Kunskap
Som affärsskola ligger kunskap oss närmast till hands - ta del av nya rön, kloka tankegångar och utforskande undersökningar från vårt kunskapsarkiv.
Transaktionellt ledarskap
Transaktionellt ledarskap går ut på att bygga relationen mellan ledare och medarbetare genom transaktioner. Medarbetarna får ”morot” när det går bra och ”piska” när det går dåligt. Målet är att nå ökad effektivitet för gruppen som helhet. Låter det lite stelt? Det är du inte ensam om att tycka. Har den här ledarskapsstilen överhuvudtaget en plats på dagens arbetsplatser?
Läs mer
Vad är kompetensutveckling?
Ja, vad är kompetensutveckling egentligen? Det är ditt sätt att säkra företagets konkurrenskraft samtidigt som du behåller dina högpresterande medarbetare. Läs vidare för att få en tydlig definition av kompetensutveckling – och för att ta reda på hur ni säkrar er kompetens.
Läs mer
Emotionell ledarstil - så leder du med emotionell intelligens
Att uppnå goda resultat och samtidigt bygga starka relationer med sina medarbetare kan för många ledare vara en balansgång. Med ett emotionellt ledarskap kan det däremot vara lätt som en plätt.
Genom emotionell intelligens gror framgångsrika arbetsplatser med medarbetare som vill stanna kvar. Läs mer om hur du går tillväga och vilka utmaningar du behöver ta dig an för att axla den emotionella ledarrollen.
Läs mer
Demokratiskt ledarskap - delaktighet som skapar blomstrande arbetsplatser
Vad innebär ett demokratiskt ledarskap?
En ledare som skapar motivation, främjar kreativitet och som rubriken säger; skapar blomstrande arbetsplatser är att föredra - men hur gör man?
Djupdyk i hur du genom en demokratisk ledarstil skapar värde för såväl dina medarbetare som för hela verksamheten, men också i vilka utmaningar som du kan tänkas stå inför.
Läs mer
Kompetensförsörjning - Locka stjärnmedarbetare och få dem att stanna längre
Att säkra rätt kompetens är inte lätt. Rekrytering är dyrt, kompetensutvecklingen för anställda ger inte resultaten du hoppas på och dina bästa medarbetare slutar en efter en. Lösningen stavas kompetensförsörjning. För med strategisk kompetensförsörjning kan du sluta oroa dig över bristande kompetens i teamet. Istället kan du börja jobba proaktivt. Så vad är kompetensförsörjning och hur går det till?
Läs mer
Vad är kompetens? Definition & exempel på kompetens
Om företaget där du jobbar vill säkra upp rätt kompetens tjänar du på att besvara en till synes enkel fråga – vad är kompetens egentligen? Det här är ett ord som många slänger sig med, även fast de ibland menar något annat. I den här artikeln kommer vi ge dig en definition och lyfta exempel som gör det tydligt vad kompetens betyder. Du får också konkret vägledning i hur du utvecklar ditt team på ett strategiskt sätt.
Läs mer
Ny som chef - Det här bör du tänka på
Är du ny på jobbet som chef eller ledare och behöver tips? Då har du hamnat helt rätt. Här tar vi upp frågor som hur du presenterar dig som ny chef, hur du går från kollega till ledare och hur du hanterar misstag. Självklart tar vi också upp tips på utbildningar för dig som är ny som chef. Om du är ute efter den korta versionen – gå direkt till checklistan för nya chefer i slutet.
Läs mer
Bra ledare - Så är en bra chef
Med bra ledarskap följer nöjda medarbetare och ökad lönsamhet. En bra ledare anpassar sitt ledarskap efter situation, grupp och individ. Trots att du som ledare behöver anpassa ditt ledarskap finns det viktiga ledaregenskaper som är gemensamma hos framgångsrika chefer.
Läs mer