Data är, och kommer vara, ett av de viktigaste tillgångarna ett företag har för att vara konkurrenskraftigt i framtiden. Utbildningen Digital Analytics Specialist ger dig specialiserade färdigheter att följa trafikströmmar, beteende, konsumtion och engagemang i digitala medier.
Utbildningen omfattar ämnesområden som mätning och datainsamling i digitala medier, webbteknik, insiktsdrivet analysarbete, spårnings- och scripthantering, datavisualisering, data storytelling samt statistisk och prediktiv analys.
Du kanske även är intresserad av utbildningarna Customer Data Developer och Customer Experience Specialist.
Varför välja YH på IHM?
På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.
IHM ÄR FÖR DIG SOM VILL UTMANAS
Här förbereds du inför din karriär men också för att göra avtryck och skillnad.
Om du ska lyckas med det behöver du lära dig mer än teorier och modeller – här vill vi att du tänker kreativt, ifrågasätter, analyserar, diskuterar och inspirerar.
Det kräver engagemang. Engagemang kan synas på olika sätt. Det märks på din delaktighet under lektionen. Som när du vågar fråga om det du inte vet. Eller delar med dig av det du vet.
Det märks på all din tid du investerar i att närvara. Men också när du tar dig tiden du behöver för att komma förberedd. Oavsett utmaning.
För IHM är för dig som vill utmanas. Och då är frågan: Är IHM rätt för dig?
Utbildningsmål
Utbildningen Digital Analytics Specialist ger dig eftertraktad kompetens inom spårning och identifiering i digitala plattformar, data och insikter med syfte att driva affärsnytta, användarbarhetstestning & digital analys i syfte att optimera digitala kundupplevelsen, statistisk beräkning inom dataanalys samt statistisk modellering för prediktiv analys, avancerad analysuppsättning & tag management samt verktyg inom rapportering/visualisering, konverteringsoptimering och effektiva dataflöden i en datadriven organisation med datavisualisering.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i
- Specialiserade kunskaper inom affärsinriktad och teknikbaserad digital analys, konverteringsoptimering, datadrivet affärsmannaskap, datavisualisering samt statistisk och prediktiv analys.
- Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom business intelligence, data science och digital marknadsföring.
- Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom affärsinriktad och teknikbaserad digital analys, konverteringsoptimering, datadrivet affärsmannaskap, datavisualisering samt statistisk och prediktiv analys.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att
- Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom analys-, konverterings- och datavisualiseringsarbete inom digitala landskapet.
- Lösa sammansatta problem inom analys-, konverterings- och datavisualiseringsarbete inom digitala landskapet.
- Kommunicera åtaganden och lösningar inom analys-, konverterings- och datavisualiseringsarbete inom digitala landskapet på såväl svenska som engelska.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att
- Självständigt behandla affärsinriktad och teknikbaserad digital analys, konverteringsoptimering, datadrivet affärsmannaskap, datavisualisering samt statistisk och prediktiv analys på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling.
- Övervaka arbete inom analys-, konverterings- och datavisualiseringsarbete inom digitala landskapet samt slutföra förelagda projekt.
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:
- Digital Analytics Specialist
- Digital analytiker
- Konverteringsoptimerare
- CRO-specialist
- Data Visualisation Specialist
- Implementationsspecialist