Revenue Management (eller intäktsoptimering) är en strategi som handlar om att maximera intäkterna genom att förutspå bland annat efterfrågan och justera priset därefter. Utbildningen vänder sig till dig som har erfarenhet från besöksnäringen och områdena marknad, ekonomi eller försäljning.
Under utbildningen utvecklas dina kunskaper och färdigheter inom ekonomi, affärsstrategi och revenue management. Du lär dig metoder och verktyg för att kunna tillämpa, analysera, bearbeta och utveckla området revenue management för ökad lönsamhet i verksamheter inom besöksnäringen.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
Nyhet! Uppdragsutbildning
Vill du erbjuda en eller flera av dina anställda uppgraderad kompetens? Via IHM:s Uppdragsutbildningar har företag nu möjlighet att köpa studieplatser till utbildningen Revenue Management för besöksnäringen.
Det här är en kort YH-utbildning
Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via behörighetsgivande studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.
Efter utbildningen
Efter utbildningen kommer du kunna arbeta med affärsutveckling, intäkts- och lönsamhetsoptimering utifrån kundernas varierande behov. Med stöd av revenue management kommer du också kunna utforma verksamhetens prissättnings- och segmenteringsstrategi.
Under de senaste åren har revenue management varit ett växande område och en roll som spridit sig från den traditionella hotell- och flygbranschen till andra branscher. Betydelsen av revenue management bara ökar då fokus inom besöksnäringen flyttas från tillväxt till lönsamhet.
Efterfrågan på personal med analytisk förmåga, kommersiell och ekonomisk kunskap kommer vara stor inom besöksnäringen.
Efter utbildningen kommer du kunna arbeta med affärsutveckling, intäkts- och lönsamhetsoptimering och utveckling av prissättningstrategier. Hotell, restauranger, rederier, flygbolag, biluthyrningsföretag och nöjesetablissemang är exempel på företag som alla tillämpar prisoptimering.