  • Kommunicera åtaganden och lösningar inom kundupplevelsehanteringsarbete; tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor på såväl svenska som engelska i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.

Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser för att:

  • Självständigt behandla teoretisk och praktisk kundupplevelsehantering - hantering av tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt strategisk och operativ hantering av organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor, på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
  • Övervaka teoretiskt och praktiskt kundupplevelsehanteringsarbete - tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen som Customer Experience Specialist.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:

  • Customer Experience Specialist
  • Customer Experience Solutions Operator
  • Marketing Technology Specialist
  • Marketing Automation Specialist
  • Growth Technology Specialist
  • CX & Marketing Operator

Ansökan

Ansökan är stängd.

Ansökan öppnar 16 februari, 2022

Gör en intresseanmälan så håller vid dig uppdaterad.

Skicka intresseanmälan

Ort och startdatum

Stockholm

  • 15 augusti 2022

Ansökan

Ansökan öppnar den 16 februari. Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter.

Omfattning

Heltid 84 v inkl. 23 v. praktik (LiA)

Viktiga datum

Inför starter hösten 2022:

16/2 - Ansökan öppnar
2/5 - Ansökan stänger

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Examen

Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 420 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.

Vill du veta mer?

Kurser

  • Customer Journey (30 poäng)
  • Customer Experience Management (35 poäng)
  • Customer Experience Technologies (65 poäng)
  • Data Management (25 poäng)
  • Digital Analys, Optimering & Konvertering (25 poäng)
  • GDPR & Juridik (10 poäng)
  • Marketing Technologies & Inbound Marketing (35 poäng)
  • Webbteknik, scriptspråk och programmering (25 poäng) 
  • Machine Learning & AI (25 poäng)
  • Lärande i arbete 1 & 2, (50 + 65 poäng)
  • Examensarbete (30 poäng)

Vi valde IHM Yrkeshögskola!

Över 6000 personer har tagit en YH-examen på IHM - här kan du lära känna några av dem.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Behörighet

Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Betyg E/Godkänd i kurserna:

  • Engelska 6 (Engelska B)
  • Matematik 2 (Matematik B)


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:

  • Fullständigt gymnasiebetyg

Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning. Tips! Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.

Har du frågor till IHM Yrkeshögskola?

Du kan skicka en fråga till oss, ringa oss, chatta med oss, boka rådgivning och läsa svaren på vanliga frågor.

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Nyheter, reportage, specialerbjudanden och mycket mycket annat

Partnerföretag

YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LiA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag.

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Vanliga frågor & svar

Är utbildningen csn-berättigad?

Samtliga YH-utbildningar på IHM Business School är CSN-berättigade.

Praktik under utbildningen - hur fungerar det?

En av grundidéerna med YH-utbildning är att kombinera teori och praktik under hela studietiden. Inom Yrkeshögskolan kallas den praktiska delen för LIA - lärande i arbete, och är ett av de mest populära momenten inom YH-utbildningen. Under praktiken utvecklas både din praktiska och teoretiska kompetens och du får möjlighet att knyta viktiga kontakter inför en framtida karriär och en eventuell rekrytering.

Hur många platser finns det per utbildning?

Utbildningen har 35 platser, utöver det brukar vi göra ett överintag på ca 8-10 personer.

Vad innebär grundläggande behörighet?

Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.

Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.

Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.

När skickas antagningsbeskedet ut?

Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under andra veckan av december. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.

Relaterade utbildningar

Digital Analytics Specialist

83 veckor  |  Heltid

Customer Data Developer

80 veckor  |  Heltid

Digital Marketing Specialist

80 veckor  |  Heltid