Affärsval - var börjar man?

Bland det viktigast som finns i företagande är inte kunskap utan KUNDskap. När du ska driva ett framgångsrikt bolag så behöver du hela tiden ha kundglasögonen på dig och se saker från kundens perspektiv, för du har trots allt ingen verksamhet om du inte har kunder.

Detta är del 1 i en miniserie om att starta bolag.

Vart börjar man då? Jo, med en affäridé, dvs. en tanke om produkt eller tjänst som på nått sätt förenklar människors (B2C) eller företags (B2B) vardag.

Det första du bör titta på är om det finns andra aktörer som gör det du vill göra. En oerhört viktig fråga att ha med sig är: på vilket sätt är Er affärsmodell annorlunda och unik i jämförelse med konkurrenterna? Här gäller det från början att du har en tydlig USP (Unique Selling Point) så att ni vet vad som särskiljer er på marknaden och mot kunden.

Här är ett antal andra viktiga strategiska frågor att ha med sig:

  • Vad ska vi vara bäst på?
  • Vad ska vi vara lika bra på som konkurrenterna?
  • Vad ska vi avstå från att göra i förhållande till konkurrenterna?

Sedan måste du avgöra vilken typ av strategi du ska ska för att få ett hållbart men framförallt lönsamt erbjudande. Här finns två viktiga vägval:

  1. Antingen så jobbar du med nått som heter differentiering dvs ett erbjudande som är unikt och oftast dyrare mot kund, tänk Apple.
  2. Eller så jobbar du med nått som heter kostnads-överlägsenhet dvs billigt och effektivt, tänk McDonalds.

När du är i hamn med dessa viktiga frågor så är det dags att sy ihop allt till en affärsplan där du får ihop hela din affärside. Affärsplanen fungerar som en kompass som vägleder bolaget. Jag brukar säga att det är bra att minst en gång per år se över affärsplanen för att hålla kursen rätt.

Viktiga beståndsdelar i en affärsplan är nuläges och konkurrentanalys, affärsidé, ekonomiska mål, framtida mål och är du ett större bolag så behöver du ta tid för kultur och organisation. Inte minst kan affärsplanen vara viktig om du söker externa finansieringar.

Sist men inte minst, kom ihåg att du inte kan vara eller bli bäst på allt. Ta tid för strategin och bygg grunden rätt för så att ditt bolag håller i längden.

”If you don’t have a competitive advantage, don’t compete.” Jack Welch, fd koncernchef GE.

Läs också del 2 Hur bygger man ett bolag? och del 3 Hur bygger man ett varumärke?

Arash Gilan

Arash Gilan är medgrundare och VD för fullservicebyrån inom digital marknadsföring Viva Media. Arash är även medförfattare till bästsäljare och handboken inom digitalisering Get Digital – or die trying.