I huvudet på en E-Commerce Manager

Nu till hösten startar utbildning E-Commerce Manager på IHM i Stockholm. Utvecklingsavdelningen och lärarna är naturligtvis på det klara vad det innebär, men vi andra då?

Med det i tankarna beger vi oss till Apollos huvudkontor i Stockholm för att be deras Nordiska E-Commerce Manager Christer Pettersson att reda ut begreppen och ge oss en liten vision om framtiden.

– Hej Christer, kul att vara här!

– Hej och hjärtligt välkommen.

Vi vandrar igenom lokalerna och Christer berättar lite snabbt vad de olika avdelningarna är och att de är ca 200 personer som jobbar i Sthlm. Vi tar plats i ett av alla konferensrum.

– Vem är du Christer?

– Jag är ekonom i grunden och har jobbat med E-Commerce, web och mobilutveckling i ca 15 år, först på Eniro, sedan IDG (IDG är Sveriges och världens största mediehus inom IT/teknik, miljö och affärer) och nu Apollo sedan årsskiftet.

– Låter som en gedigen bakgrund, men vad gör en E-Commerce Manager på Apollo?

– Vi är en avdelning på drygt 10 personer, så i huvudsak så försöker jag stimulera mina medarbetare att göra ett bra jobb. Vi sorterar under marknadsavdelningen så det är en hel del interaktion med dem, med IT och med övriga avdelningar för att samordna alla våra aktiviteter. Det gäller att vara lite av en digital jonglör, och de delar vi på avdelningen jonglerar mest med är uppföljning av trafik och försäljning, SEO och köpt Google-trafik, utvecklingsprojekt och vårt redaktionella innehåll på sajten. Här finns inga skarpa gränser och vi är många som jobbar med de olika delarna, men då gäller det att ha en bra överblick och kunskap om alla de olika delarna för att skapa maximal effekt.

– Men finns det någon form av typ-vecka?

– Nej, ingen vecka är egentligen den andra lik men startar nästan alltid med att analysera föregående veckas siffror vad gäller försäljning, besök och klick m. m. för att snabbt se vad som fungerat och vad vi kan förbättra. Det är ett ständigt testande och det är otroligt roligt när vi ser direkta resultat av små förbättringar. Sedan brukar vi ha någon form av redaktionsråd som en stående punkt på veckan för att se vad vi behöver satsa på för innehåll.

– Är det många som skapar textinnehåll?

– Vi är fyra som jobbar dagligen med detta och det blir en viktig del för oss för att folk ska hitta relevant innehåll inför sin resa, och för att komma högt upp i Googles listningar.

– Hur viktigt är Google?

– Google är superviktigt, ca 70% av våra kunder köper sina resor på nätet, ännu fler om vi räknar in de som söker inspiration på nätet men avslutar sitt köp via, telefon, agenter eller hos våra resebyråer. Då blir det viktigt att komma högt upp i listningarna när folk söker.

– Hur gör man det då?

– Det är en massa funktioner som samordnat leder till en hög listning, ingen vet exakt hur Googles algoritmer ser ut men mycket relevant text är en bra parameter då Google i första hand indexerar på textinnehåll. Att de har en negativ och tydlig attityd gentemot sk. fuskare som fyller upp med kopierade texter känns väldigt bra för oss som jobbar med eget content. Google jobbar ständigt med att skapa ett bättre sökverktyg för konsumenterna och här måste vi som företag vara vaksamma och aktsamma så att vi inte försöker pressa oss fram utan istället förtjäna vår plats i rankingen genom att skapa innehåll utifrån hur folk gör sina sökningar.

– Är det här testerna kommer in som du pratade om tidigare?

– Ja, och analysen. Vi måste hela tiden våga testa på alla plan och även våga göra fel så att vi inte hämmas. Vi har en grupp på tre-fyra personer som löpande jobbar med att förfina och förflytta information och funktionalitet, här ingår även att ha koll på hur tekniken utvecklas och hur vi kan ha nytta av det. Vi måste agera hela tiden för att skapa en så friktionsfri E-handel som det bara går för att öka konverteringsgraden.

– Men resebranschen var ju ganska tidigt ute och skapade affärer på nätet, hur skulle du säga att ditt jobb ser ut i jämförelse med andra branscher.

– Det är klart att resebranschen idag har det lite lättare för att vi har en längre historia på nätet än andra branscher, men i stort skulle jag säga att vi jobbar med liknande parametrar i alla branscher även om det kan skilja en del i tempo från bransch till bransch. Många andra inte så fullt utvecklade branscher kan dessutom dra lärdom av oss och andra som har agerat länge på nätet, det gör att deras startsträcka inte behöver vara fullt så lång.

– Så ni är en ganska mogen och färdigutvecklad bransch?

– Mogen på ett plan, vi har bra kontroll på de affärer som görs via datorn, däremot skulle jag säga att branschen som helhet har en del att göra vad gäller optimering för smartphones, d v s den mobila köpupplevelsen. Men färdigutvecklad? Absolut nej, det blir man aldrig!

– Så vad blir nästa steg?

– Idag har vi fem olika sajter i Norden och jag skulle säga att det utvecklingsmässigt inte handlar om revolution utan snarare evolution. Som att vi låter våra gäster vara med och stå för omdömen och ranking av våra resmål – det är en faktor som vi ständigt jobbar med att förbättra. Vår senaste lansering där vi involverar våra gäster är möjligheten att fråga en tidigare gäst och få direkt respons inför att du ska boka en resa.

– Så till sist, vad tror du krävs för att bli en bra E-Commerce Manager?

– Det är ett väldigt mångfacetterat jobb och kräver därför kunskaper inom ganska många delar som jag nämnt tidigare; Webbanalys, Försäljning, Marknadsföring, Teknik och Content. Om man dessutom lägger till ett brinnande intresse för omvärldanalys och människor så börjar vi närma oss någon form av idealperson, här kan det vara viktigt att påpeka att man inte behöver vara specialist på alla områden, snarare en generalist som vet en hel del om allt och därför kan se sambanden och leda sina medarbetare rätt. Man måste också gilla förändringar, att vara i ett tillstånd av löpande lärande.

– Det låter spännande, hur länge blir du kvar i det här jobbet?

– Det är nog många år kvar men mitt yrke förändras hela tiden så om några år så kan det nog kännas som ett nytt yrke jämfört med idag.

– Då tackar vi och önskar lycka till med framtiden och dess rekryteringar.

– Tack, det ska bli spännande!

Här hittar du fakta om YH-utbildningen E-Commerce Manager.