40% lämnar sidan om det tar mer än 3 sek att ladda

När vi pratar om möjligheterna med digital kommunikation, är det väldigt lätt att tro att detta enbart är en utkomst av den tekniska utvecklingen.

Här kommer några av mina slutsatser efter att under en förmiddag ha lyssnat på Jonas Wallentin, chefsanalytiker på Google Sverige.

Det här är en fortsättning på inlägget Disruptiva förändringar? som du kan läsa här.

kommunikationskonsumtion

Naturligtvis är den tekniska utvecklingen en stor del i det hela, men vad som är intressant är att det egentligen bara lagt grunden för att på riktigt skapa konsumentdriven informationsinhämtning eller kommunikationskonsumtion (kan det vara ett nytt ord? Om det är så, glöm inte var du läste det först).

När Google startade var de naturligtvis tvungna att ha en tes om hur vi konsumenter skulle använda deras verktyg. När Google väl upptäckte hur vi egentligen gjorde anpassade de sig efter vårt beteende.

År 2016 gjordes ca 50 miljoner sökningar dagligen enbart i Sverige. Varje dag är ca 15 % av dessa helt nya sökningar, dvs sökningar som Google inte tidigare sett. Det kan vara nya typer av formuleringar men också helt nya ämnen som dyker upp.

Antalet sökningar ökar med ca 20 % per år. Det här innebär att under 2016 gjordes i i Sverige ungefär 22 miljarder sökningar, varav 3,3 miljarder är helt nya saker som Google måste förhålla sig till för att kunna uppdatera sina verktyg. Är det någon som tror att det ens finns ett litet embryo kvar av det verktyg som de startade med?

Jonas berättade också att i snitt kommer 85 % av den trafik som drivs från Google till ett företags hemsida från de fem översta sökresultaten. Även detta ett beteende som förändrats över tid i takt med att sökverktyget blivit bättre, och framförallt eftersom vi har blivit bättre på att ”googla”. Vi söker inte längre på enstaka ord utan skriver allt som oftast en precis fråga, vilket resulterar i bättre sökresultat.


Digital Marketing

Få grundläggande kunskaper i digital marknadsföring och lär dig de senaste verktygen och teknikerna för att kunna börja optimera företagets digitala marknadsföring.


Det här ställer naturligtvis väldigt höga krav på hur företag tänker kring sina befintliga och potentiella kunder. I ärlighetens namn så tror jag att det är här stora etablerade företag tappar oerhört mycket, medan mindre och nystartade företag är mycket närmare konsumenterna i tanke och agerande.

En sak som redan har förändrats mycket, och som kommer att förändra det mesta inom handel de närmsta åren är vårt förhållande till våra mobiler.

Jonas Wallentin på Google bad alla oss i publiken att låsa upp våra mobiler och byta med grannen. Efter 30 sekunder frågade han hur det kändes? Det var nog många med mig som kände ett starkt obehag med tanke på det befriande skrattet som bubblade ur oss när han sa att vi kunde byta tillbaka.

Hur kommer detta sig? Jo, i snitt tittar vi på vår mobil 150 gånger per dag, sammanlagt 177 minuter, alltså nästan tre timmar per dygn. Det finns dagar, dock inte så ofta, som jag inte ens umgås med min fru i tre timmar. Mobilen håller på att bli en kär vän eller kanske en ovän beroende på hur man ser det. Men…

… naturligtvis får det här oanade konsekvenser för de företag som inte överhuvudtaget pratar om detta. Jonas gav oss tre frågor att fundera på ute i företagen, det kan du läsa om här.

Aludd