Denna webbplats anvÀnder cookies
IHM anvĂ€nder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehĂ„ll och en bĂ€ttre upplevelse pĂ„ vĂ„r webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka pĂ„ knappen "TillĂ„t alla" bekrĂ€ftar du att du samtycker till vĂ„r anvĂ€ndning av cookies och spĂ„rningsteknik. Du kan ocksĂ„ vĂ€lja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att vĂ€lja ”Visa detaljer” och dĂ€rifrĂ„n anpassa ditt val.
NödvÀndig

NödvÀndiga cookies lÄter dig anvÀnda webbplatsen genom att aktivera grundlÀggande funktioner som exempelvis sidnavigering och Ätkomst till sÀkra omrÄden pÄ webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjÀlper en webbplatsÀgare att förstÄ hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

InstÀllningar
Cookies för instÀllningar lÄter en webbplats komma ihÄg information som Àndrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget sprÄk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik anvÀnds för att spÄra besökare pÄ olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, sÄsom hashad email, i din webblÀsares local storage. Syftet Àr att identifiera anvÀndares sessioner och skapa en bÀttre, mer relevant anvÀndarupplevelse samt förbÀttra spÄrningen av annonser och konverteringar.

Cookies Àr smÄ textfiler som kan anvÀndas av webbplatser för att göra en anvÀndares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats anvÀnder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas pÄ vÄra sidor placeras ut av tredjepartstjÀnster.

Svensk lag sÀger att vi fÄr lagra cookies pÄ din enhet om de Àr nödvÀndiga för att du ska kunna anvÀnda den hÀr webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krÀvs ditt medgivande.

Du kan Àndra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen pÄ vÄr webbplats.

LÀs mer i vÄr privacy policy om vilka vi Àr, hur du kontaktar oss och pÄ vilket sÀtt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör anvĂ€nds för att anpassa upplevelsen och mĂ€ta reklamens effektivitet. LĂ€s mer om den hĂ€r leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för nÀr du kontaktade oss gÀllande ditt samtycke.

Denna webbplats anvÀnder cookies
IHM anvĂ€nder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehĂ„ll och en bĂ€ttre upplevelse pĂ„ vĂ„r webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka pĂ„ knappen "TillĂ„t alla" bekrĂ€ftar du att du samtycker till vĂ„r anvĂ€ndning av cookies och spĂ„rningsteknik. Du kan ocksĂ„ vĂ€lja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att vĂ€lja ”Visa detaljer” och dĂ€rifrĂ„n anpassa ditt val.
NödvÀndig

NödvÀndiga cookies lÄter dig anvÀnda webbplatsen genom att aktivera grundlÀggande funktioner som exempelvis sidnavigering och Ätkomst till sÀkra omrÄden pÄ webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjÀlper en webbplatsÀgare att förstÄ hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

InstÀllningar
Cookies för instÀllningar lÄter en webbplats komma ihÄg information som Àndrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget sprÄk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik anvÀnds för att spÄra besökare pÄ olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, sÄsom hashad email, i din webblÀsares local storage. Syftet Àr att identifiera anvÀndares sessioner och skapa en bÀttre, mer relevant anvÀndarupplevelse samt förbÀttra spÄrningen av annonser och konverteringar.

Cookies Àr smÄ textfiler som kan anvÀndas av webbplatser för att göra en anvÀndares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats anvÀnder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas pÄ vÄra sidor placeras ut av tredjepartstjÀnster.

Svensk lag sÀger att vi fÄr lagra cookies pÄ din enhet om de Àr nödvÀndiga för att du ska kunna anvÀnda den hÀr webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krÀvs ditt medgivande.

Du kan Àndra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen pÄ vÄr webbplats.

LÀs mer i vÄr privacy policy om vilka vi Àr, hur du kontaktar oss och pÄ vilket sÀtt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör anvĂ€nds för att anpassa upplevelsen och mĂ€ta reklamens effektivitet. LĂ€s mer om den hĂ€r leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för nÀr du kontaktade oss gÀllande ditt samtycke.

Google Analytics

FörstÄ dina anvÀndares beteende pÄ din webbplats
3 dagar
HÀmta data frÄn rÀtt kÀllor
Analysera data med rÀtt verktyg
Ta action pÄ data och fÄ resultat
Den hÀr utbildningen sÀkrar din förstÄelse för kopplingen mellan datainsamling, analys och reell affÀrsnytta - och uppgraderar din kompetens inom datadriven marknadsföring till expertis.

3 för 2

Nu erbjuder vi företag tre platser till priset av tvÄ - rabatten dras i kassan

FrÄn datainsamling till analys till resultat

Strategiska beslut utifrÄn dataanalys ökar försÀljningen. Kursen Google Analytics ger dig kunskap om hur du sÀtter upp digitala mÄl utifrÄn affÀrsmÄlen och fÀrdigheter inom mÀtning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försÀljning.

Resultat efter utbildningen

  • FĂ€rdigheter inom mĂ€tning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försĂ€ljning
  • Kursen ger dig det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala nĂ€rvaro
  • Du lĂ€r dig hur du tar fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
  • Praktisk kunskap i att sĂ€tta upp mĂ€tbara digitala mĂ„l utifrĂ„n övergripande affĂ€rsplan
  • FörmĂ„ga att lĂ€sa av och korrekt analysera data
  • Terminologi för att förstĂ„ och anvĂ€nda Google Analytics

För vem passar utbildningen?

Kursen Àr för dig som jobbar inom marknadsföring, försÀljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du Àr egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.

För företag

Att anmÀla flera personer frÄn samma företag ger mÄnga fördelar. Ni fÄr möjlighet att lÀra er samma sak samtidigt, vilket skapar en gemensam grund att stÄ pÄ. Genom att diskutera och reflektera tillsammans kan ni direkt omsÀtta kunskaperna i praktiken och hitta förbÀttringsomrÄden i er verksamhet redan under utbildningen.

Kursmoment

Vi kommer att bryta ner spelplanen för digital analys och dess komponenter. Vi gÄr igenom de centrala delarna av mÄl och mÀtning, hur man bryter ned övergripande affÀrsmÄl till digitala mÄl, förutsÀttningarna för webbanalys, samt tittar nÀrmare pÄ Google Analytics 4.

  • Digitala mĂ„l och affĂ€rsmĂ„l
  • Introduktion till webbanalys och mĂ€tningens grunder
  • KPI:er - Digitala mĂ„l & AffĂ€rsmĂ„l
  • Gamla Google Analytics vs nya Google Analytics
  • GenomgĂ„ng av Google Analytics 4, GA4
    • Kontouppbyggnad och struktur
    • Navigering, Acquisition
    • Navigering, Engagement

Inom Àmnet Analys och mÀtning kommer vi fokusera pÄ Google Analytics 4 och zooma in pÄ plattformens navigering och funktioner. Vi tar upp de olika komponenterna i plattformen och visar hur du kan ta dig runt och hitta det du behöver. Vi diskuterar ocksÄ mer avancerade funktioner och möjligheter som att skapa anpassade rapporter och sÀtta upp mÀtbara mÄl.

  • Navigering, Monetization
  • Navigering, Demographics och temp
  • Metrics och Dimensions
  • Rapportering och Dashboards
  • SĂ„ fungerar Google Looker Studio

Avgift

24 900 kr exkl. moms
31 125 kr inkl. moms

Omfattning

3 heldagar

Schema

Elisabet Ek

Kontakta gÀrna mig för rÄdgivning, anmÀlan eller om ditt företag vill ha en skrÀddarsydd version av utbildningen.

Telefon: 070-421 21 92
E-post: elisabet.ek@ihm.se

HUVUDLÄRARE: FREDRIK EKDAHL

Google-expert och dataanalytiker

Efter att ha studerat en 2-Ă„rig yrkesutbildning med inriktning pĂ„ E-handel, har jag sedan sommaren 2016 arbetat som konsult och förelĂ€sare pĂ„ Topvisible. Mina fokusomrĂ„den har sedan karriĂ€rsstarten varit SEO, SEM samt digital analys. Jag har en förkĂ€rlek för Google och har under Ă„ren samlat pĂ„ mig mycket kunskap och erfarenhet om Google’s olika plattformar, Google Analytics, Google Ads, Google Looker Studio - för att nĂ€mna nĂ„gra. Under Ă„rens lopp har jag fĂ„tt inblick i och erfarenheter frĂ„n mĂ„nga olika typer av branscher och bolag. Erfarenheter som jag gladeligen delar med mig utav under mina utbildningar pĂ„ IHM.

Se Fredriks LinkedIn-profil

Sagt om

Ulrik Andersson

Global Brand Manager pÄ Onspot

"Jag var mycket nöjd med kursen. Den gav mig den förstÄelse som jag behövde av Google Analytics och Àven kring de system som finns. FörmÄgan att ta fram relevanta siffror och mÀtetal Àr viktig för att kunna styra inriktningen pÄ sin verksamhet. Kursen var bra upplagd med flera tillfÀllen dÀr man fick tid att reflektera och testa med sina egna uppgifter mellan lektionsdagarna. Som alltid Àr det bra lÀrare och kurskollegorna frÄn olika branscher gör att man skapar nya kontakter."

Johanna Gavefalk

Senior Advisor & Consultant pÄ Gavefalk & Partners AB

”Utvecklingen inom digital marknadsföring gĂ„r snabbt och det stĂ€lls kontinuerligt nya krav pĂ„ analys, mĂ€tning och uppföljning. Oavsett om man Ă€r en strategiskt ansvarig marknadschef eller arbetar med digital analys operativt Ă€r det viktigt att hela tiden se till att kompetensutveckla sig. Genom utbildningen pĂ„ IHM har jag fĂ„tt fördjupade kunskaper, tid och möjlighet att hands-on arbeta med de senaste verktygen – ovĂ€rderligt nĂ€r beslut ska tas kring större digitala investeringar eller vid framtagning av t ex styrelserapporter.”

Pia Karjalainen Thunström

Kommunikationsstrateg digitala kanaler pÄ Eskilstuna kommun

"Jag tycker att det har varit vÀrdefullt att gÄ dessa utbildningar oavsett om du jobbar inom ideella organisationer med medlemskap och ökat medlemsvÀrde, eller i affÀrsdrivande bolag. Att förstÄ det digitala eko-systemet Àr ett mÄste Är 2019! Genom att utbilda mig har jag vÀssat min digitala kompetens och kan bidra pÄ ett helt nytt sÀtt nu nÀr jag förstÄr den digitala miljön och hur allt faktiskt hör ihop. Nu kan jag kravstÀlla vid upphandlingar och Àven veta vad som Àr möjligt att genomföra inom digital marknadsföring. Jag Àr vÀldigt nöjd med kompetensen hos mina lÀrare, de har hÄllit hög nivÄ och har varit engagerade. Rekommenderar varmt alla som vill fÄ koll pÄ digital marknadsföring att gÄ pÄ IHM."

Gustav Boberg

Manager Digital Infrastructure and Launches pÄ Volvo Construction Equipment

”Jag har tidigare gĂ„tt kursen IHM Digital Marketing och sĂ„g den hĂ€r kusen som en fördjupning inom mĂ€tning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försĂ€ljning. Utbildningen Goals & Analytics var vĂ€ldigt bra, rĂ€tt nivĂ„, bra innehĂ„ll samt med en insatt och kunnig lĂ€rare. Att kunna analysera och optimera i det digitala landskapet Ă€r oerhört viktigt”

Relaterade utbildningar

YH-program83 veckorHeltid

Analys av digitala beteenden för datadrivna beslut

Omvandla data till vÀrdefulla insikter

YH-utbildning inkl LIA/praktik

Program16 tillfÀllenDeltid / Parallellt med jobb

NÄ dina mÄl

HÄll budget

Leverera affÀrsnytta

AnmÀl nu
Kurs4-6 dagarDeltid / Parallellt med jobb

Effektivisering och strategisk utveckling

MÄlgruppsfokuserad och konverterande marknadsföring

Applicerbar kunskap inom digitala mognadsresor

AnmÀl nu

JUST NU FINNS DET INGA PLANERADE STARTER