Hoppa till innehåll
None None 09/29/2023, 07:23 ad958da7-6be8-4d03-acbe-5dd554a77cae
hero1
Alla utbildningar/

Datadriven innehållsstrategi

Om utbildningen

Skapa framgångsrika kommunikationsstrategier och leverera relevant, datadrivet innehåll med vår utbildning Datadriven innehållsstrategi. Vidga din kompetens inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande med kompetens inom data, digitalt beteende och datadriven innehållsstrategi.

I dagens konkurrensutsatta digitala landskap är det viktigt att kunna leverera relevant och engagerande innehåll till rätt publik vid rätt tidpunkt. För att nå och engagera din målgrupp behöver du mer än bara en kreativ idé. Genom att använda datadriven analys och strategi kan du ta din kommunikation till nästa nivå och skapa mer effektiva kampanjer och strategier. Innehållstrategi baserad på insikter från data skapar möjligheter för framgångsrika kommunikationsresultat.

Vår utbildning Datadriven innehållsstrategi är skapad speciellt för yrkesverksamma inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande som vill utveckla sina kunskaper och färdigheter inom området. Genom att kombinera datadrivna möjligheter med datadrivna kommunikationsstrategier kommer du att lära dig att skapa effektiva innehållsstrategier.

Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.

Är du och ditt företag intresserad av att köpa en plats till Datadriven innehållsstrategi?

Inom ramen för uppdragsutbildningar är det nu möjligt för företag att köpa en utbildningsplats, då krävs inte en individuell ansökningsprocess till utbildningen


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via behörighetsgivande studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.


Efter utbildningen

Genom denna utbildning får du en plattform för att professionellt kunna använda digitala kanaler och olika datapunkter för att forma kommunikation och innehållsproduktion på ett datadrivet sätt.

Utbildningen ger dig kompetens för att bedriva datadriven innehållsstrategi inom digitala kanaler för att utveckla en effektivare intern och extern kommunikation.

Efter utbildningen kan du planera och producera innehåll och kommunikation ur ett datadrivet perspektiv.

Ansökan

Ansökan är öppen!

Ansök senast 2 oktober.

1. Registrera dig på Yh-antagning
2. Fyll i mall för yrkeserfarenhet
3. Bifoga ifylld mall och gymnasiebetyg
4. Lämna in din ansökan!

Ansök nu

Ort och startdatum

Distans

  • 4 december 2023

Omfattning

Distans, halvfart 10 veckor.

Utbildningen ger 50 YH-poäng.

Uppdragsutbildning

Vill du erbjuda en eller flera av dina anställda uppgraderad kompetens?

Via IHM:s Uppdragsutbildningar har företag nu möjlighet att köpa studieplatser till utbildningen Datadriven innehållsstrategi.

Läs mer om formatet här

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstöd?

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kursen och kommande starter.

Anmäl ditt intresse här

Kurser

Data och digitalt beteende, 25 YH-poäng

  • Digitala datakällor
    • eget ägda data som digital analys, affärssystem, CRM
    • medieplattformar som Google, Meta, sociala medier
    • data från annan part som undersökningar, statistik
    • andra datakällor inom digitala kanaler
  •         Digitala trender och beteenden – sökbeteende, söktrender, social media engagemang, social media följare, etc.
  •         Data ur dåtids-, realtids- och framtidsperspektiv inom digitala medier
  •         Målgrupper och målgruppsbyggande inom digitala kanaler
  •      Aktivering av data för kommunikationsinsatser och innehållsproduktion
  • Data inom digitala beteenden, t.ex. Google Analytics m.fl.
    •     användare och trafikflöden
    •     användarbeteende
    •     engagemang och bibehållande

  •         Data och analys av användarflöden – path & funnel analys, multikanalsanalys, attribution, annonserings- och marknadsföringsdata, social media-data

Datadriven innehållsstrategi, 25 YH-poäng

  •         Ägd/förtjänad kommunikation vs köpt annonsering/spridning i digitala och sociala medier
  •     Innehållsplan, distributionsplan och spridningsplan
  • Innehållsplanering och kommunikationsstrategi för digitala och sociala mediekanaler
    •     målsättning och målstyrning av innehåll
    •     användarbeteende och användarstyrning vid innehållsproduktion
    •     produktion av innehåll utifrån digitala medier, t.ex. sökmotoroptimering, sociala medier, audio/video

  •         Data i varje steg av innehållsproduktionsprocessen, förproduktion, produktion och efterproduktion, för att optimera och effektivisera
  •         Data som utgångspunkt vid kanalval, målgruppshantering och målgruppsfokusering, innehållshantering
  •         Datadriven planering och styrning inom kommunikation och marknadsföring av innehåll - medieplanering, budget och prioritering
  •         Verktyg och plattformar inom innehållsanalys – synlighetshantering, digital analys, kundinsikter, innehållshantering, säljaktivering, engagemangsbevakning, spridningsbevakning, personalisering, innehållsorkestrering

Kursupplägg

Flexibelt upplägg 

  • Förinspelade teorilektioner
  • Digitala workshops och handledning med lärare
  • Interaktion och dialog med andra deltagare
  • Handledning av lärare
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Fördjupningsmaterial
  • Quiz för att testa dina kunskaper
  • Möjlighet till individuell studietakt

Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Exempel:

961e962f-f3cd-4694-a6cc-8652c1d1610f.jpg

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Behörighet

  • Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

  • Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom kommunikation, marknadskommunikation och/eller innehållsskapande (kreativt, design, produktion, etc).


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Ansökan

Dokument och filer som behövs i din ansökan:

Tips inför din ansökan

  • Notera att du måste använda IHMs bilaga för beskrivning av yrkeserfarenhet för att din ansökan ska bedömas som komplett - den ökar dina chanser att komma in och är gjord för att ge dig en rätt och riktig bedömning.
  • Hittar du inte dina gymnasiebetyg? Kontakta din gymnasieskola, se om de finns på Antagning.se eller ansök med Reell kompetens.
  • Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.
  • Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Relaterade utbildningar

Data Storytelling & Visualization

Kurser
16 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb

Martech & Inbound Marketing

Kurser
14 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb

Digital Analys

Kurser
3 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb