Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Key Account Management

Om utbildningen

Om du vill etablera och utveckla affärssamarbeten på ledningsnivå behöver du skapa den bästa helhetslösningen tillsammans med kunden.

blobid0.jpg

VAD DU LÄR DIG

Nyckelkundsbearbetning är en avgörande framgångsfaktor i affärsutvecklingsarbetet för många företag inom Business to Business. I Key Account Management får du plattformen för att effektivt bygga långsiktiga och lönsamma affärsrelationer med rätt kunder.

För att du ska ha praktisk nytta av kunskapen du lär dig, är det viktigt att utbildningen förankras till din och de andra deltagarnas affärsverksamheter. Det är viktigt av framförallt två anledningar:

  • Du får en unikt anpassad utbildning formad efter dina mål och erfarenheter
  • Du får en relevant utbildning som har en direkt koppling till verkligheten

RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

  • Du vet hur du utvecklar strategi och organisation för dina strategiskt viktiga kunder
  • Du kan med strategisk och finansiell analys prioritera rätt nyckelkunder
  • Du kan sätta mål för utvecklingen av en KAM-relation
  • Du kan identifiera utvecklingsmöjligheter tillsammans med kunden
  • Du vet hur du skapar gemensam långsiktig lönsamhet i ett nyckelkundssamarbete
  • Du har insikt i arbetet kring att organisera dig för att utveckla relationen till nyckelkunden, både internt och externt
  • Du har förbättrat din förhandlingsförmåga

SÅ GÅR DET TILL 

Utbildningen fångar förståelsen för affären på relativt kort tid. Det bygger delvis på våra dedikerade lärare men också drivkraften från dig och de likasinnade kursdeltagarna.

Metoden är enkel i sin utformning och bygger på att du tillämpar de idéer som utbildningen presenterar i praktikfall, affärssimuleringar och erfarenhetsutbyten.

På lektionerna utforskar du tillsammans med övriga deltagare och läraren hur ny kunskap kan tillämpas i företagets situation.

Mellan passen förbereder du dig genom att ta till dig ny kunskap med den angivna litteraturen. Som deltagare examineras du genom ett projekt som berör hur din organisation arbetar med Key Account Management idag och i framtiden.

Anmälan

Summa:
69.000 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 10 mars 2022

Omfattning

15 tillfällen, 2 dagar var 3:e vecka

Utöver schemalagd tid tillkommer tid för självstudier och projektarbeten.

Avgift

Utbildningsavgift 69 900 kr*
Anmälningsavgift 2 500 kr*

Litteratur ingår

*Vid privatfinans är priset inkl. moms, vid företagsfinansierat tillkommer moms

Kontakta mig gärna

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till rätt utbildning

Annelie Nordström.jpg

Annelie Nordström - Utbildningsrådgivare

Telefon: 031-335 20 50
E-post: annelie.nordstrom@ihm.se

Kursmoment

Key Account Management består av 3 block i varierande omfattning som till viss del är integrerade med varandra.


1. Analys och Strategi

KAM handlar om hur kund och leverantör tillsammans skapar nya affärer. Det är en form av affärsutveckling som identifierar volymer, vinster och värden som kunden och leverantören gemensamt kan skapa genom ett partnerskap. Affärer som de inte skulle ha gjort var och en för sig i en traditionell marknadsrelation.

  • Varför behövs KAM?
  • Varför vill kunden ha KAM?
  • Varför vill leverantören ha KAM?
  • Vilken är den ekonomiska grunden för KAM?
  • Vilka är de finansiella förutsättningarna för KAM?
  • Vem blir nyckelkund respektive nyckelleverantör?

2. Taktik och genomförande

Att genomföra en KAM-strategi innebär ett långsiktigt arbete som måste omfatta flera avdelningar och personer i leverantörens såväl som kundens organisation. Du behöver därför skapa en process så att du som leverantör kan arbeta fram en gemensam målbild tillsammans med kunden.

  • Hur få till en relation?
  • Hur utveckla relationen?
  • Hur ser affären ut för båda parter?
  • Vilken risk innebär affären?
  • Hur förhandla om ett samarbete?

3.Tillämpning i den egna verksamheten

Ett individuellt projektarbete löper under hela utbildningen och genomförs vid sidan av den schemalagda undervisningen. Arbetet är en tillämpning av utbildningens innehåll som genomförs individuellt som ett uppdrag från ditt företag.

I slutet av utbildningen presenterar du ditt resultat. Här får du och ditt företag möjlighet att både utveckla och prova era tankar kring nyckelkundssamarbete.

Vill du veta mer om våra utbildningar?

Testa oss genom att komma på en provlektion

Fler röster om KAM-utbildningen

Kontaktuppgifter till Ola Persson

Roll: Säljchef södra Sverige, Skånemejerier

Ola kom överens med sin chef om att IHM Business Management, IHM Key Account Management och IHM Verksamhetsstyrning blev en bra början för att öka hans förståelse och hans utveckling i att skapa resultat och lönsamhet. Med tanke på Olas bakgrund - 16 år på Skånemejerier (guldklocka vid 39 år), och att han arbetat inom många olika avdelningar på företaget, blev det mest naturligt att han sedan erbjöds arbetet som säljchef för södra Sverige

Har du fler frågor?

Vi vill gärna hjälpa dig rätt. Ring, maila, chatta eller boka en tid när du vill ha kontakt.

image

Företagsanpassa utbildningen

Vill du skräddarsy ett upplägg som passar just ditt företag?
Alla våra utbildningar går att anpassas efter just dina förutsättningar. Vill ni ha en egen grupp eller vill ni att vi ska vara på plats hos er, vill ni ha fler moment eller andra moment? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

Region Stockholm
Kontakta Johan Walkendorff  tfn: 0730-43 74 76

Region Väst och Syd
Kontakta Charlotta Jelkeby, tfn: 0705-18 96 42

Vanliga frågor och svar

Vi har samlat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professionals - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna

hero1

Ta del av frågor och svar

Ta mig till FAQ-sidan

Relaterade utbildningar

Social Content Selling

Kurser
  |  Deltid / Parallellt med jobb

Sales & Marketing Management

Program
14 tillfällen  |  Deltid / Parallellt med jobb

Business Management

Program
16 tillfällen  |  Deltid / Parallellt med jobb