Stefanie Molnar: Account Manager i gaming-industrin

Sedan examen från YH-utbildningen Internationell säljare B2B våren 2019 har Stefanie Molnar redan hunnit passera Dreamhack - för att idag sitta som Account Manager hos Microsoft via konsultbolaget Market Partner. Här följer hennes inspirerande resa rakt in i gaming-industrin.

Stefanie Molnar i inlägg 2.jpg

Stefanie Molnar arbetar sedan i mars som Account Manager åt Microsoft via konsultföretaget Market Partner

– Jag har varit intresserad av gaming sedan jag var liten. Det har varit allt från basic pinbollspel på min gamla Compaq-dator med Windows 95, till det här vanligare lite mer seriösa spelen. När CS (Counter strike) och annat blev populärt var jag tio, elva år kanske. Då var det inte så populärt att vara tjej och spela, så man fick inte riktigt vara med i gaming-communityn. Då tappade jag det lite, men sedan tog jag upp gamingen igen när jag var 18 och tänkte att nu skiter jag i det här - även om folk inte tycker att tjejer ska spela så gör jag det ändå.

Hur tog du dig in i gamingbranschen rent yrkesmässigt?

– Efter gymnasiet hade jag en period där jag inte riktigt visste vad jag ville göra. Jag hade alla möjliga jobb, allt från diskare till städare till att jobba på vandrarhem. Sedan började jag plugga en rent akademisk linje på Högskolan i Halmstad vilket inte heller var min grej. Då som en blixt från klar himmel så öppnade Webhallen sin första butik i Halmstad och dit sökte jag.


En snabb väg till en topposition inom Business och Affärsutveckling

Utbilda dig till International Account Manager


Hur utvecklades din karriär ifrån Webhallen?

– Efter tre år på Webhallen var jag 25 år och ville fortsätta utveckla min kompetens inom sälj. Då hittade jag IHM av en slump när jag sökte runt på yrkeshögskolor och liknande, jag valde IHM eftersom de framstod som ledande inom Business-segmentet.

Hur var det att studera på IHM?

– Det var två roliga år. Alla i min klass hade någon typ av säljbakgrund, vissa hade stått i butik, vissa hade jobbat som telefonförsäljare, ja lite allt möjligt. Så vi hittade varandra rätt fort trots att vi kom utspritt från hela Sverige.

Vilka skillnader upplevde du mellan yrkeshögskolan på IHM och dina studier vid vanlig högskola?

– Det jag tyckte var problematisk med att läsa en akademisk linje var att det du lärde dig, även om det var jättenyttigt, inte hade någon förankring i hur verkligheten faktiskt fungerar. Föreläsarna var ofta professorer och hade nödvändigtvis inte jobbat med det som de själva lärde ut. Föreläsarna från IHM var istället från arbetslivet och var väldigt öppna både med sina framgångar, men också med sina misslyckanden.

Var genomförde du dina LIA-perioder?

– Min första LIA var på ett företag i Göteborg som heter Brilliant Smile och min andra LIA var på Dreamhack.

Vad gjorde du för typ av arbete på Dreamhack?

– Jag gick direkt in som Account manager och jobbade bland annat med att ta fram lite olika projekt och fick väldigt fria händer i det arbetet. Med tanke på hur mansdominerad gamingkommunityn är så vet jag hur svårt det är för tjejer att ta sig in. Jag sa att jag vill göra något som får tjejer att börja spela lite mer så jag jobbade mycket med hur man skulle kunna nå ut till fler kvinnor.

Vad blev resultatet?

– Vi var inte jättemånga tjejer på Dreamhack när jag började. Jag tror vi var 80 anställda totalt, varav endast fem eller sex var tjejer. Vi hittade varandra väldigt fort. Det slutade med att vi tillsammans kom fram till att det hade varit kul att göra en E-sportturnering med samma villkor som männen. Det blev kontentan, vi fick till en turnering för tjejer i CS som hade samma villkor som männen, det var den första i sitt slag.

Hur fortsatte du din utveckling efter utbildningen på IHM?

– Jag började jobba på Dreamhack direkt efter examen och flyttade till Stockholm från Göteborg, och var sedan där i ungefär två år. Nu är jag konsult på Microsoft. Jag fick faktiskt jobberbjudandet via LinkedIn, vilket var lite häftigt. En rekryterare hörde av sig och frågade om jag var öppen för att byta arbetsplats och det var jag, jag fick den här tjänsten i mars i år.

Hur skiljer sig Microsoft från Dreamhack?

– Det skiljer sig ganska mycket. Dreamhack var väldigt eventbaserat, på Microsoft jobbar man inte riktigt på det sättet och särskilt inte nu under corona. Det som skiljer mest är att Dreamhack har mycket nykundsbearbetning och mycket lokala kunder. Nu sitter jag som Account manager för hela Norden på gaming-sidan och jobbar med Windows 10 licensering.

Hur skulle du beskriva ditt nuvarande arbete?

– Det är så klart en del business, men det är också mycket kreativt. Nu kommer det en spelrelease här nästa månad, vad ska vi göra för stor grej av det? Jag får vara med att skapa marknadsidéer för mina partners vilket är fantastiskt roligt. Att se sina partners utvecklas och nå sina mål, det kan vara både budgetmål eller personliga mål, är något av det roligaste med jobbet.

Hur ser du på framtiden?

– Jag vill fortsätta jobba med gaming och teknik och se hur branschen ser ut om fem, tio år. Jag hoppas också att jag på något sätt kan göra en inverkan på branschen och hur man ser på branschen. Gaming inte bara är något man gör när man är ensam som stereotypen varit i flera år – det här är lika socialt som att spela fotboll med sina vänner. Jag vill också hjälpa tjejer till att få en självklar plats i den här industrin också. Jag tror att det är min dröm - att ta bort stereotyperna.


Utbildningar på distans eller i klassrum? Korta eller långa utbildningar?

Missa inte framtidsmöjligheterna när IHM:s yrkeshögskola expanderar