En stor skillnad från universitetet

Om bara några veckor står John Landin färdig som Digital Marketing Specialist efter avslutande LIA-period och examensarbete på klädbolaget Nudie Jeans. Här berättar han varför han bytte universitetsplanerna mot Yrkeshögskola och vad som skiljer traditionella studier mot praktiska studier.

– Jag är 28 år gammal och är uppvuxen i Majorna i Göteborg, jag började plugga för några år sedan och läste då Media- och kommunikation på Göteborgs universitet. Jag insåg snabbt att den utbildningen var ganska utdaterad när det kom till marknadsföring och jag hoppade då av. Till slut hittade jag IHM och Yrkeshögskoleutbildningen Digital Marketing Specialist, vilket jag inte funderat på innan eftersom jag varit fast bestämd att plugga på universitetet, att det var det man skulle göra.

Vad fick dig att ändra synsätt?

– Jag har alltid tänkt att jag vill plugga, men så kom man inte in på det man ville på universitet. Man gjorde högskoleprovet ex antal gånger och kom fortfarande inte in, sedan insåg att jag det ändå inte kändes som mitt sätt att plugga på. När jag påbörjade YH-utbildningen kändes det däremot helt rätt.

Varför tror du att Yrkeshögskolan passade dig bättre?

– Jag trivs bättre med att jobba praktiskt och det är nog är det som lockar många med Yrkeshögskolan. Det är inte fyra böcker per kurs utan jag tror vi haft totalt två böcker under hela vår utbildning. När man kom till IHM och såg de här runda borden och sättet man interagerade på med sina klasskamrater så insåg man direkt att det är stor skillnad från universitetet.

Kan du exemplifiera skillnaden?

– Många av de som pluggat på universitetet sitter i samma roller som man förbereds för på min YH-utbildning. De har läst teori om klassisk marknadsföring i tre års tid eller mer, sedan ska de ut i arbetslivet och lära sig hur Google ads, Google analytics, Facebook och andra sociala medier fungerar. Det praktiska arbetet har vi redan förberetts på under dessa två år.


Digital Marketing Specialist är en av IHM:s mest populära YH-utbildningar

Få aktuell kunskap och rätt verktyg för att starta din karriär inom digitala medier.


Hur upplevde du utbildningen Digital Marketing Specialist?

– Mycket bra, det finns alltid utrymme för förbättringar som med allt annat, men det absolut bästa är att vi får lärare direkt från arbetslivet med riktig yrkeslivserfarenhet och många gånger tar de med riktig data som vi kan sitta och pilla med. Det känns som man kommer in i ett nytt arbetslag varje gång man påbörjar en ny kurs och får jobba med något nytt. Vi har en väldigt driven klass också, vilket gjort att vi pushar varandra extra mycket eftersom alla vill framåt.

Känner du dig som en specialist inom Digital marknadsföring nu när utbildningen går mot sitt slut?

– Ja jag gör nog det. Jag tror fortfarande att det är många som kommer från en mer traditionell marknadsförings- och reklamvärld och tvingats in i det här digitala. Våra lärare har varit så otroligt bra att många gånger när vi haft gästföreläsare så har vi i ärlighetens namn vetat bättre än gästföreläsaren.

Hur viktiga är LIA-perioderna i utbildningen?

– Det är mycket viktigt, det är är då man ska utvecklas och lära sig vad man vill göra. För ingenting är hugget i sten förrän man testat på det, och LIA-perioderna är de testen. Min första LIA handlade mer om att pröva olika roller och vid denna LIAn så har jag vetat mer specifikt vad jag vill utvecklas inom.

Du genomför nu din LIA-period på klädföretaget Nudie, varför sökte du dig till dem?

– För mig var det viktigt att jobba med ett företag som försöker jobba med en förbättring. Klädbranschen är, i alla fall om man syftar på Fast Fashion, en smutsig bransch, efter oljan så är den bransch som släpper ut flest föroreningar. Nudie har sedan start jobbat med hållbarhet, de använder exempelvis bara organisk bomull, de visar transparens i sin produktion och är involverade i sociala rättvisefrågor.

Nudie.jpg

John tillsammans med, handledaren och E-commerce Manager på Nudie, Erik Pettersson.

Hur har LIA-perioden varit?

– Mycket utvecklande. När jag kom till LIA-perioden så visste jag inte exakt vad jag skulle göra, men blev snart medveten om att Nudie sökte en roll som skulle jobba med att driva in mer trafik och utveckla sin digitala marknadsföring genom att hitta nya sätt att driva trafik. Jag har har verkligen fått komma in i laget och jag skulle säga att det är viktigt att våga ta för sig på sin LIA-plats. Man måste se sig själv som en anställd istället för att någon som sitter och väntar på uppgifter, man måste se sig själv som en tillgång för företaget och använda tiden väl.

Vad gjorde du konkret för Nudie?

– Jag har haft en rätt stor roll i att driva deras email-marknadsföring till exempel, den administrativa delen. Något jag tog på mig var att följa upp nyhetsbreven utanför den plattformen där nyhetsbreven skapades, jag skapade nya taggar för att se hur de presterade bättre på hemsidan och rapporter/dashboards för att hjälpa organisationen att utvärdera performance.

Och vad händer nu efter examen?

– Nu framöver är det bara att ut och söka jobb och försöka komma ut på arbetsmarknaden, vilket jag verkligen ser fram emot det, men två år har gått fort.

UTBILDNINGAR PÅ DISTANS ELLER I KLASSRUM? KORTA ELLER LÅNGA?

Missa inte framtidsmöjligheterna när IHM Yrkeshögskola expanderar