Lisa Stålstiernas resa: Musik och gaming

Hon studerade på IHM mellan 2017 och 2019 och känner idag till en hel medievärld. Vägen har gått via tv-kanaler som Tv4, radiokanaler som Power Hit Radio och nu befinner hon sig vid Bauer Media, Europas största ljudbolag – som om inte det vore nog representerar hon bandet Smash Into Pieces, ett band med miljoner spelningar på Spotify och starka kopplingar till E-sporten.

Lisa Stålstierna och Apocalypse DJ.jpg

IHM:s gästskribent Lisa Stålstierna tillsammans med Apocalypse DJ från Smash into pieces. Foto: Jesper Malmberg.

I och med coronautbrottet 2020 så kom jag i kontakt med det internationella bandet Smash Into Pieces som har turnerat i 13 år och har lanserat fem album och 24 singlar. Med 150 miljoner streams på spotify och 70 miljoner streams på youtube, är de Skandinaviens snabbast växande band. Dom hade tidigare skivbolag som Sony Music men lyckades för några år sedan bli helt fristående, vilket är riktigt imponerande!


Vill du arbeta med event och destinationsutveckling?

Om du studerar Event & Destination Developer får du lära dig att utveckla koncept och produkter för event- och besöksnäringen.


Jag har sedan barnsben lyssnat på metal, men Smash Into Pieces är mer "alternative rock’". Bandet har med tiden lyckats breddat sin publik genom att tillsätta ett elektroniskt ljud och en cool egen image. Deras låtar och musikvideos är verkligen i tiden, nytt och coolt! Deras trummis även kallad The Apocalypse DJ är en superhjälte, grym på allt han tar sig an, framförallt gaming och spela trummor! Med andra ord passar dom bra in i E-sporten.

Läs också: Stefanie är Account Manager i Gaming Branschen

30 miljoner strömningar på Spotify

Det har verkligen varit en spännande resa tillsammans med Smash Into Pieces. Det är häftigt vilken perfekt kombo jag har möjlighet att arbeta med, gaming och musik - särskilt med tanke på hur snabbt E-sporten växer, både i Sverige och på global nivå. I början av hösten lanserade Smash Into Pieces sin femte platta Arcadia som utspelar sig i en digital virtuell värld och den har redan samlat ihop över 30 miljoner strömningar på Spotify och hamnat på en rad gigantiska spellistor världen över och dessutom tagit sig upp på billboard-listan.

Gamesphere Smash into pieces.jpg

Från vänster: Felix Andersson (E-sportal), Chris Adam Hedman Sörbye (Smash into pieces), Melika Zakaria, The Apocalypse DJ (Smash into pieces), Tobias ’’Tejbz’’ Öjerfalk, Lisa Stålstierna, (Steelstar AB) Ludvig Fjell (Qruxel Productions)

Smash into pieces är ett band som verkligen har hittat en tydlig, häftig och unik identitet i musiken. I höstas genomförde vi i en global stream åt en av världens största speltillverkare, Bungie, (som bland annat stått bakom spelserien Halo som numera ligger hos Microsoft) och lanserade deras nya uppdatering i spelet Destiny 2: Beyond Light. Hela min barndom har jag spelat Xbox och glott på Bungies logga och nu sitter jag med och lanserar världens bästa speltillverkares spel. Inte nog med det, så var dom även med i lanseringen av nya Xbox XLS mini! Jag älskar Xbox!

"Så till alla där ute som funderar på att tag i era drömmar och testa er potential. Ta chansen!"

Det är en inspirerande och fantastisk upplevelse att få jobba med bandet för de har ett sådant driv i sig. Istället för att klaga på pandemin så ger dom järnet i studion med nyproducerad musik och coola musiksamarbeten med världskända DJ:s som gör coola dubstep-remixer på deras hitlåtar. Deras nya platta är i princip klar och det är så klart trist att de i nuläget inte kan resa ut på sin världsturné tillsammans med Within Temptation och Evanescense - för att inte tala om de över 180 inbokade spelningarna som nu ligger på is. Samtidigt är de väl medvetna om var utvecklingen är på väg och lägger stor energi på fortsatt utveckling av deras koncept via digitala plattformar. Det var här mitt arbete också passade in extra bra!

Dotter 600x.jpg

Agent för Dotter

Arbetet med Smash into Pieces öppnade upp en dörr till. Jag kopplades samman med en mycket inspirerande och driven kvinna, flera av er känner säkert till henne då hon nyligen varit aktuell i Melodifestivalen, hon tog sig till finalen och kammade hem en fjärdeplats i lördags! Jag pratar givetvis om Dotter! Så jag kan med glädje numera få säga att jag även är hennes agent och kommer framåt att få representera henne.

Dotter har även skivbolaget Warner Music bakom sig och jag kommer framåt att vara en hjälpande hand i distributionen av profil och varumärke.

Lisa Stålstierna profil 2.jpg

Foto: David Geborek Lundberg

"Kör så det ryker"

Jag känner mig väldigt lyckligt lottad över att få vara med på deras fortsatta resa, ja - jag känner mig lycklig lottad över väldigt mycket. Om någon hade sagt till mig att jag skulle vara med om den här resan för några år sedan när jag fortfarande arbetade som säkerhetskonsult på Kronofogden, så hade jag inte trott dem.

Så till alla där ute som funderar på att tag i era drömmar och testa er potential. Ta chansen! Bry er inte om jantelagen utan kör så det ryker och be aldrig om ursäkt för dig själv, ta det du ska ha och visa vad du vill och vad du går för!

~ Lisa Stålstierna

Läs också:

Lisas första inlägg om utbildningsperioden på IHM

Lisas andra inlägg om sina LIA-perioder

Lisas tredje inlägg om tiden efter examen

Lisas fjärde inlägg om när coronapandemin slog till


Lisa Stålstierna gästskribent IHM profilbild 2.jpg

Foto: Tommy Lindblom

Lisa Stålstierna är affärsutvecklare och Artist agent genom sitt eget bolag Steelstar AB och arbetar också med försäljning av podcasts vid Bauer Media, Sveriges största fristående radioföretag. I en serie inlägg framöver kommer vi få följa hennes resa från IHM:s Business School till medievärldens alla hörn - när hon nu åtar sig rollen som IHM:s nya gästskribent.


Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före