Hoppa till innehåll
hero1

Examen för dig som vill bli proffs på att utveckla affärer

Marknadsekonom DIHM är en internationellt gångbar examen för praktiker på högskolenivå. IHM är i dag den enda fristående affärsskolan i Sverige som kan erbjuda dig en sådan garanti för nivån på din vidareutbildning som yrkesverksam.

Det innebär att det läranderesultat du uppnår inom studiegången, motsvarar en kandidatnivå inom högskolesystemet. Läs mer om SeQF

Prata med våra rådgivare för att få mer information och svar på frågor om vad som passar dig


För att bli Marknadsekonom DIHM läser du fyra terminer:

Termin 1: Business Management
Under första terminen läser du IHM Business Management. Du får kunskap om affärsmodeller och affärsval och en helhetssyn på vad som gör en affärsverksamhet framgångsrik.

Termin 2 och 3: välj inriktning
Här väljer du själv vilka två program du vill läsa. Välj två av följande:

Termin 4: Strategic Business Development
Under sista terminen läser du utbildningen Strategic Business Development där du får metodik och verktyg för effektiv affärsutveckling och gör ett Business Case för en extern uppdragsgivare. Det är ett affärsutvecklingsprojekt och utgör beviset på att du är professionell affärsutvecklare.

Läs mer nedan om vilka certifikat du kan välja för termin 2 och 3. Tag sedan kontakt med våra rådgivare på din IHM-ort och stäm av ditt val, så att du får rätt utbildning till rätt pris. Boka rådgivningen via kalendern nedan.

Prata med våra rådgivare för att få mer information och svar på frågor om vad som passar dig

Marknadsekonom DIHM

Köp din DIHM här. Betalar du dina fyra terminer nu ger vi 10% rabatt!

image

Alexander Pärleros, entreprenör och grundare av Framgångspodden

"IHM gav mig mycket kunskaper att använda direkt i mitt yrkesliv, och det var mycket som kompletterade det jag redan kunde. Jag gick från att vara säljare till att våga bli VD."

image

Emelie Johansson, Service Manager, MTR Express

"Jag la all min tid och energi på jobb och studier under två år. Och mina chefer förstod hur de skulle ta tillvara på min studietid – på jobbet fick jag göra allt det jag lärde mig på IHM."

image

George Modou, entreprenör

"Redan vid starten av Business Management så lämnade jag skolan i extas varje vecka för att presentera de nya verktygen för mina övriga kollegor. Det gav mig grundläggande förståelse för affärsmodellen och dess funktioner. Det gjorde att vi kunde göra om och göra rätt."

image

Åsa Sånemyr, VD Hope

"IHM har gett mig självförtroende, definitivt! När jag förstod helheten, så insåg jag också att jag gjort mycket rätt. Utöver massor av nya och bekräftade kunskaper så måste jag också nämna alla fantastiska människor jag träffade, både lärare och elever."

image

Termin 1: Business Management

Lär dig balansera de faktorer som gör verksamheten framgångsrik och affärsmässigt hållbar.

Business Finance

Lär dig behärska de ekonomiska faktorerna som skapar förutsättningarna för lönsamhet, finansiering och tillväxt.

image

Growth and Marketing Strategy

Lär dig behärska de omständigheter och samband som lägger grunden till en framgångsrik marknadsstrategi.

image

Sales & Marketing Management

Lär dig metoder och arbetssätt som hjälper marknads- och säljfunktionen att driva försäljning genom effektiv påverkan.

Verksamhetsstyrning

Lär dig balansera de faktorer som påverkar kundtillfredsställelsen, resurseffektiviteten och medarbetarnöjdheten.

image

Projektledning

Lär dig behärska de mänskliga, organisatoriska och affärsmässiga faktorerna som gör ett projekt framgångsrikt.

Termin 4: Strategic Business Development

Lär dig metoder för effektiv affärsutveckling och gör ett skarpt case som utgör bevis för att du är en professionell affärsutvecklare.

Boka rådgivning

Vilka program passar dig bäst? Kontakta oss för rådgivning per telefon eller på din IHM-ort.