Hur bygger man ett bolag?

Affärsidén är klar och du har kanske börjat med affärsplanen. Dags att börja gräva ner sig och ställa sig frågan hur detta ska gå till? Har du kapitalet som krävs eller behöver du lån eller investerare till din affärsidé?

Detta är del 2 i en serie av 3 om att starta bolag.

Vad skapar framgång?

Du vill skapa ett framgångsrikt bolag men vad skapar framgång?

  • Att ha en bra produkt?
  • Att ha nöjda kunder?
  • Att bara sälja lönsamma produkter?
  • Att förstå framtida behov?

Här finns inget statiskt svar utan du måste definierar vad som ska vara huvudingrediensen för din framgång. Bland det viktigaste man kan lära sig om företagande är att du är aldrig bättre än ditt senaste resultat. Därför måste du lära dig av dina misstag och alltid blicka framåt.

Här måste du vara väldigt klar med att du verkligen tror att det finns en efterfrågan på din affärsidé. Jag lägger betoningen på tror, för entreprenörskap handlar mycket om att tro, våga och att faktiskt ta en risk.

Om saker och ting vore fakta och kalkylen vore solklar så skulle alla vara entreprenörer. Men så är det ju inte och i efterhand så ser det kanske enkelt ut men företagande är hårt slit och väldigt mycket jobb. Är du inte inställd på det så bör du inte gå vidare, men är du villig att arbeta hårt så är resan mödan värd.

Vad måste ett företag minst göra för att nå framgång?

  1. Tillfredsställa ett kundbehov - kan inte nog många gånger prata om kundperspektivet.
  2. Använda sina resurser på sådant sätt att företaget tjänar pengar.

Hur gör vi detta då? Vi har affärsidén och utifrån den ska vi bygga en affärsmodell som definierar bolaget. Nedan listar jag fem saker som ska beskrivas och en bild du kan ha framför dig är en kvadrat där punkt ett till fyra är i varje ände av kvadraten och mittpunkten är värderingar som håller ihop bolaget.

1. Erbjudande

  • Vad är det ni vill erbjuda, till vilket pris och hur ska upplevelsen vara?

2. Kunder

  • Vem eller vilka är kunderna? Riktar ni er till företag (B2B) eller privatpersoner (B2C) eller kanske både och?

3. Resurser

  • Vilka resurser ska vi använda och hur ska de samverka för att vi ska tjäna pengar? Resurser är allt från material, program, kontor till personal.

4. Varumärke

  • Hur ska varumärket uppfattas? Mer om det senare.

5. Värderingar

  • Vilka värderingar ska gälla?
  • Vad uppfattar en nyanställd? Uttalade och outtalade regler.
  • Vad prioriterar man och vad prioriterar man inte i bolaget?

Allt det skapar företagskulturen som är själva själen i bolaget. Värderingarna håller samman allt annat så det gäller att du har klart för dig vad det är för typ av bolag du vill bygga.

Om dessa fem punkter samverkar så skapas möjlighet för tillväxt och lönsamhet för bolaget.

Nu är affärsidén och affärsmodellen klar så då är det dags att bygga ett varumärke.

Läs också del 3 Hur bygger man ett varumärke? och del 1 Affärsval - var börjar man?

Hoppas detta varit lite hjälp på vägen!

Arash

Arash Gilan är medgrundare och VD för fullservicebyrån inom digital marknadsföring Viva Media. Arash är även medförfattare till bästsäljare och handboken inom digitalisering Get Digital – or die trying.