Hoppa till innehåll
hero1

Marknadsekonom DIHM: En examen nära näringslivet

Marknadsekonom DIHM är en ledande utbildning inom affärsutveckling och riktar in sig på det praktiska och verklighetsnära lärandet. Utbildningen är anpassad för yrkesverksamma deltagare och samtliga av IHM:s lärare har ledande positioner i näringslivet.


Påbörja din resa mot den högsta nivån av affärsutveckling


Omfattning
För att examinera dig som marknadsekonom DIHM (Diplomerad vid IHM) läser du fyra halvårslånga terminer. Studietiden på plats vid IHM:s lokaler rör sig runt 6 timmar i veckan och därtill tillkommer studier och övningar vid sidan om lektionstillfällena.

Fyra val vit3.jpg

Termin 1: Business Management
Under första terminen läser du IHM Business Management. Där får du en förståelse för metoder, modeller och strategier som skapar affärsmässigt värde, samt en helhetssyn över vad som gör en verksamhet framgångsrik.

Termin 2 och 3: välj två inriktningar
Under den andra och tredje terminen i din DIHM-examen väljer du själv inriktning på din utbildning för respektive termin. De fem utbildningsalternativen du kan välja mellan är:

Samtliga utbildningar kan också läsas separat, utan att sammanlänkas med studiegången för marknadsekonom DIHM.

Termin 4: Strategic Business Development
Under sista terminen läser du utbildningen Strategic Business Development. Där får du metodik och verktyg för effektiv affärsutveckling och skapar ett Business Case för en extern uppdragsgivare.

Efter fyra fullförda terminer examineras du som Marknadsekonom diplomerad vid IHM vilket är en internationellt gångbar titel på universitetsnivå i och med att utbildningen är kvalificerad på SEQF nivå 6. I dagsläget är IHM Business School den enda privata affärsskolan i Sverige som kan erbjuda utbildningar på den nivån.

Har du fler frågor om DIHM?

Våra utbildningsrådgivare har svaren

image

Alexander Pärleros, entreprenör och grundare av Framgångspodden

"IHM gav mig mycket kunskaper att använda direkt i mitt yrkesliv, och det var mycket som kompletterade det jag redan kunde. Jag gick från att vara säljare till att våga bli VD."

image

Emelie Johansson, Service Manager, MTR Express

"Jag la all min tid och energi på jobb och studier under två år. Och mina chefer förstod hur de skulle ta tillvara på min studietid – på jobbet fick jag göra allt det jag lärde mig på IHM."

image

George Modou, entreprenör

"Redan vid starten av Business Management så lämnade jag skolan i extas varje vecka för att presentera de nya verktygen för mina övriga kollegor. Det gav mig grundläggande förståelse för affärsmodellen och dess funktioner. Det gjorde att vi kunde göra om och göra rätt."

image

Åsa Sånemyr, VD Hope

"IHM har gett mig självförtroende, definitivt! När jag förstod helheten, så insåg jag också att jag gjort mycket rätt. Utöver massor av nya och bekräftade kunskaper så måste jag också nämna alla fantastiska människor jag träffade, både lärare och elever."

image

Termin 1: Business Management

Lär dig balansera de faktorer som gör verksamheten framgångsrik och affärsmässigt hållbar.

Business Finance

Lär dig behärska de ekonomiska faktorerna som skapar förutsättningarna för lönsamhet, finansiering och tillväxt.

image

Growth and Marketing Strategy

Lär dig behärska de omständigheter och samband som lägger grunden till en framgångsrik marknadsstrategi.

image

Sales & Marketing Management

Lär dig metoder och arbetssätt som hjälper marknads- och säljfunktionen att driva försäljning genom effektiv påverkan.