Hur hittar jag kunderna om fem år, eller hur hittar de mig?
Det här är en fortsättning på inlägget "40% lämnar sidan om det tar mer än 3 sekunder att ladda!" som du kan läsa här.
Frågorna Jonas ställde var:
- Hur hittar jag kunder om fem år, eller hur hittar kunderna mig? (Tänk globalt, både hot och möjlighet)
- Hur syns företaget i bruset?
- Hur driver vi affären?
Vet du förresten vad som låg på elfte plats över det mest googlade i Sverige under augusti månad? Svaret hittar du längst ner, men gissa lite innan, vad behöver du ha reda på för att kunna gissa? Kanske en gruppövning?
På eftermiddagen samma dag lyssnade jag på väldigt många kloka ord från Arne B Andersson, Nordic E-commerce advisor på PostNord. Nedan lyfter jag några av de reflektioner jag tog med mig.
Arne började med att slå fast att e-handel inte är den nya tidens postorder, e-handel är ofantligt mycket större. Jag tror att vi lite till mans fastnat i den tanken ibland, att postorder/e-handel är till för personer i glesbygden som saknar tillgång till närliggande affärer. Idag handlar det i väldigt mycket större utsträckning om brist på tid eller hur man vill prioritera tiden. Och…
… redan här pekar Arne på ett problem. Om vi i väldigt stor utsträckning använder oss av våra mobiler i den vardagen, måste företag som ska sälja via nätet inte bara mobilanpassa sina sidor – de måste gå längre och utveckla och pröva sina sidor på mobilen.
Tittar vi på de företag som säljer matkassar via nätet, ett av de segment som ökar mest med ca 40 % ökning per kvartal (ca 1,5 % av den totala näthandeln), så görs endast 25 % av köpen via mobil. Beror det på att vi konsumenter inte finner det lämpligt att handla mat via mobilen?
Nä, det beror på att det är för svårt och krångligt och att sidorna tar för lång tid att ladda. Jonas från Google visade statistik på att ca 40 % av alla konsumenter överger en sida i mobilen om den tar över tre sekunder att ladda. Här finns definitivt något att jobba med för de som vill sälja mat och dryck.
En annan sak som Arne B Andersson pratade mycket om är tid för leverans, naturligtvis en oerhört het potatis för en som jobbar på PostNord. Vi konsumenter ställer allt högre krav på snabba och precisa leveranser, vi nöjer oss inte med besked om att våra köp levereras under dagen, inte ens förmiddag eller eftermiddag är tillräckligt precist – vi vill ha klockslag.
Här måste företag, som vill lyckas med e-handel i framtiden, vända på varenda sten för att förbättra nuvarande lösningar och för att hitta helt nya sätt att göra det på.
Ett experiment som togs upp var en liten by norröver, som under många år fått försämrad service vad gäller leverans. Istället för att förlita sig på de traditionella leveranssätten köpte man in en gemensam drönare som kunde genomföra mindre leveranser, detta trots att medelåldern i den lilla byn var 73 år.
I mina ögon, ett fantastiskt bra exempel på att tänka helt nytt och jag hoppas att de får blodad tand när experimentet ska utvärderas. En fortsättning på den här långa och innehållsrika dagen hittar du här.
Aludd - Content strategist & creator för små och stora företag.
PS Så vad låg på elfte plats över det mest googlade i Sverige under augusti månad?
Hur lång är Sanna Nielsen?
1,8 meter är svaret, men ställ dig frågan om vad du behövt veta för att komma fram till att vi svenskar googlat så mycket på detta. Kan bli en kul övning!