Hoppa till innehåll

YH-utbildning Digital Analytics Specialist

Denna utbildning hette tidigare Digital Marketing & Sales Analytics. Vill du jobba med webbanalys, konverteringsoptimering och digital marknadsföring? Företag letar expertkompetens som kan driva, analysera, konvertera och optimera trafik för ökad lönsamhet och försäljning. Är det du?

Digital Analytics Specialist

Digital Analytics Specialist ger dig eftertraktad kompetens för en karriär som webbanalytiker. Här utvecklar du både strategiska och operativa färdigheter inom mätning, insamling, analys och rapportering av digital data och kan efter avslutad utbildning självständigt arbete med att driva, analysera, konvertera och optimera trafik för ökad lönsamhet och försäljning.

Detaljerad information

  • Ort och startdatum

    • Göteborg, 2020-08-24
    • Malmö, 2020-08-24
    • Stockholm, 2020-08-24
  • Ansökan/Intresseanmälan

    • Ansökan stängd. Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter.
  • Omfattning

    • Heltid 80 v inkl. 24 v praktik (LiA)
  • Avgift

    • Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.
    • Kostnad för litteratur tillkommer.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:

  • Webbanalytiker
  • Digital Analyst
  • Digital Traffic Optimizer
  • Konverteringsspecialist

Lästips! Läs "Hetast just nu: Digital analys", en intervju med Fredrik Cederlöf på Collector Bank. Vad bidrar analytikerna med och varför är de så eftertraktade ute på företagen?


Utbildningsmål:

Utbildningen Digital Analytics Specialist ger dig eftertraktad kompetens för en karriär som webbanalytiker. Här utvecklar du både strategiska och operativa färdigheter inom mätning, insamling, analys och rapportering av digital data med fokus på optimering, lönsamhet och försäljning.

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i

  • Specialiserade kunskaper inom teoretisk och praktisk datainsamling, analys samt testning och rapportering i yrkesrollen som webbanalytiker
  • Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom affärsmannaskap, IT-teknik och programmering
  • Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom teoretisk och praktisk datainsamling, analys samt testning och rapportering i yrkesrollen som webbanalytiker

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att

  • Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom datainsamling, analys samt testning och rapportering i yrkesrollen som webbanalytiker
  • Lösa sammansatta problem inom datainsamling, analys samt testning och rapportering i yrkesrollen som webbanalytiker
  • Kommunicera åtaganden och lösningar på engelska inom datainsamling, analys samt testning och rapportering i yrkesrollen som webbanalytiker

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att

  • Självständigt behandla teoretisk och praktisk datainsamling, analys samt testning och rapportering på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som webbanalytiker
  • Övervaka datainsamling, analys samt testning och rapportering samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen som webbanalytiker

Kurser

  • Digital Marketing & Lead Management
  • Webbteknik
  • Applikationer och certifiering
  • Digital analys Tips! Möt Alex Kjellbris, lärare i digital analys
  • Statistik
  • Testning och konverteringsoptimering
  • Rapportering och visualisering
  • Multi-channel analytics
  • Prediktiv analys
  • Lärande i Arbete 1
  • Lärande i Arbete 2
  • Examensarbete

Ladda ner produktblad


Varför välja YH på IHM?

På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.

Victor valde Digital Analytics Specialist (tidigare Digital Marketing & Sales Analytics), möt honom här:


Vanliga frågor och svar

Q: Vad är skillnaden mellan utbildningarna Digital Analytics Specialist och E-Commerce Manager?
A: Digital Analytics Specialist är mer inriktad mot analys och bearbetning av data medan E-commerce Manager är mycket kundkontakt och arbetet består av att bygga upp e-handeln på ett företag med vinst i fokus. Här presenterar vi några av våra digitala YH-utbildningar i fyra korta filmer.

Q: Är utbildningen CSN-berättigad?
A: Samtliga YH-utbildningar på IHM Business School är CSN-berättigade.

Q: När skickas antagningsbeskedet ut?
A: Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut vid midsommar och antagningsbesked för vårterminen kommer andra veckan i december. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.

I vår FAQ hittar du svaren på de vanligaste frågorna gällande våra YH-utbildningar.


Intresseanmälan

Ansökan öppnar 12 februari, 2020

Gör en intresseanmälan så håller vid dig uppdaterad!

Skicka intresseanmälan

Kom och träffa oss på informationsmöte!

Vill du veta mer om våra utbildningar och få tips på möjliga karriärvägar? Välkommen på infomöte.

image

Elitspelare i innebandy och webbanalys

"Företag vill förstå hur användare/kunder interagerar med deras innehåll, och vilka marknadsföringsinsatser som verkligen ger konvertering." Möt Alex Kjellbris, lärare på IHM.

Har du frågor?

Maila gärna på yh@ihm.se eller boka tid för rådgivning i kalendern.

image

Intensivträna ditt entreprenörskap

Petter Bäckström var med i den första kullen IHM-studenter som gjorde delar av sin LIA-praktik på Corkscrew Startup School i England förra hösten. Läs mer om Corkscrew thinking och möt grundaren Neil Finnie här!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.

Relaterade utbildningar

Försäljning

E-commerce Manager

Heltidsstudier, 80 veckor

Försäljning

Säljare B2B

Heltidsstudier, 80 veckor

Marknadsföring

Digital Marketing Goals & Analytics

Parallellt med jobb, 3 dagar