Hoppa till innehåll
hero1
Alla utbildningar/

AI-driven marknads- och kommunikationsutveckling

Om utbildningen

Kursen AI-driven marknads- och kommunikationsutveckling riktar sig till dig med erfarenhet inom digital marknadsföring som vill lära dig mer om AI och Machine learning. Kursen lär dig effektivisera din kommunikation och leda processer inom marknads- & kommunikationsutveckling.

Artificiell intelligence (AI) håller på att förändra och revolutionera marknads- och kommunikationsarbetet. Att tillämpa AI och utnyttja dess kraft och potential i marknads- och kommunikationsarbetet blir därmed alltmer väsentlig ur såväl lönsamhets- som konkurrenshänseende.

Denna utbildning riktar sig till dig som arbetar med digital marknadsföring, analys eller kommunikation och är nyfiken på hur du kan använda AI som stöd i ditt arbete.

Utbildningen är bred och innefattar tillämpningsområden, utmaningar och möjligheter såväl som processer, metodik och plattformar på marknaden. En viktig del i utbildning är maskininlärning, som är central teknik för att uppnå AI.

Du kanske även är intresserad av utbildningarna Martech & Inbound Marketing eller Digital Marketing Specialist


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, exempelvis om du har studerat en utbildning eller arbetat inom samma område. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda sin kompetens för att ta nya steg i karriären.


Efter utbildningen

Efter utbildningen har du en grund för att strategiskt och operativt påbörja och utveckla arbetet med AI-drivna processer och funktionalitet i organisationens marknadsföring och kommunikation.
 
AI och maskininlärning är integrerat i nästan samtliga affärssystem, digitala medier & plattformar samt kommunikationsverktyg företag möter idag. Du får kompetens inom kund-, marknadsförings- och kommunikationshantering fokuserad på logaritmer, dataanalys, automatisering och programmatiska processer.
 

Ansökan

Ansökan är stängd.

Ansökan öppnar 4 januari, 2023

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter.

Skicka intresseanmälan

Ort och startdatum

Distans

  • 6 mars 2023
  • 12 december 2022
  • Oktober 2023 (Preliminär)

Omfattning

Distans, halvfart, 16 veckor.

Utbildningen ger 40 YH-poäng.

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstöd?

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kursen och kommande starter.

Anmäl ditt intresse här

Kurser

Artificiell intelligens och maskininlärning inom marknadskommunikation, 40 YH-poäng

  • Artificiell intelligens vs maskininlärning
    • Begrepp, tillämpning, egenskaper, funktionalitet, etc.
  • Tillämpningsområden inom AI-driven marknadsföring
    • Dataanalys, NLP natural language processing/naturlig språkbehandling, mediaköp, automatiserad beslutsfattning, innehållsgenerering/innehållsproduktion, realtidspersonalisering, etc.
  • Komponenter inom AI-driven marknadsföring
    • Maskininlärning, big data, dataanalys, plattformar och system samt ramverk och statistiska modeller.
  • Process och metodik inom AI-driven marknadsföring
    • Marknadsanalys och segmentering, målsättning och nyckeltal, dataskydd och integritet/gdpr och juridik, datakällor och datakvantitet, data science och expertis, datakvalitet, beslutfattande, automatisering, etc.
  • Plattformar, system och ramverk inom AI-driven marknadsföring
  • Utmaningar inom AI-driven marknadsföring
    • Tränings-/inlärningstid, datakvalitet, integritet, affärsnyttoperspektiv, metodik och tillämpning, digitalisering och disruption.
  • Möjligheter inom AI-driven marknadsföring
    • Ökad avkastning/omsättning, förbättrad kundrelation och personalisering, förbättrad marknadsmätning, effektivare beslutsfattning, etc.

 

Kursupplägg

Flexibelt upplägg 

  • Inspelade teorilektioner
  • Digitala workshops med lärare
  • Interaktion och dialog med andra deltagare
  • Handledning av lärare
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Fördjupningsmaterial
  • Quiz för att säkra din utveckling
  • Möjlighet till individuell studietakt

Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Exempel:

961e962f-f3cd-4694-a6cc-8652c1d1610f.jpg

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Behörighet

  • Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

  • Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom digital marknadsföring, digital kommunikation eller digital analys.


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Ansökan

Dokument och filer som behövs i din ansökan:

Tips inför din ansökan

  • Notera att du måste använda IHMs bilaga för beskrivning av yrkeserfarenhet för att din ansökan ska bedömas som komplett - den ökar dina chanser att komma in och är gjord för att ge dig en rätt och riktig bedömning.
  • Hittar du inte dina gymnasiebetyg? Kontakta din gymnasieskola, se om de finns på Antagning.se eller ansök med Reell kompetens.
  • Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.
  • Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Sagts om

Kontaktuppgifter till Anna Quist

Roll: Digital marketing manager, Hertz

”Denna typ av kompetens är en bristvara ute på marknaden som det definitivt kommer att finnas ännu större behov för i framtiden.”

Vanliga frågor & svar

Hur mycket tid behöver jag lägga på utbildningen?

Utbildningen går på halvfart, det vill säga du får räkna med att kunna lägga ner 20 timmar på studier per vecka. Utbildningen varvas med inspelade föreläsningar som du kan se när det passar dig, live-föreläsningar där du förväntas aktivt delta i diskussioner och övningar samt grupparbeten och självstudier.

Hur styrker jag min arbetslivserfarenhet?

Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i bilagan för yrkeserfarenhet (bilagan hittas under Ansökan på utbildningssidan) med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel och arbetsbeskrivning skall finnas med.

Vad är urvalstest?

Urvalstestet är inte obligatoriskt men ökar dina chanser för att komma in då du får ett högre poängvärde vid sidan av din arbetslivserfarenhet alternativt studier. Resultatet från urvalstestet adderas med poängvärdet du fått genom din arbetslivserfarenhet alternativt studier vilket ger en urvalspoäng. Ju högre urvalspoäng du har desto större chans är det att bli antagen till utbildningen.

Urvalstestet består av flervalsfrågor främst inom de särskilda förkunskaper som krävs för att bli behörig till respektive utbildning. Tiden för att genomföra urvalstestet är 45-60 minuter.

Jag saknar behörighet/hittar inte mina gymnasiebetyg?

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Jag har äldre/utländska betyg från gymnasiet?

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Jag har en examen som Marknadsekonom DIHM, är jag behörig att söka?

Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

Relaterade utbildningar

Martech & Inbound Marketing

Kurser
14 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb

Digital Marketing Specialist

80 veckor  |  Heltid

Digital Analytics Specialist

83 veckor  |  Heltid