Hoppa till innehåll

Content Marketing

Hur kan du koppla Content Marketing-arbetet till din affär och till mätbara mål? IHM Content Marketing ger kunskap om både den strategiska och taktiska delen för att kunna planera, organisera och styra contentarbetet mot rätt och önskad effekt.

Content Marketing

För dig som vill lära dig planera, organisera och styra arbetet mot affärsmål

Kursen IHM Content Marketing vänder sig till företag och organisationer som vill starta eller utveckla sitt Content Marketing-arbete. Kursen ger både strategisk och taktisk kunskap i hur man kan skapa och använda relevant content (innehåll) som en motor i sin kunddialog, och verktyg för att kunna styra arbetet för att ge rätt och önskad effekt.

Lämpliga förkunskaper är grundläggande kunskap inom marknadsföring, kommunikation och/eller försäljning.

Planera, organisera och styra mot affärsmålen

Digitaliseringen skapar oändliga möjligheter att kommunicera med olika målgrupper. Men det ställer också krav på relevans och transparens, timing och rätt val av kanal för att kunna skapa önskad effekt. IHM Content Marketing ger dig kunskap och verktyg för att synka processens olika delar och styra mot affärsmålen.

Content Marketing är den framtidens kommunikation och marknadsföring som ger företag och organisationer möjlighet att skapa en dialog med sin målgrupp – om det görs på rätt sätt. Effekterna av ett strukturerat Content Marketing-arbete kan till exempel leda till en stärkt affär och en tydligare bild av varumärket.


Detaljerad information

  • Ort och startdatum

    • Göteborg, 2019-09-16
    • Stockholm, 2019-10-17
  • Kurstillfällen

    • Stockholm: 17-18 oktober + 7-8 november
    • Göteborg: 16-17 september + 10-11 oktober
  • Omfattning

    • 4 heldagar, kl. 09.00-16.30
  • Avgift

    • 21 900 kr exkl. moms
      27 375 kr inkl. moms
      Lunch och fika ingår i avgiften.

RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

Vi håller affärsfokus genom utbildningen, och kursen ger dig kunskap i hur du kan koppla Content Marketing till din affär och önskad målsättning.

  • Vi går igenom hur man jobbar med målgrupper i en kundresa som ett nav i det löpande arbetet.
  • Du får kunskap inom budskaps- och innehållshantering, kanalstrategi och organisation av Content Marketing-arbete, och för dessa delar får du modeller som är lätta att applicera i din egen verksamhet.
  • Vi testar att skapa, utveckla och producera inom ramen för Content Marketing Lab. Fokus ligger på hur vi skapar innehåll som är relevant för målgruppen, vilka kanaler som är lämpliga och hur man planerar sitt löpande Content Marketing.

Utbildningens olika kursmoment

DAG 1: OMVÄRLDEN, AFFÄREN, MÅLSÄTTNING

Introduktion och översikt till spelplanen för Content Marketing-arbetet. Genomgång av de viktigaste delarna för styrning och genomförande. Omvärldsspaning och fokus på nya användarbeteenden.

  • Introduktion Content Marketing.
  • Omvärlden och användarbeteenden.
  • Affärsmål blir mål för Content Marketing.
  • Översikt taktiska ramverk för styrning (budskap, kanalstrategi, kundresan och organisation).
  • Content Marketing Lab.

DAG 2: MÅLGRUPPER OCH RELEVANT INNEHÅLL

Kärnan i Content Marketing är att skapa rätt innehåll som upplevs som relevant och intressant av målgruppen. Vi utvecklar det tillsammans med de taktiska ramverk som vi gick igenom under dag 1.

  • Så skapas content för rätt målgrupp.
  • Målgrupper, personas.
  • Kreation, produktion, publicering och spridning utifrån taktiska ramverk.
  • Content Marketing Lab.

UPPGIFT MELLAN BLOCKEN
Content Marketing Lab uppgift att applicera i din vardag.

DAG 3: KUNDRESAN OCH KANALSTRATEGI

Fokus på kundresan och kanalerna, som möjliggör att nå vår målgrupp. Vi går igenom olika medier och strategier, samt olika kompetenser som behövs i arbetet.

  • Kundresan inklusive målsättningar.
  • Olika medier och kanalstrategi.
  • Kompetenser, ansvar och roller.
  • Content Marketing Lab.

DAG 4: ORGANISATION OCH UPPFÖLJNINGAR

Vi fördjupar oss i organisationen och arbetssätt. Olika målsättningar behöver mätas och följas upp, vi går igenom detta tillsammans med hur det strategiska och taktiska arbetet bör synkas i ett löpande Content Marketing-arbete.

  • Organisation och arbetssätt.
  • Mätning och utvärderingar, analytics och seo.
  • Kvalitativa och kvantitativa studier.
  • Strategisk planering och taktiskt arbete i CM.
  • Affärskopplingen.
  • Content Marketing Lab.

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Maria Westman

Grundare av C by West och jobbar som kommunikationsrådgivare. Maria har lång erfarenhet av marknadsföring, content marketing, kommunikation och media. Genom åren har Maria arbetat i arbetsledande roller med fokus på ledning, styrning, affärsutveckling, försäljning, produktion och organisationsutveckling. Genom sin kunskap inom content marketing och kommunikation har hon engagemang inom flertalet branschaktörer, bland annat som ordförande för Swedish Content Agencies.


287_Modular Page Hero fullwidth 2400x820.jpg

Anpassa ditt köp

Se priser som:
Summa:
21.900 kr
Moms:
(exkl. moms)

Utbildningens pris kan komma att förändras i nästa steg beroende på eventuella rabatter eller tillkommande anmälningsavgifter.

Ny kurs! Förberedande VD i ägarledda bolag

2+2 dagar. Start i Göteborg 1 okt och i Stockholm 27 nov.

image

WEBINAR CONTENT MARKETING

Du får en inblick i tre av nyckelfaktorerna för att lyckas med content marketing och vi delar med oss av några enkla modeller.

image

Intervju med Maria Westman

Riktigt bra content kräver långsiktighet och dialog enligt Maria Westman, lärare på IHM Content Marketing. Läs intervjun med Maria här!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.

Relaterade utbildningar

Marknadsföring

Digital Marketing

Parallellt med jobb, 4 dagar

Marknadsföring

Sales & Marketing Management

Parallellt med jobb, 14 tillfällen

Marknadsföring

Digital Analytics Specialist

Heltidsstudier, 80 veckor