Digital Marketing Specialist

Språngbrädan till en karriär inom digital marknadsföring
YH-program | 80 veckor | Heltid
Bred kunskapsbas att luta dig mot
Lär dig den digitala marknadsföringskedjan
YH-utbildning inkl LIA/praktik
Vill du jobba med digital marknadsföring i sökmotorer, sociala medier, videonätverk, webbportaler och andra plattformar online? Digital Marketing Specialist ger dig aktuell kunskap och rätt verktyg för att starta din karriär inom digitala medier.

Om utbildningen

Här får du specialistkompetens inom marknadsföring i digitala medier. Utbildningen rör allt från sökmotoroptimering, content marketing, datadriven marknadsföring, social media advertising till influencer marketing och dataanalys. Andra viktiga områden som utbildningen berör är bland annat ekonomi, marknadsföringsjuridik, presentationsteknik och marknadsstrategi.

Du placerar dig i framkant av utvecklingen inom digital marknadsföring och utvecklar förmågan att hålla din expertis uppdaterad i marknadens ständigt höga tempo.

Digital Marketing Specialist är yrkesrollen för dig som är intresserad av att ha övergripande kompetens inom digital marknadsföring. En digital marketing specialist har förmågan att se hela kedjan i det digitala marknadsföringsarbetet och kan peka ut vilka delar som fungerar väl, vilka delar som behöver stöd och vilka verktyg och metoder som är applicerbara i de enskilda fallen. 

Varför välja YH på IHM?

När du väljer en YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och göra ett jobb som betyder något - för dig och för andra. Du kommer sticka ut från mängden.

Här förbereds du (av lärare från näringslivet) för din karriär och att göra avtryck och skillnad. För att lyckas krävs mer än teorier och modeller – du kommer diskutera, utmanas och öva och öva och öva. 

Du vågar fråga när du inte vet, och du delar med dig av vad du vet. Här uppmanas du att tänka kreativt, ifrågasätta, analysera och inspirera.

Efter din tid på IHM tar du med dig (utöver en examen) fräsch kunskap och självsäkerhet in i arbetslivet, som inte bara hjälper dig att få jobbet du vill ha, utan också förmågan att prestera på en ihmponerande nivå. 

Utbildningsmål

Utbildningen Digital Marketing Specialist ger dig eftertraktad kompetens för en karriär som marknadsföringspecialist inom digitala medier. Här utvecklar du både strategiska och operativa färdigheter inom sökmotormarknadsföring, sociala medier, videonätverk, digital annonsering och marknadsföring i andra digitala medier.

Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:

  • Specialiserade kunskaper inom praktisk och strategisk marknadsföring i digitala medier samt digital strategi i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
  • Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom traditionell marknadsföring, digital analys, ekonomi och customer experience.
  • Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom praktisk och strategisk marknadsföring i digitala medier samt digital strategi i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.

Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:

  • Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom marknadsförings- och strategiarbete inom digitala medielandskapet i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
  • Lösa sammansatta problem inom marknadsförings- och strategiarbete inom digitala medielandskapet i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
  • Kommunicera åtaganden och lösningar inom marknadsförings- och strategiarbete inom digitala medielandskapet på såväl svenska som engelska i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.

Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser att:

  • Självständigt behandla praktisk och strategisk marknadsföring i digitala medier samt digital strategi på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
  • Övervaka arbete inom marknadsförings- och strategiarbete inom digitala medielandskapet samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen

  • Digital Marketing Specialist
  • Digital Specialist
  • Digital marknadsförare
  • Marknadsföringskonsult
  • Campaign Manager
  • Media Planner

Umeå/Luleå - Annorlunda studieupplägg

När du ansöker och väljer studieorten Umeå/Luleå betyder det att du kan få en plats i Umeå eller i Luleå. Vilken ort du föredrar kan du prioritera i din ansökan. Men det är inte bara orten som är annorlunda, det är även studieformen.

Undervisningen sker delvis direkt i klassrummet och delvis livesänt från annan ort. Läs mer om studieupplägget här:

Ungefär hälften av undervisningen sker via livesändning i klassrummet. Det är ett relativt nytt och annorlunda upplägg. Läraren är på plats i Umeå eller i Luleå och sänder live till dig och din klass uppkopplat med en videolänk mot klassrummet på andra orten.

Det här är inte samma sak om att läsa på distans. Du deltar i klassrummet i realtid och tillsammans med din klass och genom denna digitala lösning följer ni undervisningen därifrån.

Den uppenbara skillnaden är att läraren befinner sig på en annan ort än vad du gör. Men du kan fortfarande delta aktivt i undervisningen, ställa frågor och handledning - på länk!

Studieupplägg i Umeå och Luleå

 Klassrums-undervisningLivesändnings-undervisning
Lektioner i klassrumJAJA
Schemalagd lektionJAJA
Lärare på platsJANEJ
DistansutbildningNEJ

NEJ

Möjlighet till gruppdiskussioner och nätverkandeJA

JA

Läs vad företagen i Umeå och Luleå har att säga om den nya utbildningen 

Här hittar du oss

Umeå: Kaserngatan 1  
Luleå: Laboratoriegränd 11  

Läs mer om våra lokaler här 

När du ansöker

När du ansöker finns det ett alternativ som heter "Flera studieorter", därefter måste du välja och rangordna orterna utifrån på vilken ort du helst vill studera på. Alla sökande till utbildningen, oavsett vilken ort man sökt, ingår sedan i samma urval. 

Digitalt infomöte

Vill du veta mer? Anmäl dig till digitalt infomöte om upplägget i Umeå/Luleå där du får träffa utbildningsledare, företag och studerande. Läs mer och anmäl dig idag!

Kurser

10 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper inom ekonomisk planering och uppföljning relaterat till marknadsföring och kommunikation.

25 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter inom sociala medier, innehållsmarknadsföring, influencer marketing och annonsering i sociala medier.

15 poäng

Kursens syfte är ge den studerande grundläggande kunskaper och färdigheter inom digital analys samt verktyg och system inom affärsmässig och teknisk digital analys.

10 poäng

Kursens syfte är ge den studerande färdigheter att använda verktyg, system och arbetsmetodiker inom digital analys, rapportering och visualisering inom digital marknadsföring.

10 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter i digitala, visuella och analoga presentationsmedel samt presentationsteknik.

15 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter inom sökmotormarknadsföring och annonseringsplattformen Google Ads

20 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom strategisk och operativ kampanjhantering inom inbound marketing och marketing automation ur affärsinriktat och tekniskt perspektiv.

10 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper inom regelverk och lagar för marknadsföring och kommunikation, GDPR, konsumentköplagen, distanshandel samt övriga regelverk kring den digitala miljön.

20 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper inom praktisk marknadsföring med fokus på det externa perspektivet och dess koppling till affärsnytta för en organisation.

35 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter i strategiskt arbete inom marknadsföring och digitala medier.

15 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter inom medieplanering och kampanjhantering i hela medielandskapet, med fokus på digitala mediers roll i förhållande till övriga medielandskapet.

20 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom programmatic advertising.

15 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom sökmotoroptimering och tillämpning av tekniska samt innehållsmässiga metoder för att förbättra en webbplats position och synlighet i en sökmotor.

20 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter inom webbteknik (nätverk, webbserver, domän, DNS, etc.), CMS och webbpublicering samt märk- och scriptspråk som HTML och javascript.

30 poäng

Den avslutande arbetsuppgiften på utbildningen är ett examensarbete, där du tillämpar dina förvärvade kunskaper praktiskt och professionellt i en given beslutssituation. Arbetet utförs i grupper och genomförs för en uppdragsgivare från näringslivet.

LIA 1 - 60 poäng

LIA 2 - 70 poäng

Under två praktikperioder deltar du aktivt i det vardagliga arbetet på ett företag och tillämpar dina nyvunna kunskaper där. I samband med praktikperioderna får du också uppgifter från skolan att lösa.

Vill du veta mer?

Är digital analys eller marknadsföring rätt för dig?

Gör testet här

Plats & Startdatum

Umeå/Luleå
19 augusti 2024
Stockholm
19 augusti 2024

Omfattning

Platsbunden 80 v heltid inkl. 26 v praktik (LIA)

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

Examen

Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 400 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:

  • Fullständigt gymnasiebetyg

Behörighet

Stockholm
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Samt godkänt betyg i Engelska 6, Matematik 2 och Svenska 2.

Umeå/Luleå
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Sagt om Digital Marketing Specialist

https://www.ihm.se/contentassets/b09ffa7e1af44aeeb0a4b878766d5d64/moa_lidman.png

Moa Lidman

Projektledare & delägare, Grit i Umeå
– Jag älskade min studietid på IHM! Jag hade fantastiska klasskamrater och lokalerna var väldigt trevliga. Jag som hade mina tidigare universitetsstudier att jämföra mot älskade verkligen den mer praktiskt inriktade studieformen, hur allt kändes relevant och aktuellt - och jag såg äntligen framför mig hur jag skulle ha användning av det jag lärde mig i mitt yrkesliv.

https://www.ihm.se/globalassets/.old-new/utbildningar/yh/.gemensam-yh/annie.png

Annie Lindskog

Studerande
– Specialist? Generalist? Marknaden ändras snabbt och man behöver kunna lite om mycket, men gärna mycket om lite också. Oavsett vad branschen efterfrågar så känner jag mig trygg i mitt val av utbildning. IHM erbjuder mer än en aktuell utbildning, här finns det chans att skapa kontaktnät och erfarenhet för en lång tid framöver. Om du är intresserad av det digitala landskapet och har känsla för både lite tekniskt men även ”ren content” - detta är stället för dig!

Digitalt infomöte om våra nya orter Umeå och Luleå.
https://www.ihm.se/globalassets/bloggbilder/dmsp-andreas.png

Andreas Liss-Daniels

Lärare på IHM
– Frågan om huruvida kanaler är digitala eller inte blir mindre och mindre relevant av två skäl. Dels p.g.a. att man som kommunikatör är intresserad de egenskaper hos ett media som påverkar hur mottagaren tar emot, upplever och påverkas av vårt budskap - att mediet råkar vara digital är bara en teknisk distributionslösning. Men även eftersom i princip alla kanaler vi idag kommunicerar i, och då inkluderar jag även sk. "traditionella medier", redan nu till stor del är digitala och blir det mer och mer. Nästan all media är snart digital och som ni då förstår är en utbildning som digital specialist ett mycket bra val.

https://www.ihm.se/contentassets/d1a3adc41f1e48128d95745fc0558d94/mattias-johansson.png

Mattias Johansson

Teamchef, VK Media Partner i Umeå
– Den digitala utvecklingen inom marknadsföringen går snabbt och det råder dessutom brist på den här typen av kompetens i vårt geografiska område. Vi ser det som en fin möjlighet att få ta del av praktikanter och dela erfarenheter och kunskaper med dem. 

https://www.ihm.se/globalassets/.old-new/utbildningar/yh/dmsp-markus-citat.jpg

Markus Berg

Studerande
– Digital Marketing Specialist gav mig en chans att, efter kandidatexamen, komma in på arbetsmarknaden igen med spetsigare kompetens. Jag rekommenderar utbildningen till dig som antingen har pluggat på högskolan och inte är så sugen på det akademiska - eller dig som har ett intresse för kommunikation, digitalisering och marknadsföring som vill komma ut fort i arbetslivet med en gedigen utbildning i bagaget. 

Vanliga frågor om Digital Marketing Specialist

När du ansöker och väljer studieorten Umeå/Luleå betyder det att du kan få en plats i Umeå eller i Luleå. Vilken ort du föredrar kan du prioritera i din ansökan. Men det är inte bara orten som är annorlunda, det är även studieformen.

Undervisningen sker delvis direkt i klassrummet och delvis livesänt från annan ort.

Läs mer om studieupplägget under rubriken "Umeå/Luleå - Annorlunda studieupplägg" högre upp på sidan.

Här hittar du oss
I Umeå finns vi på Kaserngatan 1 och i Luleå på Labratoriegränd 11. Läs mer om våra lokaler här

Möt några av våra partnerföretag
Läs vad företagen i Umeå och Luleå har att säga om utbildningen

Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under mitten av november. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.

När du får ditt antagningsbesked behöver du bekräfta att du önskar behålla din studieplats eller tacka nej. Observera att du endast kan tacka ja till en utbildning, och att du behåller din reservplats på utbildningar som du eventuellt har prioriterat högre. Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på IHM.

Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.

Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.

Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.

Samtliga YH-utbildningar på IHM Business School är CSN-berättigade.

I samarbete med näringslivet

YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LiA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag. Nedan se du några av de som är aktiva i ledningsgruppen för just den här utbildningen.

Partnerföretag

Oculos | Scream Mediabyrå | Keywordio | Telness | OMD | TUI | Curamando | Vekst | Fellowmind | Nudie Jeans | Svenska Mässan Gothia Towers | Balder | Grit Media | Trickle | Gabardin | Brightnest | Context media | Umeå kommun

ANSÖKAN ÄR ÖPPEN

Umeå/Luleå - Ansökan stänger 6 maj.

Stockholm - Ansökan är stängd.