Omvärlden har förändrats där säljare idag möter en alltmer komplex och konkurrensutsatt värld, till stor del karakteriserad av digitalisering och automatisering. Det blir svårare men samtidigt alltmer viktigt att förstå kundernas affärsprocesser och vad som påverkar den. Denna utveckling genererar en ökad efterfrågan av Key Account Manager med den strategiska affärskompetens som krävs för att kunna hantera nyckelkunder.
Som Key Account Manager arbetar du strategiskt, metodiskt och operativt för att såväl behålla som utveckla affärer med företagets viktigaste kunder. En Key Account Manager har ofta resultat-, budget- och ledaransvar.
Du kan läsa utbildningen parallellt med ditt jobb. Undervisningen är på distans och har ett par fysiska träffar per termin, vilket gör den tillgänglig oavsett var i Sverige du bor.
Du kanske även är intresserad av utbildningarna International Account Manager, Account Manager Digital Solutions eller Account Manager B2B.
Varför välja YH på IHM?
På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.
IHM ÄR FÖR DIG SOM VILL UTMANAS
Här förbereds du inför din karriär men också för att göra avtryck och skillnad.
Om du ska lyckas med det behöver du lära dig mer än teorier och modeller – här vill vi att du tänker kreativt, ifrågasätter, analyserar, diskuterar och inspirerar.
Det kräver engagemang. Engagemang kan synas på olika sätt. Det märks på din delaktighet under lektionen. Som när du vågar fråga om det du inte vet. Eller delar med dig av det du vet.
Det märks på all din tid du investerar i att närvara. Men också när du tar dig tiden du behöver för att komma förberedd. Oavsett utmaning.
För IHM är för dig som vill utmanas. Och då är frågan: Är IHM rätt för dig?
Hur funkar det att läsa på distans?
-
Utbildningarna är upplagd efter en flipped classroom-modell som innebär att du ser på undervisningsfilmer och tar del av instuderingsmaterial de tidpunkter i veckan som passar dig bäst.
-
Varje vecka har klassen stående liveforum där alla förväntas delta i diskussioner, övningar och workshops. Vi tror att lärandet sker bäst när du löpande får applicera och använda de nya kunskaperna du tar till dig kontinuerligt genom utbildningen.
-
Utbildningen innehåller en hel del grupparbeten så du behöver vara beredd på att sätta av tider i veckorna som passar andra medstuderande.
-
Utbildningen kan läsas parallellt med jobb men du behöver frigöra tid i veckorna för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. Vi rekommenderar att du pratar med din arbetsgivare om att få avsätta 3-4 timmar dagtid för att närvara vid de fasta liveforumen.
- Utbildningen har en fysisk träff per termin i Stockholm, Göteborg och Malmö - oavsett vilken ort du blir antagen till kan du själv välja var du vill genomföra dina fysiska träffar.
Vill du veta mer om hur det är att läsa en distansutbildning på IHM?
- Se exempel på IHMs digitalt baserade upplägg
- Läs FAQ om distansutbildning på IHM Yrkeshögskola
Utbildningsmål
Denna utbildning har utformats utifrån företagens växande behov av Key Account Manager som kan ta ansvar för avancerad och komplex nyckelkundsförsäljning. Du får fördjupade kunskaper och färdigheter i bland annat affärsekonomi, affärsjuridik, ledarskap, förhandlingsteknik, supply chain management och digital försäljning. Du får lära dig att göra kvalificerade analyser av kunder, med stöd av exempelvis Business Intelligence och olika analysmodeller.
Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:
- Specialiserade kunskaper inom kundanalys, omvärldsbevakning, offertskrivning, förhandling, framtagning av affärsplan för nyckelkunder, ledarskap av kundteam i yrkesrollen som Key Account Manager.
- Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom affärsmannaskap, ekonomi, juridik, ledarskap, affärsengelska och förhandlingsteknik.
- Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom ”key account management” och ledarskap i yrkesrollen som Key Account Manager.
Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:
- Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom kundanalys, omvärldsbevakning, offertskrivning, förhandling, framtagning av affärsplan för nyckelkunder, ledarskap av kundteam i yrkesrollen som Key Account Manager.
- Lösa sammansatta problem inom key account management i yrkesrollen som Key Account Manager.
- Kommunicera åtaganden och lösningar på engelska inom affärskommunikation och offertskrivande i yrkesrollen som Key Account Manager.
Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser för att:
- Självständigt analysera vilka våra viktigaste kunder är och hur vi, som företag, ska integrera med dem för att få en lönsam tillväxt på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Key Account Manager.
- Kunna skriva en affärsplan (KAM-plan) för hur en nyckelkund ska bearbetas och hur arbetssättet med key account management ska implementeras och följas upp för respektive kund.
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:
- Key Account Manager
- Ledare av kundteam
- Nyckelkundsansvarig