Så fick hon sin chefsroll

Hon missade tåget i gymnasiet och hade alldeles för roligt för att hinna plugga. Men när insikten väl kom, om hur viktigt det är med utbildning för att komma vidare, satsade hon helhjärtat på en examen Marknadsekonom DIHM parallellt med jobbet. Nu är hon 29 år och fick sin första chefsroll för 5 år sedan.

Jag ringer upp Emelie Johansson, Service Manager på MTR Express för att höra hennes berättelse om resan dit, hur hon är som chef och vad det kommer sig att just hon har lyckats så bra.

- Hej Emelie Johansson! Du är 29 år och för två år sedan blev du headhuntad till jobbet som Service Manager på MTR Express. Varför tackade du ja?

- Hej Monica! Jag har jobbat med tåg i hela mitt liv ;-), på flera olika tågbolag, och blev kontaktad när MTR Express skulle starta upp ett helt nytt tågbolag 2014. Jag kom in som nr 4 – VD, en kommersiell chef och en HR-chef fanns på plats. Jag tvekade inte en sekund! Jag älskar nystarter och jag älskar att jobba med utveckling, och nu skulle jag få vara med och bygga upp den första riktiga konkurrenten till SJ efter monopolets avskaffande. MTR har en stor, stark global koncern i ryggen, vi kör tunnelbanan i Hong Kong och inte minst i Stockholm för nämna några exempel.

- En viss skillnad från SJ, alltså?

- Ja, jag har inte tidigare jobbat kommersiell trafik utan med upphandlad trafik, och det är stor skillnad. I en kommersiell verksamhet är det kvaliteten i det dagliga mötet med kunden som avgör om man får in pengar. I offentlig verksamhet är man mer fokuserad på att jaga kostnader när man väl vunnit ett anbud. Och det är mycket roligare att vara intäktsjägare än kostnadsjägare.

Vad skapar lönsamhet i ett företag? IHM Business Management ger dig svaren

- Din titel är Service Manager, vad innebär jobbet?

- Jag ansvarar för en stor del av kundupplevelsen – det som rör kundens möte med människorna på MTR Express under resan ex. all servicepersonal, catering etc. För oss är det oerhört viktigt, eftersom bolaget i övrigt är helt digitalt.

- Hur digitala är ni och vad har det betytt?

- Vi har ex- ingen kundtjänst per telefon eller över disk, vi finns på FB, Instagram och på mtr.se , där man når kundtjänst via mailformulär. All vår försäljning sker via hemsida och vår app Det har varit viktigt att växa på rätt sätt och prioritera rätt resurser– vi har gått från 4 till 90 anställda på bara 2 år.

- Du är bara 29 år och har 40 personer under dig. Varför valde de dig?

- Jag har bred erfarenhet, som jag sa har jag jobbat på järnvägen hela mitt liv, och jag har tidigare varit med och startat upp flera verksamheter. Jag tror också att de valde mig för mitt ledarskap. Jag har haft framgång med de grupper jag haft tidigare. Jag är driven som person och har bra självförtroende och självkänsla – det var en av de viktigaste sakerna jag fick med mig från min IHM-utbildning. Jag hade inte klarat jobbet, om jag inte gått min utbildning.

Läs mer om examen Marknadsekonom DIHM

- Hur är du som chef?

- Sist jag frågade två av mina medarbetare, sa de att jag är bra på att få dem att känna sig väl till mods - jag försöker möta dem med förståelse och de vågar säga vad de tycker. Jag skapar utrymme och coachar till eftertanke och hjälper dem att hitta sina styrkor och hur de ska använda dessa för att växa. Det är så jag själv uppfattar mig också.

Sen har jag inte så bra tålamod och är lite utav ett kontrollfreak, men det lider nog jag mer av än de gör. Det är också vad som skapar drivkraft. Det är mitt femte år som chef, på SJ Götalandståg var jag produktionsledare med ansvar för tågvärdar. MTR Express erbjöd rena drömscenariot: jag har handplockat varenda person som jobbar i mitt team och känner alla väl, vad som driver dem, vad de har för mål. Det innebär också att jag har fått ett enormt förtroende.

- Har du några ledstjärnor i ledarrollen?

- Transparens är mitt viktigaste ledord – jag vill att mina medarbetare ska vara så involverade som möjligt, för då kan de ta eget ansvar. Här är äkta högt i tak och rak kommunikation superviktigt; jag är väldigt mån om att det här ska vara en arbetsplats där man aldrig sopar något under mattan. Enda sättet att ständigt bli bättre är att man vågar vara väldigt ärlig och väldigt öppen. Vågar man till exempel berätta om allt som händer för mig som är chef?

- Hur upplevs det? Klarar alla att vara raka i sin kommunikation?

- Många är väldigt ovana vid att man faktiskt får säga vad man tycker, och det kan vara jobbigt i början. Är du konflikträdd, blir det jobbigt att säga något obekvämt, men det är det som skapar bra relationer. Det är mycket bättre om kollegorna ger varann feedback, än om jag som chef behöver gå in. Omvägen gör mycket mer ont – folk uppskattar att få direkt feedback.

Men som ledare behöver jag ha många coachande samtal om detta och förklara på daglig basis vad det innebär. Det allra viktigaste dock, är att ha kul på jobbet. Alla lägger ju väldigt mycket tid och engagemang där, och tycker man att det är roligt jobbar man bättre och får bättre resultat.

- Du har en examen Marknadsekonom DIHM i bagaget. Vad fick du med dig från IHM, mer än gott självförtroende?

- En bra verktygslåda. Jag vet hur jag ska göra saker som jag inte gjort förut. När jag ska skapa något från grunden har jag bra metoder för att göra det, jag är inte inlåst i gamla tankemönster. Det ger mig frihet och det gör mig oberoende av andra – jag har tillräckligt självförtroende för att kunna klara nya situationer.

- Varför började du på IHM?

- Jag hade alldeles för roligt i gymnasiet och förstod inte konsekvenserna av att inte ha toppbetyg. När jag väl bestämt mig för att jag ville jobba med business och ledarskap, tipsade pappa om någon som gått på IHM – hade jag valt universitet, hade det tagit mig 5 år. Dessutom jobbade jag på den tiden som tågvärd, och precis då var det ett danskt bolag som tog över verksamheten jag var en del av, och jag ville inte sluta jobba, ville inte missa det.

Och just för att jag studerade, fick jag faktiskt ett jobb direkt som HR administratör – jag visste inte ens vad HR var på den tiden! Men de såg att jag hade valt att committa mig och var beredda att satsa på mig.

- Och på den vägen är det! Varför har du lyckats så bra, tror du?

- Jag har haft turen att träffa människor som sett vad jag går för, men mitt absolut viktigaste beslut var att utbilda mig. Det är svårt att lyckas utan utbildning, det finns så många duktiga människor därute. Man gör det svårt för sig själv om man inte inser det, att låta bli är ingen genväg, tvärtom är det en senväg.

- Hur lyckades du kombinera jobb med studier?

- Jag var väldigt tydlig med vad skolan krävde, och visst var det var tufft, jag la all min tid och energi på jobb och studier under två år. Och mina chefer förstod hur de skulle ta tillvara på min studietid – på jobbet fick jag göra allt det jag lärde mig på IHM. Det var en win-win, och det såg dom.

- Om du skulle ge råd till någon som vill lyckas, vad skulle det bli?

- Visa framfötterna och våga ta plats. Var öppen och ärlig med din arbetsgivare och berätta vart du vill. Har ni inte samma uppfattning, måste du vara modig och flytta på dig. Det värsta som kan hända är att du inte trivs på nästa jobb, och då får du söka dig vidare. Om du söker jobb på jobb, men inte får det, träffa en karriärcoach. Tillsammans kan ni bena ut vad det beror på - kanske har du inte rätt profil för jobben du söker.

Vill du komma vidare i karriären? Boka kostnadsfri personlig rådgivning

- Tack så mycket, Emelie, för att jag fick den här intervjun med dig! Fortsatt trevlig resa, vi ses på spåret!

Så ung och så klok, tänker jag. Hon tar sig tid att lyssna, visar förståelse och vet hur man får andra att växa. Redan en ledare som andra vill följa.