E-commerce Coordinator

Ta en bredare roll inom E-handel
12 veckor
Upptäck dina möjligheter
Kvalificerad digital kunskap
Steget till en lönsam E-handel
Har du erfarenhet av försäljning, marknadsföring eller kommunikation och behöver uppdatera din kompetens inom e-handel? Distanskursen E-Commerce Coordinator ger dig kunskap och verktyg för att kunna ta klivet in i den digitala världen på allvar.

Anta rollen som e-handlare

Har du erfarenhet av försäljning, marknadsföring eller kommunikation och behöver uppdatera din kompetens inom e-handel? Distanskursen E-Commerce Coordinator ger dig kunskap och verktyg för att kunna ta klivet in i den digitala världen på allvar.

E-Commerce Coordinator förbereder dig för att axla en roll inom utveckling och koordinering inom e-handel. Din tidigare erfarenhet tillsammans med din nya kompetens gör dig redo för att arbeta operativt med försäljning, marknadsföring och analys inom digital handel.

FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?

Kursen vänder sig till dig som tidigare arbetat med försäljning, marknadsföring eller kommunikation. Under kursens gång kompletterar du och bygger på din tidigare kompetens med nytt yrkeskunnande inom e-handel och digital försäljning. 

Studierna fokuserar på tre områden: digital marknadsföring, digital försäljning samt analys och konvertering.

RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

  • Förmåga att bedriva digital försäljning, marknadsföring, kommunikation och analys inom digital handel.
  • Praktiska verktyg och teknisk förståelse för hands-on-arbete med försäljning i digitala kanaler.
  • Förståelse för det digitala landskapet och hur man utvecklar en lönsam affärsrörelse inom digital handel. 
  • Praktisk kunskap i att tillämpa mätbegrepp och terminologi för marknadsföring i digitala medier 
  • Förståelse för försäljningsaktiviteter inom e-handel i relation till försäljningsmål och ökad lönsamhet  
  • Förståelse för arbetsmetodik inom grundläggande digital analys och konverteringsoptimering 

SÅ GÅR DET TILL

Kursen genomförs på distans där lärarledda lektioner och webbseminarium blandas med självstudier. De schemalagda lektionerna sker en gång per vecka och omfattar fyra timmar med presentationer, övningar, diskussioner, reflektioner och workshops. 

Kursen är praktiskt inriktad och innehåller ett antal hem- och projektuppgifter som du ska lösa antingen individuellt eller i samarbeta med andra kursdeltagare.

 

Nästa start

Vi håller just nu på och förbereder för nästa utbildningsstart - anmäl ditt intresse så hör vi av när exakt startdatum är satt.

Intresseanmälan-knapp.png

Kontakta mig för mer information
Kontakta mig för mer information

Annelie Nordström

Direkt: 073-087 40 83
Växel: 020-024 00 24
Mail: annelie.nordstrom@ihm.se

Kursmoment

  • Fysiska och digitala handelns utveckling
  • Begrepp
  • Att starta eget varumärke online
  • Förändrade affärsmodeller och kundbeteende
  • Hållbarhet
  • Lönsamhet inom e-handeln
  • Digital handel & webbteknik
  • E-handelsplattformar
  • E-handelsarkitektur
  • System
  • Kravställning
  • Digitala kanaler – marknadskommunikation och beteende
  • Marknadsföring – köpprocessen, målgrupper, branding vs perfomance, ägd-förtjänad-köpt kommunikation, reklam, medieval och medieplanering
  • SEO, SEM, Content Marketing, Social Display, etc
  • Omnichannel, Unified Commerce, Purpose driven commerce
  • Marknadsplatser
  • Digital försäljning – nationellt vs internationellt
  • Customer journey/kundresan
  • Sales & marketing funnels
  • Lead management
  • Datakällor, dataflöden och digital analys
  • Mätmetodik
  • Mål till nyckeltal
  • System för digital analys
  • System för datavisualisering
  • Testning och konverteringsoptimering
  • Vad driver utvecklingen och framtidens e-handel
  • Nya butiksformat och kanaler
  • Rörligt material
  • Live-shopping
https://www.ihm.se/globalassets/.new-blocks/bs/ecc/ecc-yrkesguide-regular-1080x800.jpg

Vad gör en E-commerce Coordinator?

Läs yrkesguiden och lär känna rollen närmare

Sagt om

Adam Vilhelmsson

Product Owner (APAC), External & New Sales Channels, Business Tech - H&M Group

– Den digitala affären har för samtliga bolag i Sverige och Globalt varit en av de grundläggande delarna för att hitta tillväxt och även möta kunder i de kanaler som driver utvecklingen. Att ha förståelse för värdekedjan och de områden som påverkar e-handeln är en kompetens som behövs operationellt, strategiskt och i ledningen. IHM:s utbildning E-commerce Coordinator erbjuder företag att hitta talanger som har en effektiv utbildning kopplat till uppdaterad kompetens direkt från näringslivet.

Sanny Malmberg

Rekryteringsansvarig, E-commerce Recruit

– Rekrytering inom hela e-handelsspektrat och inom digital marknadsföring är absolut en utmaning då vi möter en hög efterfrågan av kompetens inom e-handel samtidigt som många roller inom branschen är nya. E-handelsbranschen befinner sig under ständig tillväxt och utveckling varpå efterfrågan på specifika kompetens inte alltid rimmar med utbudet.

JUST NU FINNS DET INGA PLANERADE STARTER