LIA - Lärande i arbete

Vill ditt företag ta emot LIA-studerande från IHM?
LIA-processen: så går det till

Sök LIA-studerande
Som företag har ni flera möjligheter att nå våra studerande inför LIA-perioderna – genom Näringslivsdagarna, LIA-annonsering och vår LIA-databas.
Näringslivsdagarna arrangeras regelbundet av IHM och ger er en möjlighet att presentera ert företag, träffa våra studerande och knyta kontakter.
LIA-annons - Ladda upp en LIA-annons som vi delar med studerande i vår LIA-portal. Det är en effektiv kanal och ger en tydlig bild av vilka kompetenser ni söker.

Förbered LIA-perioden
Handledare - Utse en ansvarig handledare som planerar, följer upp och stöttar den studerande under LIA-perioden.
Kvalitetssäkring – Säkerställ att LIA-perioden innehåller relevanta arbetsuppgifter genom att:
- Gå igenom utbildningens kursplantillsammans med den studerande.
- Upprätta en handlingsplan som tydliggör mål och arbetsuppgifter.

Upprätta ett LIA-avtal
För att LIA-perioden ska vara tydlig och trygg för både företag och studerande krävs ett LIA-avtal.
Avtalet undertecknas digitalt och innehåller kontaktuppgifter för företaget, den studerande och IHM.
Avtalet fungerar som en kvalitetssäkring och är ett krav för att den studerande ska omfattas av yrkeshögskolans försäkring under LIA-perioden.

Genomför LIA-perioden
Handledarintroduktion – IHM erbjuder en introduktion för LIA-handledaren, antingen på plats eller digitalt.
Löpande stöd – IHM:s utbildningsledare finns tillgängliga för frågor och vägledning under hela perioden.
Halvtidsavstämning – IHM genomför en gemensam uppföljning med de studerande för reflektion och erfarenhetsutbyte.
Kontinuerlig kontakt – IHM stämmer av med företaget och den studerande under LIA-perioden.
Aktuella LIA-perioder
Alla IHMs examensgrundande YH-utbildningar innehåller LIA, som omfattar ungefär en tredjedel av den totala studietiden. De flesta utbildningar har två LIA-perioder: 10–12 veckor under år 1, och 14–16 veckor under år 2.
Behöver du hjälp? Kontakta oss på yh@ihm.se eller 031-3352039.
Stockholm
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-02-09 | 2026-05-31 |
LIA 1 | 2026-03-09 | 2026-05-15 |
LIA 2 | 2027-02-08 | 2027-05-28 |
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2025-10-13 | 2026-04-19 |
LIA 2 | 2026-10-12 | 2026-12-20 |
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2026-04-06 | 2026-06-28 |
LIA 2 | 2027-02-22 | 2027-05-30 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-03-09 | 2026-06-14 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-02-02 | 2026-05-10 |
LIA 1 | 2026-04-06 | 2026-06-28 |
LIA 2 | 2027-02-01 | 2027-05-09 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-02-09 | 2026-05-15 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-02-16 | 2026-06-21 |
LIA 1 | 2026-04-06 | 2026-06-28 |
LIA 2 | 2027-02-01 | 2027-06-06 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2025-09-15 | 2025-12-14 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2025-05-12 | 2025-10-19 |
LIA 1 | 2025-10-13 | 2025-12-21 |
LIA 2 | 2026-08-24 | 2026-12-13 |
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2026-04-06 | 2026-06-28 |
LIA 2 | 2027-02-08 | 2027-05-16 |
GÖTEBORG
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-01-05 | 2026-04-26 |
LIA 1 | 2026-02-02 | 2026-04-12 |
LIA 2 | 2027-01-04 | 2027-04-25 |
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2025-09-01 | 2025-11-23 |
LIA 2 | 2026-03-02 | 2026-06-07 |
LIA 1 | 2026-08-31 | 2026-11-22 |
LIA 2 | 2027-03-01 | 2027-06-06 |
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2026-03-30 | 2026-06-21 |
LIA 2 | 2027-02-01 | 2027-05-09 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-01-05 | 2026-03-29 |
LIA 1 | 2026-03-30 | 2026-06-14 |
LIA 2 | 2027-01-04 | 2027-03-28 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2025-11-10 | 2026-03-15 |
LIA 1 | 2026-02-02 | 2025-04-12 |
LIA 2 | 2026-11-15 | 2027-03-28 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-02-02 | 2026-05-10 |
LIA 1 | 2026-11-16 | 2027-05-16 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-01-05 | 2026-04-12 |
LIA 1 | 2026-03-23 | 2026-06-14 |
LIA 2 | 2027-01-04 | 2027-04-11 |
Malmö
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2025-09-08 | 2025-11-16 |
LIA 2 | 2026-05-11 | 2026-10-04 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-01-05 | 2026-04-26 |
LIA 1 | 2026-02-02 | 2026-04-12 |
LIA 2 | 2027-01-04 | 2027-04-25 |
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2025-09-08 | 2025-11-21 |
LIA 2 | 2026-02-02 | 2026-05-10 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-01-05 | 2026-04-12 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-02-16 | 2026-05-24 |
LIA 1 | 2026-04-06 | 2026-06-28 |
LIA 2 | 2027-02-01 | 2027-05-09 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-01-05 | 2026-03-29 |
LIA 1 | 2026-03-30 | 2026-06-14 |
LIA 2 | 2027-01-04 | 2027-03-28 |
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2026-03-30 | 2026-06-21 |
LIA 2 | 2027-01-11 | 2027-04-18 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-01-05 | 2026-04-12 |
LIA 1 | 2026-03-09 | 2026-05-31 |
LIA 2 | 2027-01-18 | 2027-04-25 |
DISTANS/ANNAN ORT
Start | Avslut | |
LIA | 2026-02-02 | 2026-06-07 |
LIA | 2027-02-01 | 2027-06-06 |
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2026-04-06 | 2026-06-28 |
LIA 2 | 2027-02-01 | 2027-05-09 |
Start | Avslut | |
LIA | 2026-06-08 | 2026-11-08 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2025-10-06 | 2025-12-14 |
LIA 1 | 2026-04-06 | 2026-06-14 |
LIA 2 | 2026-10-05 | 2026-12-13 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-01-05 | 2026-04-12 |
LIA 1 | 2026-02-23 | 2026-05-17 |
LIA 2 | 2027-01-04 | 2027-04-11 |
Umeå och Luleå
Start | Avslut | |
LIA 1 | 2026-09-08 | 2025-11-16 |
LIA 2 | 2026-05-11 | 2026-10-04 |
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-02-02 | 2026-05-10 |
LIA 1 | 2026-04-06 | 2026-06-28 |
LIA 2 | 2027-02-01 | 2027-05-09 |
Kalmar och Vimmerby
Start | Avslut | |
LIA 2 | 2026-02-02 | 2026-05-10 |
LIA 1 | 2025-03-24 | 2025-06-15 |
Apsis anställde tre LIA-studerande samtidigt
Apsis är ett av många företag som använder sig av LIA-platser i sin kompetensförsörjning. På mindre än ett år har fyra studerande från IHM Business School fått fast anställning i samband med sina LIA-perioder.
En WIN-WIN-WIN-LIA för Tobias Looft
Ett spontant livsval fick Tobias Looft att lämna Stockholm för att studera Digital Marketing Specialist i Umeå – där han nu under sin LIA-period startat igång en bra kommunikationsbyrå med ”Det är bara att köra” som feedback från utbildningsledarna.
Hållbar praktik på Nudie
John Landin är precis färdig som Digital Marketing Specialist efter avslutande LIA-period för Nudie Jeans. Här berättar han varför han bytte universitetsplanerna mot Yrkeshögskola och vad som skiljer traditionella studier mot praktiska studier.