Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Content Marketing

Om utbildning

Hur kan du koppla Content Marketing-arbetet till din affär och till mätbara mål? IHM Content Marketing ger kunskap om både den strategiska och taktiska delen för att kunna planera, organisera och styra contentarbetet mot rätt och önskad effekt.

För dig som vill lära dig planera, organisera och styra arbetet mot affärsmål

Kursen IHM Content Marketing vänder sig till företag och organisationer som vill starta eller utveckla sitt Content Marketing-arbete. Kursen ger både strategisk och taktisk kunskap i hur man kan skapa och använda relevant content (innehåll) som en motor i sin kunddialog, och verktyg för att kunna styra arbetet för att ge rätt och önskad effekt.

Lämpliga förkunskaper är grundläggande kunskap inom marknadsföring, kommunikation och/eller försäljning.

Se kortfilmen om hur du lyckas med utmaningarna inom Content Marketing

Planera, organisera och styra mot affärsmålen

Digitaliseringen skapar oändliga möjligheter att kommunicera med olika målgrupper. Men det ställer också krav på relevans och transparens, timing och rätt val av kanal för att kunna skapa önskad effekt. IHM Content Marketing ger dig kunskap och verktyg för att synka processens olika delar och styra mot affärsmålen.

Content Marketing är den framtidens kommunikation och marknadsföring som ger företag och organisationer möjlighet att skapa en dialog med sin målgrupp – om det görs på rätt sätt. Effekterna av ett strukturerat Content Marketing-arbete kan till exempel leda till en stärkt affär och en tydligare bild av varumärket.


Resultat efter utbildningen

Vi håller affärsfokus genom utbildningen, och kursen ger dig kunskap i hur du kan koppla Content Marketing till din affär och önskad målsättning.

  • Vi går igenom hur man jobbar med målgrupper i en kundresa som ett nav i det löpande arbetet.
  • Du får kunskap inom budskaps- och innehållshantering, kanalstrategi och organisation av Content Marketing-arbete, och för dessa delar får du modeller som är lätta att applicera i din egen verksamhet.
  • Vi testar att skapa, utveckla och producera inom ramen för Content Marketing Lab. Fokus ligger på hur vi skapar innehåll som är relevant för målgruppen, vilka kanaler som är lämpliga och hur man planerar sitt löpande Content Marketing.

Avgift

22 900 kr exkl. moms

28 625 kr inkl. moms

Lunch och fika ingår i avgiften.

Omfattning

4 heldagar, kl. 09.00-16.30

Utbildningens omfattning är uppdelat i 2 + 2 dagar.

Du förväntas göra en praktisk tillämpning i din vardag mellan blocken.

Ladda ner

Produktblad Content Marketing (, 1.1 MB)


Vill du veta mer om innehåll och upplägg redan nu?

Ladda ner ett webinar här

Utbildningens olika kursmoment

DAG 1: OMVÄRLDEN, AFFÄREN, MÅLSÄTTNING

Introduktion och översikt till spelplanen för Content Marketing-arbetet. Genomgång av de viktigaste delarna för styrning och genomförande. Omvärldsspaning och fokus på nya användarbeteenden.

  • Introduktion Content Marketing.
  • Omvärlden och användarbeteenden.
  • Affärsmål blir mål för Content Marketing.
  • Översikt taktiska ramverk för styrning (budskap, kanalstrategi, kundresan och organisation).
  • Content Marketing Lab.

DAG 2: MÅLGRUPPER OCH RELEVANT INNEHÅLL

Kärnan i Content Marketing är att skapa rätt innehåll som upplevs som relevant och intressant av målgruppen. Vi utvecklar det tillsammans med de taktiska ramverk som vi gick igenom under dag 1.

  • Så skapas content för rätt målgrupp.
  • Målgrupper, personas.
  • Kreation, produktion, publicering och spridning utifrån taktiska ramverk.
  • Content Marketing Lab.

UPPGIFT MELLAN BLOCKEN

Content Marketing Lab uppgift att applicera i din vardag.

DAG 3: KUNDRESAN OCH KANALSTRATEGI

Fokus på kundresan och kanalerna, som möjliggör att nå vår målgrupp. Vi går igenom olika medier och strategier, samt olika kompetenser som behövs i arbetet.

  • Kundresan inklusive målsättningar.
  • Olika medier och kanalstrategi.
  • Kompetenser, ansvar och roller.
  • Content Marketing Lab.

DAG 4: ORGANISATION OCH UPPFÖLJNINGAR

Vi fördjupar oss i organisationen och arbetssätt. Olika målsättningar behöver mätas och följas upp, vi går igenom detta tillsammans med hur det strategiska och taktiska arbetet bör synkas i ett löpande Content Marketing-arbete.

  • Organisation och arbetssätt.
  • Mätning och utvärderingar, analytics och seo.
  • Kvalitativa och kvantitativa studier.
  • Strategisk planering och taktiskt arbete i CM.
  • Affärskopplingen.
  • Content Marketing Lab.
image

Fler röster om Content Marketing

Kontaktuppgifter till Lisa Stoopendahl

Roll: Copywriter på The Compadres

”En riktigt bra kurs där teoretiska och praktiska moment varvades på ett intelligent sätt. Jag lärde mig massor och kommer att ha stor nytta av de åtta steg vi gick igenom under kursen."

Kontaktuppgifter till Kristofer Persson

Roll: Communications Officer på Help to Help

"Kursen ger en bred förståelse av Content Marketing och många bra verktyg som hjälper en att driva content-arbetet framåt på ett effektivt sätt. En toppenkurs!"

Kontaktuppgifter till Lena Gennerud

Roll: VD Hejdadig Grupp & Affärsutveckling

”Kursen visade hur arbete med content marketing går till och vad det kan ge. Extra roligt och viktigt var att vi fick redskap för att bygga upp ett arbetssätt internt, content management, och kopplade det både till ”personas”, dvs kundprofiler, och kundresan. Verksamheter som investerar i ett långsiktigt contentarbete stärker både sina affärsmöjligheter, kundrelationer och den interna kulturen. Det gjorde kursen mig övertygad om. Jag kan använda kunskaperna direkt, både i mitt eget bolag och tillsammans med mina kunder.”

Kontaktuppgifter till Helena Krona

Roll: Kanslichef på Småföretagarnas Riksförbund

”Content Marketing var min första kurs på IHM och jag är verkligen supernöjd. Jag upplevde att lärarna var väldigt professionella och kursen som väldigt lärorik. Mycket av det jag lärde mig på kursen använder jag nu på mitt jobb vilket känns skönt! Efter denna kursen är jag väldigt sugen på att läsa fler kurser på IHM.”

Kontaktuppgifter till Maria Westman

Roll: Lärare Content Marketing

"Att vara relevant med sina budskap blir allt viktigare och efterfrågan på kompetens inom Content Marketing ökar."

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Maria Westman

Grundare av C by West och jobbar som kommunikationsrådgivare. Maria har lång erfarenhet av marknadsföring, content marketing, kommunikation och media. Genom åren har Maria arbetat i arbetsledande roller med fokus på ledning, styrning, affärsutveckling, försäljning, produktion och organisationsutveckling. Genom sin kunskap inom content marketing och kommunikation har hon engagemang inom flertalet branschaktörer, bland annat som ordförande för Swedish Content Agencies.

Har du fler frågor?

Vi vill gärna hjälpa dig rätt. Ring, maila, chatta eller boka en tid när du vill ha kontakt

image

Företagsanpassa utbildningen

Vill du skräddarsy ett upplägg som passar just ditt företag?
Alla våra utbildningar går att anpassas efter just dina förutsättningar. Vill ni ha en egen grupp eller vill ni att vi ska vara på plats hos er, vill ni ha fler moment eller andra moment? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

Region Stockholm
Kontakta Johan Walkendorff  tfn: 0730-43 74 76

Region Väst och Syd
Kontakta Charlotta Jelkeby, tfn: 0705-18 96 42

Vanliga frågor och svar

Vi har samlat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professionals - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna

hero1

Ta del av frågor och svar

Ta mig till FAQ-sidan

Relaterade utbildningar

Digital Marketing

Kurser
4 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb

Sales & Marketing Management

Program
14 tillfällen  |  Deltid / Parallellt med jobb

Digital Analytics Specialist

80 veckor  |  Heltid