Hoppa till innehåll
None None 08/30/2023, 08:20 4077532c-c92c-4b28-bd2a-aa2e7ef540ba
hero1
Alla utbildningar/

Visual Merchandiser - Unified Commerce

Om utbildningen

Har du känsla för det estetiska och är intresserad av analys och försäljning? Utbildningen Visual Merchandiser - Unified Commerce ger dig kompetens att arbeta praktiskt och strategiskt med visuell kommunikation i både digitala och fysiska butikskoncept.

I framtidens handel förenas det fysiska och digitala, och rollen som Visual Merchandiser blir allt viktigare. Som Visual Merchandiser ansvarar du för den visuella upplevelsen i alla kanaler med fokus på lönsamhet och affärsmannaskap.

Utbildningen utvecklar ditt visuella skapande men lär dig samtidigt kampanjplanering, försäljning, ledarskap, marknadsföring och hållbarhet.

Visual Merchandiser - Unified Commerce


Varför välja YH på IHM?

På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.

IHM ÄR FÖR DIG SOM VILL UTMANAS

Här förbereds du inför din karriär men också för att göra avtryck och skillnad.

Om du ska lyckas med det behöver du lära dig mer än teorier och modeller – här vill vi att du tänker kreativt, ifrågasätter, analyserar, diskuterar och inspirerar.

Det kräver engagemang. Engagemang kan synas på olika sätt. Det märks på din delaktighet under lektionen. Som när du vågar fråga om det du inte vet. Eller delar med dig av det du vet.

Det märks på all din tid du investerar i att närvara. Men också när du tar dig tiden du behöver för att komma förberedd. Oavsett utmaning.

För IHM är för dig som vill utmanas. Och då är frågan: Är IHM rätt för dig?


Utbildningsmål

Utbildningen är komplett och ger dig den kunskap som är nödvändig för att kunna arbeta som professionell Visual Merchandiser. Rollen som Visual Merchandiser kräver att du har ett fokus på det visuella skapandet men även kampanjplanering, försäljning, ledarskap, marknadsföring och hållbarhet.


Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:

  • Specialiserade kunskaper inom praktisk och strategisk visuell kommunikation och försäljning av butikskoncept i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
  • Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom ledarskap,logistik, inköp och marknadsföring.
  • Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom praktisk och strategisk visuell kommunikation och försäljning av butikskoncept i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.

Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:

  • Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
  • Lösa sammansatta problem inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
  • Kommunicera åtaganden och lösningar inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.

Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser att:

  • Självständigt behandla praktisk och strategisk visuell kommunikation och försäljning av butikskoncept i digitala och fysiska miljöer på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
  • Övervaka arbete inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:

  • Visual Merchandiser – Unified Commerce
  • Visual Merchandiser
  • Visual Merchandiser Coordinator
  • Omni Visual Merchandiser
  • Digital Store Merchandiser
  • Visuell Försäljningsledare

LÄSTIPS: Visual Merchandiser-studenter tävlar i Yrkes-SM

Ansökan

Ansökan är stängd.

Ansökan öppnar i februari 2024.
Gör en intresseanmälan så håller vid dig uppdaterad.

Skicka intresseanmälan

Ort och startdatum

Göteborg

  • Augusti 2024 (Preliminär)

Malmö

  • Augusti 2024 (Preliminär)

Omfattning

Platsbunden 80 v heltid inkl. 23 v praktik (LiA)

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstöd?

Examen

Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 400 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.

Vill du veta mer?

Se våra inspelade infomöten

Se serien Resan mot IHM

Kontakta oss här eller ring på tel. 031-335 21 39

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kursen och kommande starter.

Anmäl ditt intresse här

Kurser

Affärsmannaskap (20 poäng)

Kursen syftar till att ge den studerande en förståelse för det affärsmässiga sammanhang en Visual Merchandiser befinner sig i. Kursen ger även den studerande grunderna kring marknadsföring.

Visuell försäljning (20 poäng)

Kursens syfte är att ge den studerande grunderna kring metoder, riktlinjer för att kunna bygga upp attraktiva miljöer som bidrar till ökad försäljning och merförsäljning.

Köpbeteende och Omnikanalshandel (30 poäng)

Denna kurs ger den studerande förståelse för hur digitalisering och psykologiska faktorer påverkar kundernas beteende, köpresa och köpbeslutsprocess, samt hur man använder detta för i arbetet som Visual Merchandiser.

Butiksekonomi och kampanj (25 poäng)

Denna kurs behandlar den ekonomi som krävs i rollen som Visual Merchandiser. Fokus i kursen ligger på budget, nyckeltal KPI:er, resultatanalys, lönsamhet.

Dataanalys (20 poäng)

Kursen syfte är att ge kunskap om dataanalys som ett centralt verktyg för Visual Merchandiser. Den studerande får färdighet i att mäta och analysera kundbeteende, kampanjer samt sälj- och marknadsaktiviteter i syfte att öka kundförståelsen, säkerställa mål, ta fram beslutsunderlag och skapa förbättringar.

Färg, form, stil samt butikslayout (20 poäng)

Kursens syfte är att ge kunskaper i färg-, form- och stillära för att förstärka koncept och varumärkesuttryck på ett profilerande sätt. vidare får den studerande bygga på sina kunskaper med att utveckla attraktiva, säljande exponeringar och miljöer.

Digitala butikskoncept/Unified Commerce (30 poäng)

Kursens syfte är att ge kunskaper och färdigheter inom butiks- och handelskoncept som integrerar både den digitala och fysiska miljön samt hur man arbetar med säljfrämjande åtgärder i en digital miljö.

Logistik och inköp (20 poäng)

Kursens syfte är att ge kunskaper inom logistiska flöden mot leverantör och slutkund inom retail och handeln. de studerande får därutöver grundläggande kunskaper kring inköp.

Hållbar handel (10 poäng)

Kursens syfte är att ge förståelse för de viktigaste hållbarhetsutmaningarna samt kunskaper och färdigheter i förändringsmöjligheter inom konsumentdrivna hållbarhetsfrågor. Kursen ger vidare kunskaper och förståelse kring värderingsdriven handel.

Fördjupning/projekt Unified Commerce (10 poäng)

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper inom Unified Commerce i allmänhet och Visual Merchandising utifrån denna modell i synnerhet. En central del i kursen är att blicka framåt kring framtidens handel.

Marknadsstrategi och digital marknadsföring (25 poäng)

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom olika marknadsföringskanaler samt strategiskt arbete inom marknadsföring. Den studerande ska också kunna hantera marknadsföring i digitala medier samt tillämpa marknadsplanering och strategiarbete inom digitala medier i yrkesrollen som Visual Merchandiser.

 

Ledarskap och Kommunikation (25 poäng)

Kursen syfte är att ge kunskap och verktyg kring ledarskap och hur man bygger, leder, motiverar och coachar ett team. Kursen behandlar därutöver presentationsteknik, kommunikation och retorik.

Lärande i arbete (LIA) 1 (45 poäng) & 2 (70 poäng)

Under två praktikperioder deltar du aktivt i det vardagliga arbetet på ett företag och tillämpar dina nya kunskaper där. I samband med praktikperioderna får du också uppgifter från skolan att lösa. 

Examensarbete - Business Case (30 poäng)

Den avslutande uppgiften på utbildningen är ett examens-arbete, där du tillämpar dina kunskaper praktiskt och pro-fessionellt i en given beslutssituation. Arbetet görs i grupp och genomförs för en uppdragsgivare från näringslivet.

image

En karriär inom e-handel?

Ta hjälp av testet som guidar dig i vilken utbildning som passar dig bäst. Är Visual Merchandiser - Unified Commerce, E-commerce Logistiker eller E-commerce Manager rätt för dig?

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Behörighet

Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Betyg E/Godkänt i kurserna:

  • Engelska 6 (Engelska B)
  • Svenska 2 (Svenska B) eller Svenska som andraspråk 2 (Svenska som andraspråk B)


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:

  • Fullständigt gymnasiebetyg

Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning. Tips! Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.

När du får ditt antagningsbesked behöver du bekräfta att du önskar behålla din studieplats eller tacka nej. Observera att du endast kan tacka ja till en utbildning, och att du behåller din reservplats på utbildningar som du eventuellt har prioriterat högre.  Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på IHM.

Har du frågor till IHM Yrkeshögskola?

Du kan skicka en fråga till oss, ringa oss, chatta med oss, boka rådgivning och läsa svaren på vanliga frågor.

image

Vad är Unified Commerce?

Unified Commerce är arbetssättet som gör det möjligt för dig att använda flera försäljningskanaler och samla all data på ett ställe. Utifrån denna data kan du affärsutveckla din verksamhet för att möta morgondagens krav.

Sagt om

Kontaktuppgifter till Andris Lukins

Roll: Key Account Manager, Amazon

– Utbildningen är relevant för framtidens arbetsmarknad och den kompetens som kommer att efterfrågas. Att knyta ihop den fysiska världen med den "nya" världen online kommer att vara en viktig kugge i att skapa framgång in i framtiden. IHMs specialitet är att knyta an teori med verklighet och just därför kommer studenterna att utmanas och skapa värde hos företag som satsar framåt.

Kontaktuppgifter till Pauline Hagström

Roll: Stf. Varuhuschef, Jula

– Visual Merchandiser - Unified Commerce passar den med intresse för färg, form och försäljning och som vill ta handeln till nästa nivå. Det är en utbildning som kombinerar och optimerar två vassa yrkesroller i en; som spindeln i nätet mellan Online Merchandiser och Visual Merchandiser.

Kontaktuppgifter till Agnes Andersson

Roll: Student

– När jag sökte utbildningen visste jag att det handlade om att tilltala kunder visuellt och få dem att köpa. Men nu har vi även lärt oss mycket om kundbeteende, kundresor köpbeteende, online… mycket mer än man först trodde. Det finns många dörrar och möjligheter efter utbildningen

Kontaktuppgifter till Evelina Schultz

Roll: Student

– Efter utbildningen är jag inne på att få jobb på ett huvudkontor, samarbeta med inköpsavdelningen och jobba med riktlinjer för personalen i butik med t.ex. koncept och planogram. Men jag vill inte bara sitta på ett kontor – jag vill vara på plats också!

Kontaktuppgifter till Beatrice Lindgren

Roll: Design & Concept Manager

– Utbildningen är oerhört viktig för framtiden då kompetens inom detta område kommer att efterfrågas när mer fysiskt blir digitalt. Den ”digitala merchandisern” kommer ha en betydande roll framåt när många bolag digitaliseras och behöver förstå både kundresan och kundbeteendet för att nå framgång. IHM är duktiga på att knyta an teori med praktiska övningar och jobba nära arbetsmarknaden.

Kontaktuppgifter till Zophia Karlsson

Roll: Business Developer & Recruiter, E-commerce Recruit Norden AB

– Detta är en högst relevant utbildning då den kopplar ihop fysiskt med digitalt. Det är en kombination av Online Merchandiser och Visual Merchandiser. Det är steget längre än omnikanal där kundbeteende och kundresa måste förstås för ett optimalt resultat. Jag tror också att det är en utbildning som kommer bli oerhört viktig i bolag som digitaliseras, finns fysiskt idag och vill satsa på e-handel men inte har en intern kunskap sedan innan.

Kontaktuppgifter till Alexander Pärleros

Roll: Entreprenör och grundare av Framgångspodden

IHM har gett mig en bred bas att stå på, så att jag känner en säkerhet. En bra utmaning som gav mig den kunskap jag behövde för att bli en starkare affärsman och kunna fatta rätt beslut. Jag fick med mig mycket kunskaper att använda direkt i mitt yrkesliv och det var mycket som kompletterade det jag redan kunde. Jag gick från att vara säljare till att våga bli VD.

I samarbete med näringslivet

YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LiA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag. Nedan se du några av de som är aktiva i ledningsgruppen för just den här utbildningen.

Läs mer om hur vi samarbetar med näringslivet

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Partnerföretag

JYSK | Golf Store | Boozt | Kappahl | Lindex AB | Home of ESS | Göteborgs Stad, Kulturförvaltningen | Touchtech AB | Sagaform AB | Omni Media Group | Svensk handel | Ceva Animal Health | Eeze consulting | Nazar | Edument Group | Convertor | Bygghemma

Vanliga frågor & svar

Hur många platser finns det per utbildning?

Utbildningen har 35 platser, utöver det brukar vi göra ett överintag på ca 8-10 personer.

Är utbildningen csn-berättigad?

Samtliga YH-utbildningar på IHM Business School är CSN-berättigade.

Vad innebär grundläggande behörighet?

Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.

Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.

Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.

När skickas antagningsbeskedet ut?

Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under andra veckan av december. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Relaterade utbildningar

E-commerce Manager

80 veckor  |  Heltid

E-commerce Logistiker

80 veckor  |  Heltid

Konceptutvecklare event & besöksnäring

80 veckor  |  Heltid