I framtidens handel förenas det fysiska och digitala, och rollen som Visual Merchandiser blir allt viktigare. Som Visual Merchandiser ansvarar du för den visuella upplevelsen i alla kanaler med fokus på lönsamhet och affärsmannaskap.
Utbildningen utvecklar ditt visuella skapande men lär dig samtidigt kampanjplanering, försäljning, ledarskap, marknadsföring och hållbarhet.
Visual Merchandiser - Unified Commerce
Varför välja YH på IHM?
På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.
IHM ÄR FÖR DIG SOM VILL UTMANAS
Här förbereds du inför din karriär men också för att göra avtryck och skillnad.
Om du ska lyckas med det behöver du lära dig mer än teorier och modeller – här vill vi att du tänker kreativt, ifrågasätter, analyserar, diskuterar och inspirerar.
Det kräver engagemang. Engagemang kan synas på olika sätt. Det märks på din delaktighet under lektionen. Som när du vågar fråga om det du inte vet. Eller delar med dig av det du vet.
Det märks på all din tid du investerar i att närvara. Men också när du tar dig tiden du behöver för att komma förberedd. Oavsett utmaning.
För IHM är för dig som vill utmanas. Och då är frågan: Är IHM rätt för dig?
Utbildningsmål
Utbildningen är komplett och ger dig den kunskap som är nödvändig för att kunna arbeta som professionell Visual Merchandiser. Rollen som Visual Merchandiser kräver att du har ett fokus på det visuella skapandet men även kampanjplanering, försäljning, ledarskap, marknadsföring och hållbarhet.
Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:
- Specialiserade kunskaper inom praktisk och strategisk visuell kommunikation och försäljning av butikskoncept i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
- Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom ledarskap,logistik, inköp och marknadsföring.
- Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom praktisk och strategisk visuell kommunikation och försäljning av butikskoncept i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:
- Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
- Lösa sammansatta problem inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
- Kommunicera åtaganden och lösningar inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser att:
- Självständigt behandla praktisk och strategisk visuell kommunikation och försäljning av butikskoncept i digitala och fysiska miljöer på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
- Övervaka arbete inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:
- Visual Merchandiser – Unified Commerce
- Visual Merchandiser
- Visual Merchandiser Coordinator
- Omni Visual Merchandiser
- Digital Store Merchandiser
- Visuell Försäljningsledare