Vad har ditt företag att vinna på en LIA-plats?
Vad vinner du på företagssidan med att erbjuda LIA för IHM-studerande? I den här artikeln får du en tydlig ingång till vilka fördelar en LIA-satsning kan innebära för ditt företags framtid.
– Jag pluggade PR på Berghs 2020 och fick en bred kunskapsbas med mig därifrån. Därefter jobbade jag på kommunikationsbyrå men kände att jag saknade den digitala delen; att arbeta i de digitala verktygen. Jag gillar att ha mycket koll på mycket! IHM och utbildningen dök upp som reklam på Instagram och jag kände att den skulle komplettera mina kunskaper bra. Så jag sökte och kom in. Det var en blandning av lite livskris, lite magkänsla och intresse av att bli bättre digitalt.
– Jag sökte in till sen anmälan, och då var Umeå enda alternativet som fanns kvar. Så jag kom in och på mindre än en vecka hade jag flyttat ifrån min lägenhet på Lidingö och upp till Umeå. Ca 20% av klassen kommer utanför Umeå – bland annat Mora, Skåne och Stockholm.
– Jättemysigt! Det var ganska skönt att komma ifrån Stockholm och komma till en mindre stad. Det är en stad i utveckling och beroende på vilket typ av studentliv man vill ha, så erbjuder Umeå i princip allting.
Vad vinner du på företagssidan med att erbjuda LIA för IHM-studerande? I den här artikeln får du en tydlig ingång till vilka fördelar en LIA-satsning kan innebära för ditt företags framtid.
Ali och André studerar E-Commerce Logistiker på IHM i Stockholm. Båda har genomfört sina LIA-perioder på Shiplink, där de har fått driva egna projekt inom e-handel.
Apsis är ett av många företag som använder sig av LIA-platser i sin kompetensförsörjning. På mindre än ett år har fyra studerande från IHM Business School fått fast anställning i samband med sina LIA-perioder.
Vad finns det att vinna på att ta emot LIA-studerande? Redovisningskonsulten Karin Lingsell vid Aspia har lång erfarenhet av att ta emot studerande från IHM och ser det som ett vinnande koncept.
– Tanken om att driva eget har funnits tidigare och när det var dags att söka praktikplats så dök tanken upp igen – tänk om jag kan driva egen byrå i stället för att praktisera hos en annan? Jag började undersöka med IHM om det skulle gå och höll en kort presentation för utbildningsledarna om upplägg, hur jag tänkte få in kunder med mera. ”Det är bara att köra!” fick jag som svar.
– Affärsidéen blev att hjälpa små företag, som kanske inte har en avsatt marknadsbudget, med deras marknadsföring. Och att de i stället skänker ungefär 20% av ett vanligt arvode till Friends. En win-win-win; jag får bra PR för mitt personliga varumärke och utvecklas i de områdena jag vill, företagen får arbetskraft till ett schysst pris, och pengarna går till något bra.
Vill du jobba med digital marknadsföring online? Som digital marknadsförare kan din roll verkligen variera - från analytiskt till kreativt. Utbildningen ger dig grunden för att du ska kunna välja din väg i det digitala landskapet.
– Jag satt bara och tänkte att ”jag vill bara att det ska bli bra!”. Bra är ett folkligt uttryck, lätt att komma ihåg, kul och fint visuellt. Välkommen till en bra kommunikationsbyrå - allting bara satt, liksom!
– Jag hjälper de kunder som jag tror på, eller som jag delar vision med. Bland annat har jag jobbat med Way posters som säljer posters och annan konst med motiv skapade av konstnärer, och ett företag som ska lansera en ny app för att hjälpa föräldrar hålla bättre koll på sina barns användning av skärmtid och samtidigt främja utbildning. Jag har också jobbat med allt från bebisprodukter till lakrits och fotbollslag. Jag har fått stora uppdrag med hela ansvaret för marknadsföringen; från start och lansering och fortlöpande därefter.
– Bra! Efter Resumés artikel har folk hört av sig och responsen varit jättebra. Även Friends är jättepositiva till initiativet.
– Efter den otroliga responsen fick jag snabbt ta beslutet att ta studentbyrån till ett riktigt företag och intentionen är att byrån ska utvecklas och expandera med full fart. Redan nu har jag signat tre kunder för fortsatt samarbete. Kanske blir nästa års LIA-period en kampanjperiod med ett likadant upplägg igen. Vi får se!
Det finns många sätt att engagera ditt företag i Yrkeshögskolans nätverk av uppdaterad kompetens