8 tips för försäljning via Amazon
1. Lär dig hur Amazon fungerar
Amazon är som ett Google för produktsök – fast större och strängare. Om du slarvar med din listning får det snabbt konsekvenser. Nyckelord är viktigt. Därför måste du förstå hur lättillgängligt Amazon är för sina kunder och hur de söker när de är på jakt efter en produkt som din.
Ingen vet heller exakt hur Amazons algoritmer fungerar. Men alla vet att det inte räcker att ha en produktsida som drar trafik. Folk måste köpa din vara. Conversion-rate är jätteviktigt. Och sedan måste de uppleva att du levererar denna vara snyggt. Köpet är INTE klart när de tryckt igenom beställningen.
2. Reviews är på liv och död
Mejla alla kunder (som du tror kommer ge er höga betyg) och fråga vad de tycker om produkten och leveransen. Uppmuntra dem att skriva recensioner och ge produktbetyg. Du får däremot aldrig göra reklam för dina andra produkter i mejlen.
Och du, även om din produkt är fantastisk så dras betyget ned om den kommer i en trasig förpackning eller leveransen är taskig. Observera att det idag har blivit svårare att mejla. Kunderna kan klicka i att de inte vill bli kontaktade.
Optimera ditt företag online
SEO, SoMe, MA eller GA? Ta hjälp av IHM och vässa spetskompetensen i er digitala affär!
3. Produktsortiment: kvalitet före kvantitet
Om en produkt i sig får dåliga Reviews bör du dra tillbaka den direkt. Det är bättre att ha färre produkter med höga produktbetyg än ett jättestort utbud med varierande betyg/kvalitet.
Får dina leveransservice dåliga betyg – be tusenfallt om ursäkt och se över logistiken – från checkouten, till utleverans och vidare. Analysera var det blev fel och varför.
4. Överväg Fullfilment by Amazon
The Friendly Swede har använt Amazons logistiktjänster (FBA) från början. Det betyder att de skeppar direkt från deras produktion i Kina till Amazons lager i USA. Sedan tar Amazon hand om allting: betalningar, plock och pack, leveranser och returer och all support kring hela transportadministrationen.
För The Friendly Swede har kostnaden för FBA varit prisvärd, eftersom de primärt sålt i USA och andra marknader där Amazon har funnits relativt länge och därför har en transportadministration och logistikservice med hög kvalitet. Men det är det inte för alla.
5. Var inte bara på Amazon
Du ska inte ”bara” finnas på Amazon av följande huvudskäl:
På Amazon är det Amazon som ”äger” kunden, inte du. För att bygga ett starkt varumärke måste du ha en egen plattform att arbeta från. Hur stort Amazon än förblir, är ett starkt varumärke ryggraden i din framgång även på Amazon. Med en egen plattform kan du driva in extern trafik till din produktsida på Amazon. Externa trafikflöden gillar Amazons algoritmer. Mycket.
6. Säkra din lagerhantering
Se till att varan finns på lager, se till att erbjuda leveransalternativ som du kan leva upp till. Det viktigaste är att du håller vad du lovar, men samtidigt gillar Amazon dig mer om du kan erbjuda riktigt snabba eller flexibla leveransalternativ, som en-timmes-leveranser.
Tänk alltid på logistiken och transportadministrationen. Track and Trace-frågorna måste vara en del av ditt DNA: Kunden ska alltid kunna följa sin beställning hela vägen hem.
- Se till att kunden kan välja själv hur hon eller han vill få varan levererad,
- Se till att du har streckkoder på alla produkter och lagersystemet är genomtänkt.
- Ha ett system för att hantera vad om händer när det saknas en vara på lagret.
7. Köp annonsering
Särskilt om du ska in med en ny produkt och vill komma igång. Det ger dig också ett uppslag av relevanta nyckelord som du efter några veckor kan utvärdera resultat av.
8. Du måste alltid ta ansvar
Även om det rent av är Amazon själva som gjort en taskig leverans, måste du alltid ta ansvar gentemot kunden. Amazon kan visserligen ta bort effekterna av en dålig Review som beror på något de har gjort. Men det är jätteviktigt att du bemöter kunden generöst och vänligt. Ofta är ett dåligt bemötande värre än klagomålet i sig.
Fredrik Svedberg
VD för LogTrade Technology, ett molnbaserat system för snygga leveranser sedan 1992. Fredrik har arbetat med frakt, e-handel, och avancerade mjukvarusystem för transportdata långt innan logistik och artificiell intelligens blev det nya svarta.
Ta nästa steg i din utveckling
Vi har utbildningar som du kan läsa parallellt med jobb på universitetsnivå! De kan läsas fristående men även som en del av en Marknadsekonom DIHM-examen.
Marknadsekonom DIHM
Kontakta oss gärna, vi guidar dig rätt
Boka tid i kalendern när det passar dig.
Vi ringer upp dig på den tid du bokar och tillsammans tittar vi på dina mål och behov för att identifiera vilken utbildning som skulle ta dig och ditt företag till nästa nivå.