Kundresan förflyttas allt mer från mänskliga möten till digitala kontaktytor och genomsyras av krav på en sömlös upplevelse. Tillit till, och upplevelsen av, varumärket har stor påverkan på köpbeslut. Företag och organisationer konkurrerar i allt större utsträckning på kundupplevelsen vilket har bidragit till att efterfrågan på specialiserad kompetens inom Customer Experience har ökat kraftigt. De företag som medverkar i utbildningen uttrycker ett stort anställningsbehov av Customer Experience Specialists.
Customer Experience Specialist
Som Customer Experience Specialist får du en holistisk syn på alla kundresans touchpoints – fysiska, digitala och kommunikativa. Du lär dig arbeta strategiskt och operativt utifrån tolkning och analys av data samt hantera Marketing Technologies, organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor.
Utbildningen passar dig som har ett analytiskt tankesätt, är intresserad av kundbeteenden och nyfiken på att lära dig hantera nya teknologier. Som Customer Experience Specialist kan du arbeta strategiskt, analysera flöden och processer och hantera data för olika kontextberoende ändamål.
Du kanske även är intresserad av utbildningen Customer Data Developer.
Varför välja YH på IHM?
På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.
IHM ÄR FÖR DIG SOM VILL UTMANAS
Här förbereds du inför din karriär men också för att göra avtryck och skillnad.
Om du ska lyckas med det behöver du lära dig mer än teorier och modeller – här vill vi att du tänker kreativt, ifrågasätter, analyserar, diskuterar och inspirerar.
Det kräver engagemang. Engagemang kan synas på olika sätt. Det märks på din delaktighet under lektionen. Som när du vågar fråga om det du inte vet. Eller delar med dig av det du vet.
Det märks på all din tid du investerar i att närvara. Men också när du tar dig tiden du behöver för att komma förberedd. Oavsett utmaning.
För IHM är för dig som vill utmanas. Och då är frågan: Är IHM rätt för dig?
Utbildningsmål
Utbildningen ger dig efterfrågad specialistkompetens inom tekniska system och digitala plattformar kopplade till kundupplevelse, lär dig hantera och använda marknadsteknologier, digital analys, AI, Machine Learning och konvertering. Du får förståelse för organisationsprocesser och lär dig att operativt hantera automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor.
Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:
- Teoretisk och praktisk kundupplevelsehantering - hantering av tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt strategisk och operativ hantering av organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
- Angränsande yrkes- och kompetensområden såsom machine learning/AI, data science och organisationsutveckling.
- Arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom teoretisk och praktisk
kundupplevelsehantering - hantering av tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt strategisk och operativ hantering av organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:
- Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom kundupplevelsehanteringsarbete - tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
- Lösa sammansatta problem inom kundupplevelsehanteringsarbete; tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
- Kommunicera åtaganden och lösningar inom kundupplevelsehanteringsarbete; tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor på såväl svenska som engelska i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser för att:
- Självständigt behandla teoretisk och praktisk kundupplevelsehantering - hantering av tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt strategisk och operativ hantering av organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor, på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
- Övervaka teoretiskt och praktiskt kundupplevelsehanteringsarbete - tekniska system och digitala plattformar inom customer experience och marketing technologies samt organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:
- Customer Experience Specialist
- Customer Experience Solutions Operator
- Marketing Technology Specialist
- Marketing Automation Specialist
- Growth Technology Specialist
- CX & Marketing Operator