Datadriven innehållsstrategi

Använd data för effekt
YH-kurs | 20 veckor | Deltid / Parallellt med jobb
Prioritera rätt
Engagera din målgrupp
YH-kurs på distans
Skapa framgångsrika kommunikationsstrategier och leverera relevant, datadrivet innehåll med vår utbildning Datadriven innehållsstrategi. Vidga din kompetens inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande med kompetens inom data, digitalt beteende och datadriven innehållsstrategi.

Om utbildningen

I dagens konkurrensutsatta digitala landskap är det viktigt att kunna leverera relevant och engagerande innehåll till rätt publik vid rätt tidpunkt. För att nå och engagera din målgrupp behöver du mer än bara en kreativ idé. Genom att använda datadriven analys och strategi kan du ta din kommunikation till nästa nivå och skapa mer effektiva kampanjer och strategier. Innehållstrategi baserad på insikter från data skapar möjligheter för framgångsrika kommunikationsresultat.

Vår utbildning Datadriven innehållsstrategi är skapad speciellt för yrkesverksamma inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande som vill utveckla sina kunskaper och färdigheter inom området. Genom att kombinera datadrivna möjligheter med datadrivna kommunikationsstrategier kommer du att lära dig att skapa effektiva innehållsstrategier.

Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.

Det här är en kort YH-kurs

IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.

Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.

Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.

Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola) i kombination med specifik yrkes-/utbildningserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan. 

Mer om IHMs korta YH-kurser

Efter utbildningen

Genom denna utbildning får du en plattform för att professionellt kunna använda digitala kanaler och olika datapunkter för att forma kommunikation och innehållsproduktion på ett datadrivet sätt.

Utbildningen ger dig kompetens för att bedriva datadriven innehållsstrategi inom digitala kanaler för att utveckla en effektivare intern och extern kommunikation.

Efter utbildningen kan du planera och producera innehåll och kommunikation ur ett datadrivet perspektiv.

Kurser

25 poäng

  • Digitala datakällor
    • eget ägda data som digital analys, affärssystem, CRM
    • medieplattformar som Google, Meta, sociala medier
    • data från annan part som undersökningar, statistik
    • andra datakällor inom digitala kanaler
  • Digitala trender och beteenden – sökbeteende, söktrender, social media engagemang, social media följare, etc.
  • Data ur dåtids-, realtids- och framtidsperspektiv inom digitala medier
  • Målgrupper och målgruppsbyggande inom digitala kanaler
  • Aktivering av data för kommunikationsinsatser och innehållsproduktion
  • Data inom digitala beteenden, t.ex. Google Analytics m.fl.
    • användare och trafikflöden
    • användarbeteende
    • engagemang och bibehållande
  • Data och analys av användarflöden – path & funnel analys, multikanalsanalys, attribution, annonserings- och marknadsföringsdata, social media-data

25 poäng

  • Ägd/förtjänad kommunikation vs köpt annonsering/spridning i digitala och sociala medier
  • Innehållsplan, distributionsplan och spridningsplan
  • Innehållsplanering och kommunikationsstrategi för digitala och sociala mediekanaler
    • målsättning och målstyrning av innehåll
    • användarbeteende och användarstyrning vid innehållsproduktion
    • produktion av innehåll utifrån digitala medier, t.ex. sökmotoroptimering, sociala medier, audio/video
  • Data i varje steg av innehållsproduktionsprocessen, förproduktion, produktion och efterproduktion, för att optimera och effektivisera
  • Data som utgångspunkt vid kanalval, målgruppshantering och målgruppsfokusering, innehållshantering
  • Datadriven planering och styrning inom kommunikation och marknadsföring av innehåll - medieplanering, budget och prioritering
  • Verktyg och plattformar inom innehållsanalys – synlighetshantering, digital analys, kundinsikter, innehållshantering, säljaktivering, engagemangsbevakning, spridningsbevakning, personalisering, innehållsorkestrering

Kursupplägg

  • Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
  • Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
  • Digitalt studiematerial
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
  • Eventuellt tillkommer kurslitteratur

Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Plats & Startdatum

Distans
23 september 2024(Preliminär)

Omfattning

20 veckor på halvfart (50%)

Kursen ger 50 YH-poäng.

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Ansökan

För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet

Läs mer om ansökan och antagning här.

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Samt minst två års yrkeserfarenhet på heltid inom kommunikation, marknadskommunikation och/eller innehållsskapande (exempelvis kreativt, design eller produktion).

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Vanliga frågor och svar

Om utbildningen

Om utbildningen är på halvfart, så innebär det i snitt ca 20 timmars studier per vecka. Meddela gärna din arbetsgivare att du ska studera, för att kunna komma loss på workshops under dagtid.

Workshops är inte obligatoriska, men vi rekommenderar att man är med på dessa för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Det är där som diskussioner och utbyte mellan lärare och medstuderande sker. Workshops spelas inte in så dessa går inte att ta del av om du inte är med live. Vi lägger samtliga workshops och handledningstillfällen på dagtid mellan 09.00-16.00, för det är då vi har tillgång till våra lärarkonsulter.

Du får gärna ansöka till flera kurser men vi rekommenderar dig att endast läsa en kurs åt gången för att hinna med, då våra kurser riktar sig till dig som vill studera vid sidan av ditt arbete.

Alla våra kurser har individuella inlämningar som sker digitalt.

Ja, du får ett utbildningsbevis.

Om ansökan

Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i IHM:s bilaga för yrkeserfarenhet med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel, arbetsbeskrivning samt omfattning skall finnas med för respektive tjänst. När du blivit behörig till utbildningen kommer du även få inbjudan till ett urvalsprov där du testas i dina kunskaper inom ämnet.

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

ANSÖKAN ÄR STÄNGD

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad.