Hoppa till innehåll
hero1

"Sverige behöver bli bättre på försäljning"

Wilma Eriksson, säljare vid GetAccept, kan försäljningsprocessen som ett rinnande vatten. Enligt henne har rollen som säljare omvandlats i den digitala eran - från dörrknackare till kundreseexpert... och behovet för denna expertis blir bara större och större och större.

Wilma Eriksson Getaccept 2.jpg

Wilma Eriksson arbetar med försäljning inom IT-bolaget GetAccept

Hej Wilma, du har valt att engagera dig i ledningsgruppen för Account Manager B2B (f.d. säljare B2B) vid IHM - varför?

– Sverige behöver bli bättre på försäljning. Vi skriker efter säljare med kompetens och då är det ett naturligt ställe att vara på. Jag är själv väldigt nöjd med min IHM-utbildning (marknadsekonom DIHM) och jag vill gärna inspirera andra till att jobba med försäljning.

Hur påverkar ledningsgruppens arbete utbildningen?

– Vi påverkar utbildningen på många sätt, framförallt är det viktigt att vi har med oss elevrepresentanter som kan berätta vad som händer i klassen. Sedan sitter vi från olika branscher, olika företagsstorlekar, i olika åldrar och med olika erfarenheter - vilket skapar en mycket bra dynamik i gruppen. Det blir som en verklighets-spaning på hur det ser ut i näringslivet och vilka behov som finns där - så att vi snabbt kan mappa in det i utbildningen.


Försäljning går snabbare och snabbare och snabbare

Bli den nya generationens säljare via IHM:s yrkeshögskola


Och vem är du Wilma, hur skulle du beskriva dig själv?

– Jag heter Wilma Eriksson och jobbar med sälj inom IT-branschen. Jag kommer från Sollentuna från början, jag var hästtjej som flyttade runt halva Sverige i tanke på att jag skulle bli en ny Malin Baryard. Jag har har alltid varit väldigt målinriktad.

Hur skulle du beskriva dig som säljare?

– Jag är en född hunter, men med det sagt så jobbar jag på ett bolag som har 60 säljare som alla har olika säljstilar. Idag behöver du inte vara den galna huntern som går igång på ett nej. Vill man framåt och samtidigt utmana sig själv, oavsett om man är extrovert, introvert eller analytisk - så är säljare en mycket utvecklande väg att gå.

Vad ledde in dig till försäljning?

– Det var en vän som sa att du som är så himla envis, du kanske ska börja med försäljning? Så jag slank in på ett IT-bolag. Jag fick det första jobbet där jag var på intervju, förmodligen för att jag är ganska orädd. När jag började sa min chef till mig att jag skulle boka 20 möten i januari och vid det tillfället hade jag inte bokat ett enda möte någonsin. Men jag tänkte - hur svårt kan det vara? Jag lyfter luren och ser hur det går. Jag lyckades få till 20 möten på elva dagar vilket gjorde chefen jätteimponerad, så då konstaterade jag att det här med B2B-sälj nog skulle kunna vara något för mig.

Sedan du startade din karriär, vilka förändringar har skett inom säljaryrket?

– Teknikutvecklingen och internet ger enorma möjligheter. Hela informationsflödet har gått från att säljaren ringer upp till någon och skapar ett behov, till att man idag analyserar hela kundresan. På mitt första jobb så ringde jag marknadschefen på Statoil och sa:

Hej jag heter Wilma och ringer från Wiraya, jag har en idé och undrar om jag får komma på ett förutsättningslöst möte.

Den approachen skulle nog inte fungera idag.

Innebär det här att yrkesrollen blivit mer spännande eller mer komplex?

– Försäljning blir roligare och roligare varje dag eftersom det landar fler och fler verktyg i verktygslådan. Förut hade man bara ett glatt humör, förhoppningsvis en mobiltelefon och en mail. Idag kan du se exakt var kunden gör via data från olika verktyg (hemsida, tracking, system etcera), vilket gör att det både blir mer spännande och mer komplext. Idag gäller det att utmana kunden på ett utbildande sätt så att de vill förändra sin organisation till det sättet du föreslår - och det är mer komplext än att kränga en dammsugare.

Dammsugarförsäljaren kanske är den mest klassiska B2C-säljaren. Vad skiljer B2C (Business to Consumer) från B2B (Business to Business) i dagsläget?

– Jag har dock svårt att se att det kommer finnas utrymme för rena B2C-säljare på sikt eftersom den typen av transaktionell handel mer och mer kommer skötas via E-handeln. Vill man däremot jobba med att göra avslut, behovsanalyser och kartläggningen på en mer avancerad nivå så är B2B en bättre väg att gå. B2B-försäljning kommer snarare bara öka eftersom företag behöver personer som agerar “lärare” för deras organisationer och kunder och i det är mötet mycket viktigt.

Är säljyrket en mansdominerad värld?

– Ja, men även med det håller på att förändras, det innebär också att man har en otrolig fördel att jobba som säljare som tjej. Man blir ihågkommen på ett annat sätt, man sticker ut och jag skulle säga att man ofta har lättare än sina manliga kollegor att få förtroende - vilket kan bero på de egenskaper som säljyrket idag kräver kanske anses vara mer traditionellt kvinnliga, man ses som långsiktiga relationsbyggare. Så jag rekommenderar definitivt tjejer att söka sig till rollen.

Avslutningsvis, Hur ser du på framtiden för försäljning?

– Försäljning kommer alltid vara viktigt, för har du ingen försäljning så har du inga intäkter och då finns det inte heller något bolag. Jag tror att globalisering och produkt-matchning med den tilltänkta kundgruppen kommer bli allt viktigare och det kräver rådgivande säljare som utbilda sina kunder. Så funderar man på om försäljning är en framtidsbransch så skulle jag säga ja med VERSALER och bold.

Utbildningar på distans eller i klassrum? Korta eller långa utbildningar?

Missa inte framtidsmöjligheterna när IHM:s yrkeshögskola expanderar

;