Hoppa till innehåll
None None 08/17/2023, 10:46 076ff9fa-2474-4897-9bb2-a2d9da44d271
hero1
Alla utbildningar/

Digital Analys

Få en heltäckande förståelse för hur användare interagerar med din webplats

Idag behöver medarbetare på både operativ och strategisk nivå förstå avancerad data för att kunna ta datadrivna beslut. Den här utbildningen säkrar din förståelse för kopplingen mellan datainsamling, analys och reell affärsnytta - och uppgraderar din kompetens inom datadriven marknadsföring till expertnivå.

Fredrik Ekdahl 800x500.jpg

– Strategiska beslut utifrån dataanalys ökar försäljningen - så har länge varit fallet. Kursen Digital Analys ger dig kunskap om hur du sätter upp digitala mål utifrån affärsmålen och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.

Du får även med dig de senaste verktygen och teknikerna för att verkligen kunna optimera företagets digitala närvaro. Ett första steg är att komma igång med och förstå Google Analytics 4, dess funktionalitet och nya möjligheter.

Fredrik Ekdahl, huvudlärare


För vem passar utbildningen?

Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.

Du bör ha grundläggande kunskaper inom digital marknadsföring. För att maximera din investering ser vi också gärna att du har tillgång till ett aktivt Google Analytics-konto.


Resultat efter utbildningen

  • Färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning
  • Kursen ger dig det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro
  • Du lär dig hur du tar fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
  • Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsplan
  • Förmåga att läsa av och korrekt analysera data
  • Förståelse för optimeringspotential av det egna företagets marknadsföring och försäljning - helt baserat på data
  • Terminologi för att förstå och använda Google Analytics

Anmälan

Betala direkt:
Summa:
24 900 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 6 november 2023

Omfattning

3 heldagar, kl. 09.00-16.30

Avgift

24 900 kr exkl. moms

31 125 kr inkl. moms

Köp kursen för 900 kr/månad

Tillsammans med Wasa Kredit kan vi nu erbjuda dig en möjlighet att delbetala utbildningen.

  • Månadskostnad: 900 kr
  • Kampanjavgift: 495 kr
  • Räntestöd: 0 %

Ladda ner

Frågor eller funderingar?

Kontakta gärna mig för mer information kring denna eller någon annan av våra utbildningar

Elisabet-ek-rund-transparent-500x500.png

Elisabet Ek
Utbildningsrådgivare

Direkt: 040-601 23 08
Växel: 0200 - 24 00 24
E-post: elisabet.ek@ihm.se

Utbildningen omfattar

DIGITALA MÅL OCH FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR WEBBANALYS


Vi kommer att bryta ner spelplanen för digital analys och dess komponenter. Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, hur man bryter ned övergripande affärsmål till digitala mål, förutsättningarna för webbanalys, samt tittar närmare på Google Analytics 4.

  • Digitala mål och affärsmål
  • Introduktion till webbanalys och mätningens grunder
  • KPI:er - Digitala mål & Affärsmål
  • Gamla Google Analytics vs nya Google Analytics
  • Genomgång av Google Analytics 4, GA4
    • Kontouppbyggnad och struktur 
    • Navigering, Acquisition
    • Navigering, Engagement

ANALYS OCH MÄTNING


Inom ämnet Analys och mätning kommer vi fokusera på Google Analytics 4 och zooma in på plattformens navigering och funktioner. Vi tar upp de olika komponenterna i plattformen och visar hur du kan ta dig runt och hitta det du behöver. Vi diskuterar också mer avancerade funktioner och möjligheter som att skapa anpassade rapporter och sätta upp mätbara mål.

  • Navigering, Monetization
  • Navigering, Demographics och temp
  • Metrics och Dimensions
  • Rapportering och Dashboards
  • Så fungerar Google Looker Studio

UTVÄRDERING, EFFEKT OCH OPTIMERING


Under kursen kommer vi gå igenom för hur man kopplar samman affärsnytta och analys, samt hur man utvärderar sina digitala mål och aktiviteter på effektivast sätt.

Vi går även igenom hur man kan jobba med konverteringsoptimering för att förbättra sina digitala resultat.

  • Google Tag Manager
  • Genomgång av eventspårning i GTM
  • Kampanjuppföljning och UTM-spårning
  • Konverteringsoptimering och A/B-testning
  • A/B-testning

 

10 % rabatt

Dra av 10 % När du köper två utbildningar från vår Digital-Marketing-portfölj, använd koden Digital10

Hur digitalt driven är du?

Gör testet och se vilken nivå du befinner dig på

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Fredrik Ekdahl

Efter att ha studerat en 2-årig yrkesutbildning med inriktning på E-handel, har jag sedan sommaren 2016 arbetat som konsult och föreläsare på Topvisible. Mina fokusområden har sedan karriärsstarten varit SEO, SEM samt digital analys. Jag har en förkärlek för Google och har under åren samlat på mig mycket kunskap och erfarenhet om Google’s olika plattformar, Google Analytics, Google Ads, Google Looker Studio - för att nämna några. Under årens lopp har jag fått inblick i och erfarenheter från många olika typer av branscher och bolag. Erfarenheter som jag gladeligen delar med mig utav under mina utbildningar på IHM.

Röster från kursdeltagare

Kontaktuppgifter till Jonas Nordhammer

Roll: TV4-gruppen

"Allt handlar om flöden – digital framgång är att kunna optimera och konvertera. Du måste veta hur du attraherar trafik, var dina besökare kommer ifrån och vilka trafikkällor som fungerar bäst. Väl inne på sidan behöver du kunna följa besökarnas beteende för att på bästa sätt både ta hand om, konvertera och på sikt omvandla dem till kunder. Du måste även kunna A/B-testa mellan olika varianter av design, annonser och landningssidor för att veta vilket typ av innehåll eller kampanj som fungerar bäst. Eftersom allt är mätbart får du snabbt ett kvitto på hur väl du lyckas. Men det gäller så klart att kunna tolka siffrorna också."

Kontaktuppgifter till Winnie Wu

Roll: Warner Bros. Entertainment Nordic

”Denna kurs ger en bra överblick över analysverktyg samt intressanta diskussioner med andra kursdeltagare. Med överblick av Google Analytics och fördjupningstips som vi fick under kursen kunde jag klara av Googles officiella certifieringar snabbt. Djupdyk i data idag och hitta nya insikter för att konvertera mera med analys, kunskap och information!”

Kontaktuppgifter till Ulrik Andersson

Roll: Global Brand Manager på Onspot

"Jag var mycket nöjd med kursen. Den gav mig den förståelse som jag behövde av Google Analytics och även kring de system som finns. Förmågan att ta fram relevanta siffror och mätetal är viktig för att kunna styra inriktningen på sin verksamhet. Kursen var bra upplagd med flera tillfällen där man fick tid att reflektera och testa med sina egna uppgifter mellan lektionsdagarna. Som alltid är det bra lärare och kurskollegorna från olika branscher gör att man skapar nya kontakter."

Kontaktuppgifter till Pia Karjalainen Thunström

Roll: Kommunikationsstrateg digitala kanaler på Eskilstuna kommun

"Jag tycker att det har varit värdefullt att gå dessa utbildningar oavsett om du jobbar inom ideella organisationer med medlemskap och ökat medlemsvärde, eller i affärsdrivande bolag. Att förstå det digitala eko-systemet är ett måste år 2019! Genom att utbilda mig har jag vässat min digitala kompetens och kan bidra på ett helt nytt sätt nu när jag förstår den digitala miljön och hur allt faktiskt hör ihop. Nu kan jag kravställa vid upphandlingar och även veta vad som är möjligt att genomföra inom digital marknadsföring. Jag är väldigt nöjd med kompetensen hos mina lärare, de har hållit hög nivå och har varit engagerade. Rekommenderar varmt alla som vill få koll på digital marknadsföring att gå på IHM."

Kontaktuppgifter till Martin Söder

Roll: Säljare och Projektledare på FRC media

"Med anledning av dagens stora dataflöden så måste man veta vad som ska mätas, hur det ska mätas och med vilket syfte man mäter. Genom denna utbildning, Digital marketing – Goals & Analytics, så får du en väldigt bra grund att stå på när det kommer till just det. Google Analytics är ett gratisverktyg och ett av alla de verktyg som används för att mäta just data-flöden på er site eller webshop. Detta tillsammans med Tag Manager och rapportering i Datastudio så står vi bra rustade för framtiden. Genom Digital marketing – Goals & Analytics har jag, och mitt företag, tagit ett stort steg framåt när det kommer till mätning och målspårning som vi i vår tur använder tillsammans med våra kunder."

Kontaktuppgifter till Johanna Gavefalk

Roll: Senior Advisor & Consultant på Gavefalk & Partners AB

”Utvecklingen inom digital marknadsföring går snabbt och det ställs kontinuerligt nya krav på analys, mätning och uppföljning. Oavsett om man är en strategiskt ansvarig marknadschef eller arbetar med digital analys operativt är det viktigt att hela tiden se till att kompetensutveckla sig. Genom utbildningen på IHM har jag fått fördjupade kunskaper, tid och möjlighet att hands-on arbeta med de senaste verktygen – ovärderligt när beslut ska tas kring större digitala investeringar eller vid framtagning av t ex styrelserapporter.”

Kontaktuppgifter till Gustav Boberg

Roll: Manager Digital Infrastructure and Launches på Volvo Construction Equipment

”Jag har tidigare gått kursen IHM Digital Marketing och såg den här kusen som en fördjupning inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning. Utbildningen Goals & Analytics var väldigt bra, rätt nivå, bra innehåll samt med en insatt och kunnig lärare. Att kunna analysera och optimera i det digitala landskapet är oerhört viktigt”

image

IHM Update

Nyheter, artiklar, utbildningar och kompetensutveckling, affärsmässiga tips och tricks - Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före.

Har du några frågor?

image
image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

 

Liknande utbildningar

Digital Analytics Specialist

83 veckor  |  Heltid

Projektledning

Program
16 tillfällen  |  Deltid / Parallellt med jobb