Revenue Management för besöksnäringen

Intäktsoptimering för ökad lönsamhet
YH-kurs | 20 veckor | Deltid / Parallellt med jobb
Förutspå efterfrågan
Stort behov i branschen
Kort YH-kurs på distans
Distansutbildningen Revenue Management för besöksnäring lär dig att öka en verksamhets lönsamhet genom intäktsoptimering.

Om utbildningen

Revenue Management (eller intäktsoptimering) är en strategi som handlar om att maximera intäkterna genom att förutspå bland annat efterfrågan och justera priset därefter. Utbildningen vänder sig till dig som har erfarenhet från besöksnäringen och områdena marknad, ekonomi eller försäljning.

Under utbildningen utvecklas dina kunskaper och färdigheter inom ekonomi, affärsstrategi och revenue management. Du lär dig metoder och verktyg för att kunna tillämpa, analysera, bearbeta och utveckla området revenue management för ökad lönsamhet i verksamheter inom besöksnäringen.

Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.

Det här är en kort YH-kurs

IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.

Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.

Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.

Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola) i kombination med specifik yrkes-/utbildningserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan. 

Mer om IHMs korta YH-kurser

Efter utbildningen

Efter utbildningen kommer du kunna arbeta med affärsutveckling, intäkts- och lönsamhetsoptimering utifrån kundernas varierande behov. Med stöd av revenue management kommer du också kunna utforma verksamhetens prissättnings- och segmenteringsstrategi.

Under de senaste åren har revenue management varit ett växande område och en roll som spridit sig från den traditionella hotell- och flygbranschen till andra branscher. Betydelsen av revenue management bara ökar då fokus inom besöksnäringen flyttas från tillväxt till lönsamhet.

Efterfrågan på personal med analytisk förmåga, kommersiell och ekonomisk kunskap kommer vara stor inom besöksnäringen.

Efter utbildningen kommer du kunna arbeta med affärsutveckling, intäkts- och lönsamhetsoptimering och utveckling av prissättningstrategier. Hotell, restauranger, rederier, flygbolag, biluthyrningsföretag och nöjesetablissemang är exempel på företag som alla tillämpar prisoptimering.

Nyhet: köp en plats

Låt företaget finansiera studierna: Att genomföra en uppdragsutbildning är det samma som om du blir antagen till en befintlig YH-kurs i form, upplägg, resultat och examination. Skillnaden är att studieplatsen betalas av din arbetsgivare/ditt företag - och därav krävs inte en individuell ansökningsprocess till utbildningen.

Erbjudandet är inte aktuellt just nu men här kan du läsa mer om hur det fungerar och göra en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad. 

Kurser

25 YH-poäng

  • Affärsidéer och affärsmodeller inom besöksnäring
  • Cirkulär business model canvas (CBMC)
  • Grundläggande affärsstrategi – strategisk analys, strategiformulering och implementering
  • Grundläggande ekonomiska begrepp och modeller
  • Nyckeltal, kalkylering och beräkning inom besöksnäringen
  • Grundläggande produktutveckling inom besöksnäring
  • Produkt- och lönsamhetsberäkningar
  • Prissättningsmetoder och strategier för besöksnäringen
  • Grundläggande begrepp, modeller samt kanaler för digital marknadsföring, kommunikation och försäljning inom besöksnäringen

25 YH-poäng

  • Grunder och principer för revenue management – prissättning, tillgång och efterfrågan, marknadsföring, kanaler, etc.
  • Metodik inom revenue management för olika verksamheter i besöksnäringen – datainsamling, segmentering, prognostisering, optimering, dynamisk omvärdering, etc.
  • Analysmetodik och affärsnytta – nyckeltal/KPI, ROI, affärsnyttoprocessen, beräkning och analys, etc.
  • Analys och värdering av produkt- och verksamhetssegment utifrån revenue management för besöksnäringen
  • Prissättningsstrategier och dynamisk prissättning inom revenue management utifrån styrning av flera faktorer, som t.ex. tillgång och efterfrågan
  • Koncept och paketering inom revenue management – konkurrensanalys, efterfrågeanalys, erbjudanden och rabatter, distributionskanaler, villkor och policys, etc.
  • Verktyg inom revenue management, som t,ex, property management system, revenue management system, etc.
  • Cirkulära affärer och hållbar tillväxt inom revenue management för besöksnäringen

Kursupplägg

  • Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
  • Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
  • Digitalt studiematerial
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
  • Eventuellt tillkommer kurslitteratur

Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Plats & Startdatum

Distans
23 september 2024(Preliminär)

Omfattning

20 veckor på halvfart (50%)

Kursen ger 50 YH-poäng.

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Ansökan

För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet

Läs mer om ansökan och antagning här.

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Samt minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) från marknad, ekonomi och/eller försäljning inom besöksnäringen.

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Vanliga frågor och svar

Om utbildningen

Till dig som har varit delaktig i att ta fram, sälja och/eller marknadsföra en produkt inom besöksnäringen alternativt har en bakgrund inom affärsutveckling. Utbildningen passar t.ex. dig som driver en mindre verksamhet.

Om utbildningen är på halvfart, så innebär det i snitt ca 20 timmars studier per vecka. Meddela gärna din arbetsgivare att du ska studera, för att kunna komma loss på workshops under dagtid.

Workshops är inte obligatoriska, men vi rekommenderar att man är med på dessa för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Det är där som diskussioner och utbyte mellan lärare och medstuderande sker. Workshops spelas inte in så dessa går inte att ta del av om du inte är med live. Vi lägger samtliga workshops och handledningstillfällen på dagtid mellan 09.00-16.00, för det är då vi har tillgång till våra lärarkonsulter.

Du får gärna ansöka till flera kurser men vi rekommenderar dig att endast läsa en kurs åt gången för att hinna med, då våra kurser riktar sig till dig som vill studera vid sidan av ditt arbete.

Alla våra kurser har individuella inlämningar som sker digitalt.

Ja, du får ett utbildningsbevis.

Om ansökan

Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i IHM:s bilaga för yrkeserfarenhet med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel, arbetsbeskrivning samt omfattning skall finnas med för respektive tjänst. När du blivit behörig till utbildningen kommer du även få inbjudan till ett urvalsprov där du testas i dina kunskaper inom ämnet.

Urvalstestet är inte obligatoriskt men ökar dina chanser för att komma in då du får ett högre poängvärde vid sidan av din arbetslivserfarenhet alternativt studier. Resultatet från urvalstestet adderas med poängvärdet du fått genom din arbetslivserfarenhet alternativt studier vilket ger en urvalspoäng. Ju högre urvalspoäng du har desto större chans är det att bli antagen till utbildningen.

Urvalstestet består av flervalsfrågor främst inom de särskilda förkunskaper som krävs för att bli behörig till respektive utbildning. Tiden för att genomföra urvalstestet är 45-60 minuter.

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

ANSÖKAN ÄR STÄNGD

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad.