Kunskap

Som affärsskola ligger kunskap oss närmast till hands - ta del av nya rön, kloka tankegångar och utforskande undersökningar från vårt kunskapsarkiv.

/globalassets/.old-new/bilder/blogg/blogg-2023/pexels-juliano-ferreira-1777792.jpg

Transaktionellt ledarskap

Transaktionellt ledarskap går ut på att bygga relationen mellan ledare och medarbetare genom transaktioner. Medarbetarna får ”morot” när det går bra och ”piska” när det går dåligt. Målet är att nå ökad effektivitet för gruppen som helhet. Låter det lite stelt? Det är du inte ensam om att tycka. Har den här ledarskapsstilen överhuvudtaget en plats på dagens arbetsplatser?
Läs mer
/globalassets/.old-new/bilder/blogg/blogg-2023/kille-skriver-pa-papper-1920.jpg

Transformativt ledarskap

Den transformativa ledarstilen utlovar att en visionär och inspirerande ledare ska få gruppen att jobba mot gemensamma mål. Det låter ju nästan för bra för att vara sant. Så hur ligger det egentligen till, vilka för- och nackdelar finns det?
Läs mer
/globalassets/.old-new/bilder/blogg/blogg-2023/kille-vid-gata-tittar-in-i-kameran.jpg

Transformativt vs transaktionellt ledarskap

I den här artikeln reder vi ut skillnaderna mellan transaktionellt och transformativt ledarskap och ger dig en nyanserad uppfattning av de två ledarskapsstilarna - inklusive deras för- och nackdelar och i vilka situationer de passar bäst.
Läs mer
/globalassets/bloggbilder/ansikte-kille-2400x800-jpeg.jpg

Vad är kompetensutveckling?

Ja, vad är kompetensutveckling egentligen? Det är ditt sätt att säkra företagets konkurrenskraft samtidigt som du behåller dina högpresterande medarbetare. Läs vidare för att få en tydlig definition av kompetensutveckling – och för att ta reda på hur ni säkrar er kompetens.
Läs mer
/globalassets/bloggbilder/emotionellt_ledarskap.jpg

Emotionell ledarstil - så leder du med emotionell intelligens

Att uppnå goda resultat och samtidigt bygga starka relationer med sina medarbetare kan för många ledare vara en balansgång. Med ett emotionellt ledarskap kan det däremot vara lätt som en plätt. Genom emotionell intelligens gror framgångsrika arbetsplatser med medarbetare som vill stanna kvar. Läs mer om hur du går tillväga och vilka utmaningar du behöver ta dig an för att axla den emotionella ledarrollen.
Läs mer
/globalassets/bloggbilder/demokratiskt-ledarskap.jpg

Demokratiskt ledarskap - delaktighet som skapar blomstrande arbetsplatser

Vad innebär ett demokratiskt ledarskap? En ledare som skapar motivation, främjar kreativitet och som rubriken säger; skapar blomstrande arbetsplatser är att föredra - men hur gör man? Djupdyk i hur du genom en demokratisk ledarstil skapar värde för såväl dina medarbetare som för hela verksamheten, men också i vilka utmaningar som du kan tänkas stå inför.
Läs mer
/globalassets/bloggbilder/kompetensforsorjning.jpg

Kompetensförsörjning - Locka stjärnmedarbetare och få dem att stanna längre

Att säkra rätt kompetens är inte lätt. Rekrytering är dyrt, kompetensutvecklingen för anställda ger inte resultaten du hoppas på och dina bästa medarbetare slutar en efter en. Lösningen stavas kompetensförsörjning. För med strategisk kompetensförsörjning kan du sluta oroa dig över bristande kompetens i teamet. Istället kan du börja jobba proaktivt. Så vad är kompetensförsörjning och hur går det till?
Läs mer
/globalassets/bloggbilder/vad-ar-kompetens.jpg

Vad är kompetens? Definition & exempel på kompetens

Om företaget där du jobbar vill säkra upp rätt kompetens tjänar du på att besvara en till synes enkel fråga – vad är kompetens egentligen? Det här är ett ord som många slänger sig med, även fast de ibland menar något annat. I den här artikeln kommer vi ge dig en definition och lyfta exempel som gör det tydligt vad kompetens betyder. Du får också konkret vägledning i hur du utvecklar ditt team på ett strategiskt sätt.
Läs mer
/globalassets/bloggbilder/sjalvledarskap.jpg

Självledarskap - hur du hjälper medarbetaren att leda sig själv

Vad är lyckosamt självledarskap och hur kan du uppnå det hos dina medarbetare? I denna artikel guidar vi dig genom begreppet självledarskap och ger dig tips på vägen för hur du hjälper dina medarbetare att leda sitt eget arbete.
Läs mer
/globalassets/bloggbilder/ny-som-chef-ihm.jpeg

Ny som chef - Det här bör du tänka på

Är du ny på jobbet som chef eller ledare och behöver tips? Då har du hamnat helt rätt. Här tar vi upp frågor som hur du presenterar dig som ny chef, hur du går från kollega till ledare och hur du hanterar misstag. Självklart tar vi också upp tips på utbildningar för dig som är ny som chef. Om du är ute efter den korta versionen – gå direkt till checklistan för nya chefer i slutet.
Läs mer
/globalassets/bloggbilder/ledarskap-1200x600.jpg

Bra ledare - Så är en bra chef

Med bra ledarskap följer nöjda medarbetare och ökad lönsamhet. En bra ledare anpassar sitt ledarskap efter situation, grupp och individ. Trots att ledarskapet ska vara anpassningsbart finns det viktiga ledaregenskaper och kvalitéer som är gemensamma hos många framgångsrika chefer.
Läs mer
/globalassets/företag/bilder/ihm_femton_nya_013-2400x820.jpg

Upskilling - Din kompletta guide!

Vad är upskill och hur går det till? I den här heltäckande guiden hittar du som vill upskilla dig själv eller din personal svaren på alla frågor.
Läs mer