Digitala framtidsyrken med många möjligheter

Att ”big data” är i ropet är det få som missat. Allt som är digitalt går att mäta och går det att mäta går det även att optimera. Men vad ska vi göra av alla data och vem som ska göra det?

Ja, det är frågan som alltfler ställer sig. Marknaden har ett stort behov av digitala specialister, analytiker och kommunikatörer och YH-utbildningen Digital Marketing & Sales Analytics är ett sätt att tillgodo se dessa.

För att få en bättre inblick i digital marknadsföring och analys träffar vi Jonas Nordhammer på TV4 gruppen som har arbetat med digital marknadsföring, media och försäljning sedan år 2000.

Vad innebär en karriär inom digital marketing?

Det finns inte mycket digitalt som Jonas inte arbetat med och han är även en av referenspersonerna bakom Digital Marketing & Sales Analytics.

Optimera och konvertera

- Vad är det viktigaste med digital marknadsföring och analys? Vad behöver man som marknadsförare eller analytiker ha koll på?
- Allt handlar om flöden – digital framgång är att kunna optimera och konvertera. Du måste veta hur du attraherar trafik, var dina besökare kommer ifrån och vilka trafikkällor som fungerar bäst.

Väl inne på sidan behöver du kunna följa besökarnas beteende för att på bästa sätt både ta hand om, konvertera och på sikt omvandla dem till kunder. Du måste även kunna A/B-testa mellan olika varianter av design, annonser och landningssidor för att veta vilket typ av innehåll eller kampanj som fungerar bäst.

Eftersom allt är mätbart får du snabbt ett kvitto på hur väl du lyckas. Men det gäller så klart att kunna tolka siffrorna också.

På TV4 mäter vi alla kampanjer och som kund får du tillgång till omfattande siffror om exponering, tid, CTR och completion rate. Men för att analysen ska bli fullständig behöver kunden fortsätta och följa vart besökaren tar vägen och i vilken grad hen konverterar.

- Hur ser det ut på marknaden idag?
- I takt med att allt fler branscher digitaliseras ökar efterfrågan på digital kompetens i allmänhet och analytiker i synnerhet. Det är många som famlar och inte förstår möjligheterna med det digitala idag, i stort sett alla behöver bygga på sina kunskaper.

Mindre företag anställer yngre operativa marknadschefer med stor digital kompetens medan större bolag tenderar att anställa digitala specialister samtidigt som de kompetensutvecklar chefer för att de ska förstå vad som är digitalt möjligt idag.

Digital kompetens är redan idag en hygienfaktor för framgångsrika marknadsförare även om det fortfarande finns en del som behöver bli bättre.

Kolla in YH-utbildningen Digital Marketing & Sales Analytics här eller gå en kort kurs parallellt med jobb.

- Varför är behovet så stort av just digital kompetens?
- Webben är idag en viktig marknadsplats. Alla bolag har behov av digital kompetens för att optimera sin digitala närvaro. Dagens konsumenter både söker efter och jämför mellan olika produkter och tjänster online.

För att konkurrera framgångsrikt behöver företagen både dyka upp vid relevanta sökningar och sedan förstå och tillgodose besökarnas behov. Fler och fler företag inser detta och efterfrågan på digitala specialister ökar ständigt.

- Är det en tillfällig trend eller är de digitala specialisterna här för att stanna?
- Nej, det är ingen fluga. Digital kompetens är en viktig framgångsfaktor som är här för att stanna.

- Är magkänslan död nu när allt går att mäta?
- Nja, du måste kunna använda alla data du samlat in och ett visst mått magkänsla som bottnar sig i erfarenhet och intuition är inte fel.

- Kan det bli för mycket data?
- Nej mängden är inget problem. Det gäller att veta vad man vill titta på. Det är mer en fråga om kompetens.

- Vad blir nästa digitala utvecklingssteg?
- Det är svårt säga exakt men det kommer garanterat vara mätbart! Vi blir allt mer uppkopplade och i framtiden kommer både bilen och hemmet fyllas av ettor och nollor för att hjälpa oss i vardagen.

- Har du några avslutande ord till våra blivande digitala specialister? Varför ska man läsa Digital Marketing and Sales Analytics?
- Fler marknader kommer att bli digitala och allt fler företag kommer att behöva digital kompetens framöver. Det är en spännande och expanderande arbetsmarknad med enorm potential. Att förstå vad som är digitalt möjligt och samtidigt kunna samla in, analysera och sammanställa resultatet till ett beslutsunderlag ger dig en rolig nyckelroll.

Oavsett om du siktar på att bli Webbanalytiker, Digital strateg eller Marketing Technologist ger dig Digital Marketing & Sales Analytics eftertraktad digital kompetens och många karriärmöjligheter.

- Stort tack Jonas, det ska bli spännande att möta våra blivande digitala specialister till hösten!