Digital Analytics Specialist

Om utbildningen
Data är, och kommer vara, ett av de viktigaste tillgångarna ett företag har för att vara konkurrenskraftigt i framtiden. Utbildningen Digital Analytics Specialist ger dig specialiserade färdigheter att följa trafikströmmar, beteende, konsumtion och engagemang i digitala medier.
Utbildningen omfattar ämnesområden som mätning och datainsamling i digitala medier, webbteknik, insiktsdrivet analysarbete, spårnings- och scripthantering, datavisualisering, data storytelling samt statistisk och prediktiv analys.
Varför välja YH på IHM?
På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.
Här förbereds du inför din karriär men också för att göra avtryck och skillnad. Om du ska lyckas med det behöver du lära dig mer än teorier och modeller – här vill vi att du tänker kreativt, ifrågasätter, analyserar, diskuterar och inspirerar. Det kräver engagemang.
Engagemang kan synas på olika sätt. Det märks på din delaktighet under lektionen. Som när du vågar fråga om det du inte vet. Eller delar med dig av det du vet. Det märks på all din tid du investerar i att närvara. Men också när du tar dig tiden du behöver för att komma förberedd. Oavsett utmaning. För IHM är för dig som vill utmanas. Och då är frågan: Är IHM rätt för dig?
Utbildningsmål
Utbildningen Digital Analytics Specialist ger dig eftertraktad kompetens inom spårning och identifiering i digitala plattformar, data och insikter med syfte att driva affärsnytta, användarbarhetstestning & digital analys i syfte att optimera digitala kundupplevelsen, statistisk beräkning inom dataanalys samt statistisk modellering för prediktiv analys, avancerad analysuppsättning & tag management samt verktyg inom rapportering/visualisering, konverteringsoptimering och effektiva dataflöden i en datadriven organisation med datavisualisering.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen
- Digital Analytics Specialist
- Digital analytiker
- Konverteringsoptimerare
- CRO-specialist
- Data Visualisation Specialist
- Implementationsspecialist
Kurser
15 poäng
25 poäng
15 poäng
15 poäng
20 poäng
25 poäng
20 poäng
10 poäng
20 poäng
15 poäng
15 poäng
LIA 1 - 50 poäng
LIA 2 - 70 poäng
30 poäng
Vill du veta mer?
Yrkesguide: Vad gör en Dataanalytiker?
Läs yrkesguiden här
Plats & Startdatum
Omfattning
Platsbunden 83 v heltid inkl. 24 v praktik (LIA)
CSN-berättigad
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.
Har du rätt till omställningsstudiestöd?
Språk
Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)
Examen
Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 415 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.
Ansökan
Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:
- Fullständigt gymnasiebetyg
Behörighet
Gymnasieexamen (eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser) med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Samt betyg E/Godkänt i Engelska 6 (Engelska B) och Matematik 2 (Matematik B).
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.
Kontakta oss
Sagt om Digital Analytics Specialist

Deniz Yildiz
Fd. studerande och lärare
– Det är på de flesta företags agenda att göra någon typ av digital omställning - eller digital transformation om jag använder ett slitet uttryck. Coronaeffekten har skyndat på det här - just nu accelererar många bolag sin omställning vilket gör att efterfrågan ökar på de tjänster vi utbildar.

David Nachmann
Utvecklingsledare IHMs digitala YH-utbildningar
– Den digitala analytikerns roll är att kartlägga användares beteende i digitala medier: vilka besöker vår hemsida, vem tittar på våra annonser i sociala medier och så vidare. Vi lever i en digital miljö och då gäller det att kunna mäta den miljön, och sedan dessutom kunna avgöra om den insamlade datan är korrekt. En analytiker behöver också kunna särskilja vilken specifik data som är viktig för den egna verksamheten, det är fortfarande ett stort problem för många företag att avgöra detta.
Vanliga frågor om Digital Analytics Specialist
Vanliga frågor & svar
Digital Analytics Specialist är mer inriktad mot analys och bearbetning av data medan E-commerce Manager är mycket kundkontakt och arbetet består av att bygga upp e-handeln på ett företag med vinst i fokus.
Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.
Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.
Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.
Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under mitten av november. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.
När du får ditt antagningsbesked behöver du bekräfta att du önskar behålla din studieplats eller tacka nej. Observera att du endast kan tacka ja till en utbildning, och att du behåller din reservplats på utbildningar som du eventuellt har prioriterat högre. Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på IHM.
I samarbete med näringslivet
YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LIA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.
Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag.
Partnerföretag
Adwise Mediabyrå | Be Better Online AB | Ctrl Digital | Knowit | Volvo Cars | HiQ | DB schenker | Jobtip | Qvalento | Polestar | Conversionista |Inst för didaktik och pedagogisk profession - Pedagogen B | TSKAB | Contentor | Egmont Publishing | Synlighet | IKEA Ingka | Topvisible | On a Wednesday afternoon | Axis communication | Assa Abloy | Adding Insight | Maximize | Synlighet | Conversionista | NoA Connect | Merkle Outfox | Ericsson | Salientpartner | Curamando AB | Salientpartner | Always on media | Precisdigital | Electrolux