All försäljning till stat, kommun och landsting sker via upphandling och står för en sjättedel av Sveriges BNP. Som Public Bid Manager blir du specialist på anbudsarbete och försäljning till offentlig sektor – ett ansvarsfullt arbete med affärsmässigt helhetsansvar.
Public Bid Manager kan kortfattat beskrivas som företagens motsvarighet till yrkesrollen offentlig upphandlare – men istället för att agera beställare har du ett affärsmässigt uppdrag från leverantörssidan.
Public Bid Manager
Utbildningen ger dig övergripande förståelse för anbudsprocessen, förhandlingsarbetet, själva affären och uppföljningen som följer. Och lär dig dessutom att bedöma de ekonomiska konsekvenserna av processens alla steg.
Utbildningen är digitalt baserad (på distans) vilket gör den tillgänglig oavsett var i Sverige du bor.
Du kanske även är intresserad av utbildningarna Public Bid Manager eller Account Manager Digital Solutions.
Varför välja YH på IHM?
På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.
IHM ÄR FÖR DIG SOM VILL UTMANAS
Här förbereds du inför din karriär men också för att göra avtryck och skillnad.
Om du ska lyckas med det behöver du lära dig mer än teorier och modeller – här vill vi att du tänker kreativt, ifrågasätter, analyserar, diskuterar och inspirerar.
Det kräver engagemang. Engagemang kan synas på olika sätt. Det märks på din delaktighet under lektionen. Som när du vågar fråga om det du inte vet. Eller delar med dig av det du vet.
Det märks på all din tid du investerar i att närvara. Men också när du tar dig tiden du behöver för att komma förberedd. Oavsett utmaning.
För IHM är för dig som vill utmanas. Och då är frågan: Är IHM rätt för dig?
Hur är det att studera på distans?
-
IHMs distansutbildningar är digitalt baserade - du kan läsa dem varsomhelst men inte närsomhelst.
-
Utbildningarna är upplagd efter en flipped classroom modell som innebär att du ser på undervisningsfilmer och tar del av instuderingsmaterial de tidpunkter i veckan som passar dig bäst.
-
Varje vecka har klassen stående liveforum där du förväntas delta i diskussioner, övningar och workshops. Vi tror att lärandet sker bäst när du löpande får applicera och använda de nya kunskaperna du tar till dig kontinuerligt genom utbildningen.
-
Utbildningen innehåller en hel del grupparbeten. Public Bid Manager är en heltidsutbildning som genomförs på dagtid. Utbildningen rekommenderas därför inte att bedrivas parallellt med arbete.
-
Utbildningen har två fysiska träffar i Göteborg varav det första tillfället är uppropet. Mer information och datum kommer under sommaren.
Vill du veta mer om hur det är att läsa en distansutbildning på IHM?
- Se exempel på IHMs digitalt baserade upplägg
- Läs FAQ om distansutbildning på IHM Yrkeshögskola
Utbildningsmål
Utbildningen Public Bid Manager ger dig eftertraktad kompetens för en karriär inom försäljnings- och anbudsarbete mot offentlig sektor. Här utvecklar du både strategiska och operativa färdigheter inom kvalificerat försäljnings- och anbudsarbete, anbudsprocessen, beräkning och budgetering samt förhandling med kund från offentlig sektor.
Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:
- Specialiserade kunskaper inom teoretiskt och praktiskt försäljnings- och anbudsarbete mot offentlig sektor i yrkesrollen som Public Bid Manager.
- Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom affärsmannaskap, kommunikation och upphandlingsjuridik.
- Kunskaper om arbetsprocesser med kvalitetskriterier inom teoretiskt och praktiskt försäljnings- och anbudsarbete mot offentlig sektor i yrkesrollen som Public Bid Manager.
Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:
- Planera, utföra och identifiera resurser för att utföra, specialiserade arbetsuppgifter inom försäljnings- och anbudsarbetet mot offentlig sektor i yrkesrollen som Public Bid Manager.
- Lösa sammansatta problem inom försäljnings- och anbudsarbete i yrkesrollen som Public Bid Manager.
- Kommunicera åtaganden och lösningar på engelska inom försäljnings- och anbudsarbete mot offentlig sektor i yrkesrollen som Public Bid Manager.
Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser för att:
- Självständigt behandla teoretisk och praktisk försäljning samt teoretiskt och praktiskt anbudsarbete på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Public Bid Manager.
- Övervaka försäljnings- och anbudsarbetet mot offentlig sektor samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen som Public Bid Manager.
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:
- Public Bid Manager
- Anbudsansvarig
- Anbudsläggare
- Säljare offentliga affärer