Google Analytics

3 för 2
Nu erbjuder vi företag tre platser till priset av tvÄ - rabatten dras i kassan
FrÄn datainsamling till analys till resultat
Strategiska beslut utifrÄn dataanalys ökar försÀljningen. Kursen Google Analytics ger dig kunskap om hur du sÀtter upp digitala mÄl utifrÄn affÀrsmÄlen och fÀrdigheter inom mÀtning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försÀljning.
Resultat efter utbildningen
- FÀrdigheter inom mÀtning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försÀljning
- Kursen ger dig det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala nÀrvaro
- Du lÀr dig hur du tar fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
- Praktisk kunskap i att sÀtta upp mÀtbara digitala mÄl utifrÄn övergripande affÀrsplan
- FörmÄga att lÀsa av och korrekt analysera data
- Terminologi för att förstÄ och anvÀnda Google Analytics
För vem passar utbildningen?
Kursen Àr för dig som jobbar inom marknadsföring, försÀljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du Àr egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.
För företag
Att anmÀla flera personer frÄn samma företag ger mÄnga fördelar. Ni fÄr möjlighet att lÀra er samma sak samtidigt, vilket skapar en gemensam grund att stÄ pÄ. Genom att diskutera och reflektera tillsammans kan ni direkt omsÀtta kunskaperna i praktiken och hitta förbÀttringsomrÄden i er verksamhet redan under utbildningen.
Kursmoment
Vi kommer att bryta ner spelplanen för digital analys och dess komponenter. Vi gÄr igenom de centrala delarna av mÄl och mÀtning, hur man bryter ned övergripande affÀrsmÄl till digitala mÄl, förutsÀttningarna för webbanalys, samt tittar nÀrmare pÄ Google Analytics 4.
- Digitala mÄl och affÀrsmÄl
- Introduktion till webbanalys och mÀtningens grunder
- KPI:er - Digitala mÄl & AffÀrsmÄl
- Gamla Google Analytics vs nya Google Analytics
- GenomgÄng av Google Analytics 4, GA4
- Kontouppbyggnad och struktur
- Navigering, Acquisition
- Navigering, Engagement
Inom Àmnet Analys och mÀtning kommer vi fokusera pÄ Google Analytics 4 och zooma in pÄ plattformens navigering och funktioner. Vi tar upp de olika komponenterna i plattformen och visar hur du kan ta dig runt och hitta det du behöver. Vi diskuterar ocksÄ mer avancerade funktioner och möjligheter som att skapa anpassade rapporter och sÀtta upp mÀtbara mÄl.
- Navigering, Monetization
- Navigering, Demographics och temp
- Metrics och Dimensions
- Rapportering och Dashboards
- SĂ„ fungerar Google Looker Studio
Avgift
24 900 kr exkl. moms
31 125 kr inkl. moms
Omfattning
3 heldagar
Schema

Elisabet Ek
Kontakta gÀrna mig för rÄdgivning, anmÀlan eller om ditt företag vill ha en skrÀddarsydd version av utbildningen.
Telefon: 070-421 21 92
E-post: elisabet.ek@ihm.se
HUVUDLĂRARE: FREDRIK EKDAHL
Google-expert och dataanalytiker
Efter att ha studerat en 2-Ă„rig yrkesutbildning med inriktning pĂ„ E-handel, har jag sedan sommaren 2016 arbetat som konsult och förelĂ€sare pĂ„ Topvisible. Mina fokusomrĂ„den har sedan karriĂ€rsstarten varit SEO, SEM samt digital analys. Jag har en förkĂ€rlek för Google och har under Ă„ren samlat pĂ„ mig mycket kunskap och erfarenhet om Googleâs olika plattformar, Google Analytics, Google Ads, Google Looker Studio - för att nĂ€mna nĂ„gra. Under Ă„rens lopp har jag fĂ„tt inblick i och erfarenheter frĂ„n mĂ„nga olika typer av branscher och bolag. Erfarenheter som jag gladeligen delar med mig utav under mina utbildningar pĂ„ IHM.

Sagt om

Ulrik Andersson
Global Brand Manager pÄ Onspot
"Jag var mycket nöjd med kursen. Den gav mig den förstÄelse som jag behövde av Google Analytics och Àven kring de system som finns. FörmÄgan att ta fram relevanta siffror och mÀtetal Àr viktig för att kunna styra inriktningen pÄ sin verksamhet. Kursen var bra upplagd med flera tillfÀllen dÀr man fick tid att reflektera och testa med sina egna uppgifter mellan lektionsdagarna. Som alltid Àr det bra lÀrare och kurskollegorna frÄn olika branscher gör att man skapar nya kontakter."

Johanna Gavefalk
Senior Advisor & Consultant pÄ Gavefalk & Partners AB
âUtvecklingen inom digital marknadsföring gĂ„r snabbt och det stĂ€lls kontinuerligt nya krav pĂ„ analys, mĂ€tning och uppföljning. Oavsett om man Ă€r en strategiskt ansvarig marknadschef eller arbetar med digital analys operativt Ă€r det viktigt att hela tiden se till att kompetensutveckla sig. Genom utbildningen pĂ„ IHM har jag fĂ„tt fördjupade kunskaper, tid och möjlighet att hands-on arbeta med de senaste verktygen â ovĂ€rderligt nĂ€r beslut ska tas kring större digitala investeringar eller vid framtagning av t ex styrelserapporter.â

Pia Karjalainen Thunström
Kommunikationsstrateg digitala kanaler pÄ Eskilstuna kommun
"Jag tycker att det har varit vÀrdefullt att gÄ dessa utbildningar oavsett om du jobbar inom ideella organisationer med medlemskap och ökat medlemsvÀrde, eller i affÀrsdrivande bolag. Att förstÄ det digitala eko-systemet Àr ett mÄste Är 2019! Genom att utbilda mig har jag vÀssat min digitala kompetens och kan bidra pÄ ett helt nytt sÀtt nu nÀr jag förstÄr den digitala miljön och hur allt faktiskt hör ihop. Nu kan jag kravstÀlla vid upphandlingar och Àven veta vad som Àr möjligt att genomföra inom digital marknadsföring. Jag Àr vÀldigt nöjd med kompetensen hos mina lÀrare, de har hÄllit hög nivÄ och har varit engagerade. Rekommenderar varmt alla som vill fÄ koll pÄ digital marknadsföring att gÄ pÄ IHM."

Gustav Boberg
Manager Digital Infrastructure and Launches pÄ Volvo Construction Equipment
âJag har tidigare gĂ„tt kursen IHM Digital Marketing och sĂ„g den hĂ€r kusen som en fördjupning inom mĂ€tning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försĂ€ljning. Utbildningen Goals & Analytics var vĂ€ldigt bra, rĂ€tt nivĂ„, bra innehĂ„ll samt med en insatt och kunnig lĂ€rare. Att kunna analysera och optimera i det digitala landskapet Ă€r oerhört viktigtâ
Relaterade utbildningar
Analys av digitala beteenden för datadrivna beslut
Omvandla data till vÀrdefulla insikter
YH-utbildning inkl LIA/praktik
NÄ dina mÄl
HÄll budget
Leverera affÀrsnytta
Effektivisering och strategisk utveckling
MÄlgruppsfokuserad och konverterande marknadsföring
Applicerbar kunskap inom digitala mognadsresor