Social Media Marketing

Om utbildningen
Marknadsföring i sociala medier syftar till att skapa varumärkeskännedom, engagemang och kundlojalitet och har på kort tid seglat upp som den kanske viktigaste strategin för att förvärva och behålla kunder framöver. Detta gäller inte bara på konsumentsidan utan numera efterfrågar även B2B-kunder snabba, sömlösa och individanpassade interaktioner med varumärken - oavsett i vilken kanal eller var i kundresan de befinner sig.
Det här är en kort YH-kurs
IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.
Efter utbildningen
Utbildningen ger dig en djup förståelse för ekosystemet inom social media marketing och content marketing. Du lär dig att arbeta med ägd, förtjänad och köpt räckvidd samt att utveckla en content- och distributionsplan som stärker varumärket. Dessutom får du praktisk erfarenhet av influencer marketing, annonsering i sociala medier och analys av kampanjers effektivitet.
För företag: Köp en plats!
Låt företaget finansiera studierna: Att genomföra en uppdragsutbildning är det samma som om du blir antagen till en befintlig YH-kurs i form, upplägg, resultat och examination. Skillnaden är att studieplatsen betalas av din arbetsgivare/ditt företag - och därav krävs inte en individuell ansökningsprocess till utbildningen.
Delkurser
45 YH-poäng
Marknadsföring i sociala medier
- Varumärkets identitet och berättande
- Storytelling och berättande
- Tonalitet
- Kundservice
- Community management – aktiv och engagerad målgrupp online
- Social media marketing B2B vs B2C
- Social listening
- Strategier för att engagera anställda i den sociala mediestrategin
Content Marketing
- Ägd/förtjänad kommunikation vs köpt annonsering/spridning
- Digital och social creative
- Strategi och planering
- Innehåll och innehållsstrategi
- Distribution och spridning - maximera räckvidd och engagemang
- Målgrupper – samla in, skapa och bygga målgruppssegment
- Målsättning och mätning - mätvärden för effektiv analys och optimering
- Analys och optimering - effektivitet, kanaler och innehåll
- AI och automation
Influencer Marketing
- Landskapet, plattformar och nätverk – identifiera och samarbeta med influencers ur olika perspektiv
- Identifiera influencers - varumärkets värden och målgruppen
- Samarbets- och kampanjstrategi – idé, kampanjplan, genomförande, uppföljning
- Strategi – kvalitetssäkring och certifiering, betalningsmodeller, estimate, mätning, etc.
- Mätning och uppföljning – KPIer och mätvärden
- Juridik och etik
- AI och automation
Paid Social
- Plattformar - annonsering och marknadsföring
- Målgrupper – samla in, skapa och bygga målgruppssegment
- Budget och budgivning - budgetering och budgivningsstrategier
- Målsättning och mätning – effektiv målsättning för lyckad annonsering
- Analys och optimering optimering – utvärdera innehåll, målgrupp, annonseringseffektivitet, kanalval, etc
- AI och automation
Kursupplägg
- Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
- Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
- Digitalt studiematerial
- Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
- Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
- Eventuellt tillkommer kurslitteratur
Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs.

Plats & Startdatum
Omfattning
18 veckor på halvfart (50 %)
Kursen ger 45 YH-poäng.
Språk
Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)
CSN-berättigad
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.
Har du rätt till omställningsstudiestöd?
Ansökan
För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet
Behörighet
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Minst ett års yrkeserfarenhet inom marknadsföring eller kommunikation inom digitala medier.
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.
Vanliga frågor och svar
Om utbildningen
Om utbildningen är på halvfart, så innebär det i snitt ca 20 timmars studier per vecka. Meddela gärna din arbetsgivare att du ska studera, för att kunna komma loss på workshops under dagtid.
Workshops är inte obligatoriska, men vi rekommenderar att man är med på dessa för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Det är där som diskussioner och utbyte mellan lärare och medstuderande sker. Workshops spelas inte in så dessa går inte att ta del av om du inte är med live. Vi lägger samtliga workshops och handledningstillfällen på dagtid mellan 09.00-16.00, för det är då vi har tillgång till våra lärarkonsulter.
Du får gärna ansöka till flera kurser men vi rekommenderar dig att endast läsa en kurs åt gången för att hinna med, då våra kurser riktar sig till dig som vill studera vid sidan av ditt arbete.
Alla våra kurser har individuella inlämningar som sker digitalt.
Ja, du får ett utbildningsbevis.
Om ansökan
Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i IHM:s bilaga för yrkeserfarenhet med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel, arbetsbeskrivning samt omfattning skall finnas med för respektive tjänst. När du blivit behörig till utbildningen kommer du även få inbjudan till ett urvalsprov där du testas i dina kunskaper inom ämnet.
Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.
Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.
På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.
Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.
Relaterade utbildningar
Effektivisera försäljningen
Lär dig modern påverkansteori
Förena sälj och marknad
Prioritera rätt
Engagera din målgrupp
Kort YH-kurs på distans
Eftertraktad kunskap
Nå ut till dina kunder
Kort YH-kurs på distans