Nu är jag medveten om den affärsmässiga biten på ett helt annat sätt

Kombinationen talang och strategi tog tennisspelaren Pim-Pim till rankad nia i världen med fyra ATP-titlar och ett världsrekord på cv:t. När han 2011 aktivt fattade beslutet att sluta tävla var det inte för att sätta punkt på en lysande karriär. Valet kan snarare beskrivas som ett strategiskt steg mot nya mål där vägen dit skiftade från tennisplan till skolbänk.

Strategi beskrivs ofta som en noga uttänkt väg till målet. Ett begrepp som kommer väl till pass när man ska beskriva hur Pim-Pim Johansson kom dit han är i dag. Den hyllade idrottsstjärnan lämnar sällan något åt slumpen – varken på tennisbanan eller i affärslivet.

– Jag är känd för att vara den mest noggranne spelaren av alla inom svensk tennis, kommenterar han själv sitt engagemang. Det var alltid jag som anlände först till träningen på morgonen och jag var sist att lämna plan mot slutet av dagen, oavsett när jag spelade match.
Spelarkollegor som Jonas Björkman brukade fråga om de kunde “bolla in sig” tillsammans på morgonen, även dagar när han hade matcher först på eftermiddagen.
– De visste att jag ändå alltid var där först. Små marginaler gör stor skillnad.

PIM-PIM VALDE MARKNADSEKONOM DIHM

Pim-Pim Johansson är även känd för att vara en taktisk spelare som noga analyserar sina matcher för att se vad som kan förbättras och hur han kan nå bästa resultat utifrån sina förutsättningar.
– Jag har haft stor nytta av att jag är pedant och noga med allt jag gör, säger han själv. Dels i min tenniskarriär, men även i min nuvarande roll som företagare. Som idrottsman handlar det ofta om små marginaler som gör stor skillnad. Dom kan man kan förbättra med taktiska förändringar och analys - ett tänk som även är applicerbart i affärslivet.

IHM ETT STRATEGISKT VAL

Företaget Pim Pim Ace Management grundades redan 2003, men det var inte förrän han lade tävlingsracketen på hyllan i början av 2011 som företagandet tog fart ordentligt. För att få de bästa förutsättningarna inför karriärskiftet valde han att läsa till Marknadsekonom DIHM på IHM.

IHM var ett strategiskt val för Pim-Pim. Han tog sig an studierna med samma målmedvetenhet som på tennisplanen. Att han valde just IHM var ingen slump.
– Jag hade hört gott om IHM Business School från olika håll, bland annat från flera gamla tenniskollegor som själva gått där och var väldigt nöjda. Jag gillade också det faktum att lärarna fortfarande är aktiva i arbetslivet så att man får dagsaktuell undervisning.

FOKUSERAD OCH MÅLMEDVETEN

För att tillgodogöra sig maximalt av sin utbildning ställde han mycket frågor och lyssnade noga, både till lärare och klasskompisar med annan erfarenhet i bagaget - denna gång med målet att använda sitt starka varumärke till att driva ett framgångsrikt företag. Och även utanför klassrummet fick han stöd och vägledning.
– Jag var noga med att prata med mina lärare, berätta om min bakgrund och vad jag hade för målsättning med mina studier. Min första tanke var att läsa operativ marknadsföring. Men när jag hade läst Business Management och skulle välja vidare, hade intresset för prissättning vuxit fram under tiden och jag ändrade inriktning till Business Finance. Faktum är att just lektionerna som var inriktade på ekonomi var bland de jag uppskattade mest.

STRUKTUR OCH AFFÄRSFOKUS

Efter ett omfattande examensarbete som innebar att ta fram en affärsplan för Kallfors Golfklubb i Södertälje var Pim-Pim redo att lägga allt fokus på företaget Pim Pim Ace Management.
– Även om jag drev företaget redan innan utbildningen är jag nu medveten om den affärsmässiga biten på ett helt annat sätt och har kunnat strukturera upp min verksamhet, förklarar han själv vad han fått ut av sin tid på IHM. Att kunna sätta rätt pris på mina tjänster är något jag har nytta av dagligen, liksom många andra kunskaper från skolan. Jag har dessutom fått ett brett nätverk med många nya kontakter, både affärsmässigt och för att få råd och stöd.

I dag hjälper Pim-Pim Johansson andra idrottare med strategisk planering för att de ska nå sin fulla potential på planen. Men inte bara rent prestationsmässigt, utan även inom profilering och marknadsföring för att till exempel få sponsorer. Tennisracketen är kvar, men får numera samsas med de affärsmässiga redskap han bär med sig från sin tid på IHM.