Jag älskar sälj!

För varje YH-utbildning på IHM finns ett Advisory Board, som består av representanter från olika företag, i den aktuella branschen. De är med redan från början i utvecklingsarbetet för att ge så mycket tankar som möjligt kring vilken kompetens som matchar deras framtida behov.

Det blir många intressanta och spännande diskussioner när företagens representanter jämför och inspireras av varandras branscher. Sedan kan de vara med och inspirera klasserna med olika föreläsningar eller case från verkligheten. Många får också kontakt med elever som sedan gör sin praktik på företaget.

Vi träffar en av alla advisory-board medlemmar, och medlem i ledningsgruppen för Internationell Säljare B2B, Michel Laporte Godorn, för att få lite mer inblick i hur de tänker kring sitt engagemang. Michel har en bred bakgrund, trots att han bara är 32 år. Som säljare, både i egna företag och som anställd på bl. a. Canon, Offitech, House of Ports och idag som VD, delägare och grundare till säljbolaget Vimentis.

– Hej Michel, varför har du valt att engagera dig i YH utbildningen Internationell Säljare B2B på IHM?
– Jag älskar sälj, och jag älskar bra säljare! Jag har själv gjort en resa, där jag lärt mig hur viktig den mentala biten är för en säljare. Det handlar inte bara om rena säljtekniker, utan det är mycket mer komplext än så. Det hoppas jag kunna förmedla till eleverna på ett peppande sätt.

Att få vara med och påverka utbildningen för framtidens internationella säljare känns som en ynnest, och jag kommer lägga mycket av min energi på att öka förståelsen för kommunikationens roll för säljarna.

– Hur tänker du kring kommunikationens roll?
– Jag möter, och har mött, många säljare som har tränat in hela sin presentation till fullo, och många av dessa glömmer det viktigaste: att lyssna och försöka förstå kundens situation. En bra säljare kan naturligtvis sin presentation, men man får inte falla ur om helt andra frågor, som man inte tänkt på, dyker upp.

Som internationell säljare måste du dessutom ha koll på de olika kulturerna i världen, man gör inte business på samma sätt över klotet. Ett starkt självförtroende är A och O för en säljare, och det måste man träna och underhålla hela tiden.

– Du låter lite som mentala coacher inom idrotten.
– Ja, och det är exakt samma verklighet vi lever i, prestation kräver hårt arbete, träning och mental balans, hela tiden.

– Men hur fick du dina insikter?
– Jag blev kraftigt mobbad mina första år i skolan, och när jag var 10 år bestämde jag mig för att det aldrig skulle få hända igen. Jag var ganska liten och tunn, områdets enda svartskalle, och jag bestämde mig för att börja träna karate för att kunna försvara mig.

– Fick det effekt?
– Ja, men inte på det sätt jag trott. Jag såg framför mig att jag skulle kunna slå tillbaka med mina kunskaper i karate, men det som hände var att jag, genom karaten, växte mentalt.

Självförsvar börjar i en attityd, och när mitt självförtroende växte så försvann mobbningen till slut. Karaten har varit nyttig för mig på många plan, och sedan 2006 driver jag tillsammans med 2 andra Mölndals Kyokushin Karate, där huvudmålet är att vara goda förebilder inom såväl träning, som i livet, till alla våra elever.

– Berätta mer om på vilka plan karaten hjälpte dig!
– Jag kom till en miljö där jag inte behövde vara rädd, en miljö där grundaren Shihan Sandor Nagy förmedlade värdet av att hjälpa andra. Jag lärde mig också att kanalisera den ilska jag byggt upp och omvandla den till en positiv energi. Jag blev också mer tävlingsinriktad, utan att trampa ner på andra, och det gav mig så småningom silver i det internationella mästerskapet AKKO International Championships I Las Vegas 2009 samt All Style Open Champion 2011.

Karaten har givit mig ovärdeliga kontakter och kamrater runt om i världen och idag är jag Branch Cheif och Europa representant för AKKO, American Kyokushin Karate Organization, vilket jag är mycket glad och stolt över. Jag var inte så duktig i skolan, kanske medel, så karaten betydde mycket för självförtroendet, och fick mig att våga satsa på mina idéer. Jag lärde mig också att dra nytta av det som gått dåligt eller varit negativt i mitt liv.

– Så det negativa blev din drivkraft?
– Ja, till en början drevs jag av någon sorts hämndbegär; jag ska visa dem, jag ska minsann lyckas. Men i takt med att jag utvecklades så blev det underordnat, min drivkraft blev snarare det positiva i min omgivning, som t ex att inspireras av min pappa som startat och byggt upp kedjan Kakelpalatset och min familj över lag som alla är drivna och framgångsrika i deras respektive område.

– Och efter skolan så började yrkeslivet, hur startade det?
– Egentligen mycket tidigare, när jag var liten och frågade min pappa, som är en entreprenör uti i fingerspetsarna, om jag kunde börja få veckopeng, så svarade han glatt ja. Nästa dag kom han hem med en pärm och en liten kärra och sa att på onsdagskvällar går du runt i området och knackar dörr, frågar vilka som vill ha färska frallor levererade på lördag morgon, lämnar in din beställning på bageriet, och på lördagsmorgon så packar du och levererar alla de beställda frallorna. Sedan den dagen så har jag varit självförsörjande genom diverse jobb som tex. DJ och festfixare m. m.

Men mitt första riktiga företag var när jag startade en bilrekond i Kungsbacka, oerhört lärorika år. Men efter några år ville jag ut i ett större sammanhang och fick jobb som acount manager på Canon. Där blev jag kvar några år och lärde mig väldigt mycket, var sedan en kort period på Offitech innan jag hamnade som KAM på House of Ports.

Det här är tre företag med helt olika företagskulturer och jag lärde mig väldigt mycket om hur företagskulturen på gott och på ont är med och påverkar medarbetarnas prestationsnivå. Man kan säga att hela min säljkarriär började om på House of Ports, det var då jag förstod säljarnas drivkrafter på riktigt, och det var då jag hade turen att få riktigt bra coaching i mitt säljarbete. Jag började som utesäljare B2B 2010, och två år senare var jag försäljningschef för hela koncernen. Det var inte främst en resa på karriärsstegen utan framförallt en mental resa för mig själv.

Jag utvecklades enormt under den tiden, och tillsammans med min barndomsvän Daniel, som också jobbade på House of Ports, så startade vi Vimentis.

– Det känns som du trivdes väldigt bra på House of Ports, vad var det som gjorde att ni lämnade?
– Vi trivdes väldigt bra men våra entreprenörshjärtan ville in i något annat. Vi startade Vimentis för att vi såg att många företag underpresterade på sälj, vi kände verkligen att vi kan gå in och vara det stöd de behövde.

Vi kan gå in som konsulter i företagen och vara med och utveckla deras säljavdelning, eller utveckla deras affär. Här jobbar vi inte med några färdiga mallar, vi tittar på varje företag som unikt, och skapar unika åtgärder som passar dem. Vi har också en avdelning dit företag kan outsourca hela eller delar av sin försäljning. Vi vill, i alla våra delar, genom självförtroende, lust och glädje skapa en miljö som maximerar resultatet, för företaget och individen.

– Där kommer självförtroendet in igen, är det tankarna från karaten du har med dig?
– Absolut! Daniel och jag har naturligtvis kört ihop våra gemensamma erfarenheter och där sett att klassisk säljträning också måste kombineras med mental coaching, och där finns stora likheter med karaten.

Vi har flera exempel på säljare som vi utvecklat från låg- till högpresterande och i ett fall fyrdubblade vi ett företags omsättning på sju månader. En av säljarna från det företaget, som jag fortfarande har kontakt med, gick från sitt tidigare säljrekord på 150.000 på en månad till 860.000 på en månad, under den här 7 månaders perioden. Världsklass!

Vi har också utvecklat en App, IPAMODE, som hjälper ledningen att följa försäljningsutvecklingen på företaget och coacha säljarna så att utvecklingen håller i sig över tid.

– Du sa tidigare att du har utländsk bakgrund, har det påverkat din karriär som säljare?
– Det tror jag, jag är den jag är i dag p g a mitt ursprung. Min pappa är tysk och väldigt entreprenöriell och det har naturligtvis gett mig mycket driv. Min mamma som kommer från Seychellerna, en stat med knappt 100.000 invånarei västra Indiska oceanen utanför Afrikas östkust , har helt andra insikter, Hon har levt i en engelsk koloni, som efter befrielsen blev med kommunistiskt styre och sedan, 1993, blev en demokrati, det har naturligtvis också påverkat mig. Jag älskar Seychellerna.

– Jag har förstått det, du är t o m Sveriges turistambassadör för Seychellerna, hur gick det till?
– Jag har varit där en hel del och jag och min fru, som för övrigt kommer från Persien, har köpt en del mark där nere. När man är där så känner man att det finns ett bra driv, även om mycket är kvar att utveckla. Det är ett trevligt land, med vänligt folk, underbara stränder och god mat, så det faller sig naturligt att det är turismen som sätts i fokus.

Men det finns så mycket annat också, man har en bra fiskeflotta, vanilj och kokosodlingar och har utvecklad en bra båtindustri där man nu exporterar mindre skepp. Men framförallt så är det en perfekt plats för företag som vill utveckla sina affärer i västra Afrika; man har närheten till hela kontinenten, men kan leva och etablera sig i en miljö som har många likheter med Europa. Seychellerna kan bli ett nytt Malta eller Irland för företagen.

När jag insåg detta 2014, spelade jag in en YouTubefilm, där jag bjöd in till ”Business Seminar, Seychellerna 2015”, jag skickade ut den till mina kontakter där nere och den fick stor spridning. Jag blev kontaktad av många företag inför det som skulle komma att bli Seychellernas första business seminar. Och efter det gick av stapeln, den 3-4 Juli 2015, gjorde flera radio- och TV intervjuer, där jag fick berätta om mina tankar kring hur man kunde utveckla businessen på Seychellerna. Allt gick väldigt bra och vi började bygga upp ett bra nätverk för att kunna fortsätta det vi startat, och där är vi nu.

– Men hur blev du turistambassadör?
– Just det, efter vårt business seminar så blev jag inbjuden att äta middag med Ex-presidenten, Sir James Mancham, där fortsatte vi diskussionen, och där blev jag också utsedd till turistambassadör. Naturligtvis vill jag att fler svenskar ska turista på Seychellerna, jag rekommenderar det verkligen, men jag vill utveckla utbyten mellan våra 2 länder på många plan. Kanske starta upp IHM Business School där nere :-)

– Det låter spännande, då får jag pendla mellan Stockholm, Göteborg, Malmö och Victoria, skulle sitta fint. Jag får tacka för den här intressanta intervjun och önska dig och dina kollegor lycka till med allt ni föresatt er.
– Tack själv, det var riktigt roligt och jag hoppas kunna rapportera mera nyheter längre fram.