Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Möjlighet #5 – Se helheten med köpt, ägd och förtjänad media

Content Marketing görs till största delen i kanaler som ett företag äger. Men det betyder inte att köpt och förtjänad media saknar betydelse. Tvärtom.

För att få genomslag och kunna attrahera en publik till de egna kanalerna måste du arbeta med alla tre typerna av media.

Det här är min tionde och sista post för IHM i en serie där jag listar fyra utmaningar och fem möjligheter med Content Marketing. I den första posten gav jag min definition på vad Content Marketing är.

Därefter kom fyra poster om olika utmaningar – att ta reda på vad vi egentligen åstadkomma med Content Marketing, vikten av att välja en tydlig målgrupp, hur vi hittar ämnen att skapa innehåll kring samt hur vi mäter.

Lär dig skapa reellt värde till din verksamhet från dina sociala plattformar

Detta är den femte posten på temat möjligheter, de fyra första handlade om att bli sina kunders bästa vän, att bli en expert i den egna branschen, att fylla sociala medier samt att riva silos för bättre innehållsproduktion.

Tre sorters media

Till vardags delar vi upp media i köpt, förtjänad och ägd. Köpt är samma sak som reklam, alltså allt från tidningsannonser, banners och stortavlor till direktreklam och reklam i TV och radio. Native advertising hör också hemma här. Vi äger inte kanalen, och vi betalar för att få använda den.

Förtjänad är när vi tar plats med våra frågor i ett redaktionellt sammanhang på en mediaplattform (tryck, tv, digitalt osv). PR med andra ord. Vi betalar vi inte för utrymmet med pengar, utan genom att väcka mediernas intresse.

Ägd är de kanaler vi har kontroll över, helt eller delvis. Det kan vara digitala kanaler, trycksaker, event vi anordnar och även sociala medier. Förut var den här uppdelningen mycket strikt. Många marknadsförare jobbade bara med köpt, PR-folket med förtjänad och kommunikatörer bara med egna kanaler.

Men det fungerar inte längre att dela upp vare sig aktiviteter eller organisation utifrån detta synsätt. Istället måste vi ha ett sammanhängande synsätt på hur vi kan ta ut våra budskap i olika medier och kanaler. Genom att kombinera köpt, förtjänad och ägd media får vi mesta möjliga genomslag.

Konvergens

Med ett tjusigt ord kallas detta konvergens. Vad det handlar om rent konkret är att tänka köpt, ägd och förtjänad i allt vi gör, och ha med det perspektivet redan från början. För att få besökare till dina egna kanaler, och det innehåll du har där, måste du arbeta med både köpt och förtjänad media. Sannolikheten att någon ska hitta dit av sig själv är rätt liten.

Även när du byggt upp bra innehåll i egna kanaler, och har stadigt med trafik finns det tillfällen när du vill få större genomslag och då krävs köpt media i olika former. Gentemot journalister och olika typer av medier kan vi ständigt jobba med vårt innehåll genom att göra det så tillgängligt som möjligt i kanaler och sammanhang där de befinner sig.

Därför måste du se till att din Content Marketing-strategi, eller varför inte hela din kommunikations/marknadsföringsstrategi, tar ett helhetsgrepp om köpta, ägda och förtjänade medier.

De ska alltid finnas med i planeringen, även om alla tre används jämt, och du ska alltid eftersträva att få ut så mycket synergier som möjligt när du använder dem. Det var allt för denna gång. Detta var som sagt min sista post i den här serien, och jag hoppas du har haft nytta av den. Om du vill läsa mer om Content Marketing så är du välkommen att besöka min egen sajt, staunstrup.se

Om du har frågor eller funderingar så får du gärna mejla mig.