Från butikschef till vd i spelbranschen via IHM

Den svenska spelbranschen växer så det knakar och har kommit att bli en respekterad näringsgren. De senaste fem åren har branschen fördubblats och omsätter nu över 12 miljarder kronor.

Ner i denna kreativa värld dök videobutikschefen och IHM-studenten Mikael Forslind, och när han kom upp igen var han vd för nystartade Elden Pixels. De är mitt i processen att släppa sitt första spel till Nintendo och Mikael är nöjd med sin professionella utveckling, vilket tatueringen av Nintendo-loggan på hans högerarm intygar.

– Vi har gjort ett spel som heter Alwa’s Awakening som kom ut februari 2017 och vi jobbar nu på att släppa det till andra plattformar, till exempel Nintendo Switch. Vi planerar lanseringen runt höst/sommar och spelet finns redan på Steam, den största spelplattformen sett till antal användare.

– Vad gjorde du innan du började utveckla retrospel?
– Jag har jobbat en stor del av mitt liv i videobutik. Både som säljare och de sista åren som butikschef. Jag jobbade på Hemmakväll, som var ett väldigt bra jobb, men jag kände att jag behöver ta mig vidare eftersom videobutiken sakta höll på att förvandlades till en godisbutik, och att jobba i en godisbutik var inte riktigt min grej. Då tänkte jag att jag får plugga något, men jag ville inte sitta och plugga fyra år ekonomi utan snarare få praktiskt kunskap. Då hittade jag IHM Business School och sökte YH-utbildningen Internationell säljare B2B.

– Och du kom in?
– Ja, och det coola med IHM, och att ta sig från det gamla jobbet, var att jag började använda hjärnan mer och ville aktivera mig. Så jag började även som funktionär på Retrospelsmässan i Göteborg och blev efter ett tag arrangör för det hela. Det var ett ganska stort arrangemang, över 4000 besökare och det konsumerade extremt mycket tid. IHM och Retrospelsmässan var i princip allt jag gjorde under två års tid.

– Hur var det att arrangera en så stor mässa?
– Det som var väldigt spännande var att jag kunde ta de administrativa hjälpmedlen från IHM, till exempel: så här gör du en SWOT-analys, så här ska du profilera ett varumärke till det här evenemanget. Vi gjorde många case i skolan och här kunde jag testa det på en hel mässa. Mässan startades först som en loppis där vi träffades, spelade spel och umgicks, men jag tänkte mycket större än så. Mässan växte väldigt mycket under de år jag var med och jobbade med den.

– Vad tyckte du om undervisningen på IHM?
– Allt var spännande. Alla kurser jag gick var intressanta och det var härligt med så mycket engelska, jag har alltid älskat att prata engelska. Vi hade tre kurser i Business English och det var jättekul. Tidigare hade jag inte haft jättemånga möjligheter att stå inför folk och prata, men det fick vi också lära oss. Vi var 40 stycken i klassen och man fick ofta chansen att gå upp och träna på att prata inför dem. 40 personer är ändå några stycken.

– Hur var dina LIA-perioder?
– Jag fick LIA på ett spelföretag i Skövde, 20 anställda och vd:n var fem år yngre än var jag var. Det var lite långt att pendla, cirka två timmar från dörr till dörr. Jag åkte hemifrån sex på morgonen och var hemma sju på kvällen. Men det var häftigt att äntligen befinna sig på ett spelbolag. Min andra LIA hade jag på ett spelbolag i Göteborg, i Majorna. Det heter Image & Form. Där gjorde jag fyra månaders praktik och det ledde till min anställning som PR & marknadsansvarig där. Några månader senare kom jag på att jag ville göra ett eget spel.

– När bestämde du dig för att helhjärtat satsa på Elden Pixels?
– Sen mars i år satsar vi helhjärtat på detta. Jag slutade mitt jobb i februari och flyttade sen in här. Vi hade släppt Alwa’s Awakening i februari 2017. Då var målet egentligen att vi skulle släppa spelet och låta det leva sitt egna liv själv så att säga. Det är en så stor marknad så vi förväntade oss knappt att någon skulle köpa det eller bry sig. Men trots att tiden gick så fortsatte folk prata om vårt spel, köpa det och fråga om efterföljare och portningar. Så vi sa upp oss och satsade på det här.

– Hur stora är affärsmöjligheterna inom spelbranschen?
– Spel är så extremt stort idag och det blir större och större. Det finns människor som spelar FIFA fem timmar om dagen som aldrig spelat Mario eller spel som vi gör. Det finns Counter Strike och e-sport omsätter enorma summor. Gambling räknas också som spel, och mobilspelen, spelen till surfplattorna. Det som är viktigt idag är hitta sin egen plats och fokusera på den.

– Varför ville du skapa ett spel?
– Jag kände att jag vill lära känna spelbranschen mer och för att förstå spel bättre så behövde jag plocka isär produkten och göra ett själv. Jag tror att eftersom jag kom från IHM så är det logiskt att se utmaningen i att skapa något affärsmässigt. Vi har fyra discipliner, en programmerare som har skrivit all kod, en grafiker som har gjort all grafik, en musiker som fixar musik och ljud och så jag som gjort själva designen.

– Vad handlar spelet om?​
– Det är väldigt retroinspirerat, vi använder ungefär samma färgskalor och musik, samma mekaniker som i de första Nintendo-spelen från tidigt 80-tal. Det är många som växt upp med den här typen av spel och det finns en stor marknad för nostalgi. I Alwa’s Awakening spelar man som en magiker och springer runt och löser pussel, slåss mot fiender och pratar med folk.

– Hur finansierar ni det här?
– Charmen med spelutveckling är att man inte behöver så mycket för att komma igång förutom lite kreativitet och en dator. Vi har en del utgifter: hyra, trycksaker, mässor m. m., men annars är det ganska låga driftkostnader. Det är egentligen bara personal som kostar. Så finansieringen var egna pengar de första tre åren men nu har vi intäkter från vårt spel som finns ute till försäljning.

– Hur ser framtiden ut för Elden Pixels?
– Där inne runt hörnet sitter de och jobbar på nästa spel.