DIHM-alumn lanserar arbetsmarknadens svar på Tinder

SwitchIn tänker revolutionera hela platsannons-marknaden med Uber och Airnbnb som inspirationskällor. Bakom innovation står en tekniktokig entreprenör med en DIHM-examen - Möt Johan Hagegård.

switchin3.jpg

– Jag skrev mina första rader kod 1987 då jag var tolv, tretton år. Då fanns det ingen utbildning eller kurs man kunde gå i programmering så jag lånade varenda bok jag hittade på biblioteket - vilket var typ två stycken.

Fanns teknikintresset med från barndomen?

– Absolut. Det var först Commodore 64 där man spelade och kunde skriva små program, senare köpte jag min första dator på Lap Power i början av 90-talet. Då tog datorn över och jag kodade faktiskt min första site innan det fanns bildtaggar, det var runt 93.

Var IT involverat i ditt första jobb?

– Ja på mitt första jobb så satt jag i receptionen på Hjärt- och lungfonden och tog emot kondoleansgåvor från människor som förlorat nära och kära, samtidigt som jag programmerade Hjärt- och lungfondens site. Därifrån trillade jag över till SOS barnbyar där jag blev marknads- och IT-ansvarig under fyra år i slutet på 90-talet, mitt i IT-boomen.

Hur påverkades du av att IT-bubblan sprack där vid millennieskiftet?

– Inte alls egentligen, jag var ganska trött på hårdvarusidan av IT och var istället inne på marknadsspåret och jobbade fyra, fem år inom marknad och kommunikation. Jag kände då att jag var duktig på tekniken, men saknade strategiska affärskunskaper och det var därför jag började plugga till marknadsekonom vid IHM.

Hur upplevde du utbildningen vid IHM?

– Det var en otroligt rolig period, det är väldigt många av kontakterna jag fick där som jag fortfarande har kvar, som jag jobbar med och som jag har anställt. Idag har jag en digital byrå och har jättemycket nytta av kunskaperna från IHM när jag är ute och arbetar hos kunderna.

Hur kommer det sig att du bestämde dig för att starta eget?

– Jag hade tidigare haft kanske tio reklambyråer som jobbat på uppdrag av mig, men jag var aldrig riktigt nöjd med hur de här byråerna levererade, det var aldrig någon som fick mig att säga: Yes, kalas! Då bestämde jag mig för att skapa min egen byrå 2008, Fairfax, med ett enda mission: Att leverera så som jag själv vill få en leverans.

Din nya tjänst Switchin ska utmana marknaden för jobbannonser, hur föddes denna idé?

– Under alla år som egenföretagare så har jag anställt en massor människor och det har inte alltid gått så bra. Först och främst saknade jag ofta en second opinion, när jag anställer någon vill jag även veta vad någon annan tycker om anställningen. Ett annat problem med platsannonser är kostnaden, det finns antal olika annonsplattformar där den billigaste kostar runt 3000 kr och den dyraste kanske 15 000 kr. Risken är också stor att man får tvingas gå igenom en hög av irrelevanta sökare, exempelvis desperata personer som söker jobbet trots att de inte uppfyller kraven.

Hur tog du dig an problemet?

– Först tittade jag på målgrupp, det hade man lärt sig på IHM. Av 1,4 miljoner människor som söker jobb i Sverige så är en halv miljon av dessa personer mellan 18-24 år, så hur skulle 18-24 åringar vilja söka jobb? Den tanken fortsatte till Tinder, ett bolag som tog sig in i Sverige utan någon marknadsföringsbudget och sopade mattan med all dejtingservice vi då hade.

Hur lyckades Tinder med denna bedrift?

– De förstod att det handlar mycket mer om produkten än om marknadsföringen och deras produkt som var mycket enklare än sina konkurrenter. Jag ser idag en trend mot att allt ska bli så komplicerat som möjligt, exempelvis vill många utvecklare att matchningar ska göras av maskiner. Vi tror inte på det utan anser att den mänskliga bedömningen ska göras av en människa. Med det i grunden så började jag rita på det här ur ett rent affärsstrategiskt perspektiv innan jag kom fram till lösningen.

Hur såg lösningen ut?

– Det handlar om att vi måste bygga något billigt. IKEA och Ryanair frågar sig inte hur dyrt de kan ta ut priser för en stol, utan hur billig stolen kan bli. En billig lösning kan därför inte innehålla några stora komplexa databaser, ingen säljkår, vi kan inte ha massor anställd personal som behöver driva in annonserna, vi måste istället nå en nivå som Google Ads, där annonsörerna själva lägger in annonsörer och betalar. När jag bakade ihop allt det här så utkristalliserade sig en bild: Varför inte låta kandidaterna swipa mellan annonser de vill jobba på med en enklare profil och på så vis matcha ihop arbetssökande och arbetsgivare.

Har du haft hjälp från dina IHM-kunskaper i den här processen?

– Ja absolut, hela den affärsplanering som är nyckeln i min planering av Switchin är tack vare IHM. Det kommer komma konkurrenter på marknaden, men jag har förmågan att se på det hela ur ett teoretiskt affärsperspektiv, vilket jag inte tror alla tech-utvecklare har med sig.

Hur länge har du jobbat med idén?

– Den dök väl upp förra höstas och startskottet gick väl i mars när vi fick finansiering från Vinnova och ganska snabbt lyckades stänga en investeringsrunda för att kunna göra resten. Vi började formellt programmera första juli, och lanserade sajten nu den första oktober.

Det är snabba puckar?

– Ja det är 2019! Titta på Voi, de blev värderat till en halv miljard fyra månader efter uppstart. Jag är en stor anhängare av Moores lag som säger att teknikens utveckling fördubblas vartannat år. Det innebär en exponentiell utveckling av tekniken vilket skapar en böjd kurva som idag pekar nästan spikrakt uppåt. Så snabbt går utvecklingen.


Vill du lära dig hur man innoverar affärer - och hela branscher?

Läs Marknadsekonom DIHM och skapa förståelsen som krävs