Hoppa till innehåll
hero1

Utbildning på distans: möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Vi tog upp frågan med distansutbildningsexperten Johan Victor.

Sedan Johan Victor började utbilda på distans för några år sedan har han helhjärtat omfamnat konceptet och lär i nuläget ut både agila projektledare och agila förändringsledare på distans via IHM Business School (agil metodik är även det något som ligger varmt om Johans hjärta). Enligt honom är distans en utbildningsform som knappast kommer avstanna när coronapandemin ebbar ut – utan snarare bana väg för framtidens lärande.

Vilka fördelar ser du med distans?

– En stor fördel är hur effektivt distansutbildning kan individanpassas. Med distans kan studiedeltagaren sätta tempot och ta till sig teoretiskt studiematerialet i sin egen takt innan lektion, och sedan koncentrera de gemensamma lektionstillfällena på praktisk applicering av kunskaperna. Detta öppnar upp helt nya möjligheter för ett effektivt lärande som tar hänsyn till varje studiedeltagares unika situation.


Med IHM på distans har affärsutveckling aldrig varit närmare


När tar de studerande till sig studiematerialet?

– Det kan man göra när man själv vill. Man kan se det förinspelade föreläsningsmaterialet i badet, i sängen, på bussen, i den stund när man känner sig som mest mottaglig. Man kan dessutom pausa och reflektera över materialet när man känner för det, vilket är ganska svårt att göra under en fysisk kurs

Hur länge är materialet tillgängligt?

– Man kan se om materialet tusen gånger om man vill. Vi har möjligheter att ge tillgång till det teoretiska materialet under lång tid och i vissa kurser har man tillgång till det under hela utbildningen. I vilken fysisk kurs har man möjlighet att så enkelt återkomma till lärarens redovisningar gång på gång?

Vilka fler möjligheter skulle du säga finns inbakat i distans?

– En annan del är att distansutbildningar förenklar möjligheten för grupper att mötas digitalt mellan utbildningstillfällen. Då öppnas också förutsättningarna för att jobba nära tillsammans med uppgifter och case över tid vilket gör att studiedeltagare får en god chans att börja lära känna varandra och skapa gruppdynamik. I dessa sammanhang vrids och vänds sedan kunskap för att korrekt appliceras i praktiken.

Hur väl förbereder distansutbildning för arbete på distans?

– Mycket väl, man får med en sig en vana och av hur det är att arbeta på distans. Man lär sig hur man kan jobba med distansfacilitering, hur man kan jobba med grupparbeten. Den nya världen kommer troligtvis handla mycket om att vi ska klara av att jobba på distans och här får man en automatisk workshop i ämnet.

Vilka nackdelar kan man urskilja i distansformatet?

– En nackdel som jag upplever är att jag som utbildningsledare har svårt att se alla, hela tiden, i ett fysiskt klassrum kan jag titta ut över gruppen och få en bild och se om det är någon som sover, eller hur energin i klassrummet är. Det är väldigt svårt att göra med en klass på distans. Men vi kan jobba med det. I mina klasser är det kamera på punkt, kameran ska vara på. Jag menar vi går inte på möten i den fysiska världen med påsar över huvudet så varför skulle vi ta oss den friheten på distans.

Vilka andra utmaningar finns inom distansutbildning?

– En annan utmaning man skulle kunna prata om rör involvering, hur får vi de studerande att känna sig involverade i utbildningen när den sköts på distans. Men återigen kan man jobba runt det problemet eftersom det finns enormt många olika roliga verktyg som skapar förutsättningar för involvering i distansformatet. Något så enkelt som programmet Mentimeter där vi bara ställer frågor till de studerande med regelbundet basis. Det finns även program där vi tillsammans kan workshopa på distans och det skapar en inkludering som kanske till och med överträffar den fysiska situationen.

Kontaktuppgifter till Johan Victor

Roll: Ledarskapskonsult

Lärare på YH-utbildningen Agil förändringsledning

;